کشتی ترابری - نظامی San Giorgio ساخت ایتالیا/اختصاصی

باسمه تعالی
این شناور ترابری قابلیت حمل سه فروند بالگرد دریاگرد از نوع SH-3D و یا EH 101 و یا پنج فروند بالگرد AB 212 را در عرشۀ پرواز خود دارد؛ ضمن اینکه پیاده نظامهای ارتش را هم جابجا میکند.

شناورهای سن جورجیو (San Giorgio) و سن مارکو (San Marco) دارای عرشه ای به منظور فرود بالگردها هستند، در صورتیکه شناور کلاس سن جیوستو (San Giusto) فاقد این امکان است؛ اما در هر حال،سه شناور مذکور، در عقب خود، فضای بسیار خوبی برای حمل قایق دارند.
سن جورجیو (San Giorgio) و سن مارکو (San Marco) به ترتیب در سالهای 1985 و 1986 آمادۀ بهره برداری شدند؛ در صورتیکه کار تکمیل سن جیوستو (San Giusto) اندکی بعد، یعنی در سال 1991 به اتمام رسید. دو کشتی اولی، در سال 1987 وارد ناوگان دریایی ارتش ایتالیا شدند و در سالهای 1987 و 1988 اولین ماموریت خود را آغاز نمودند. سن جیوستو (San Giusto) نیز در سال 1993 (به دلیل ناآرامیهایی که در عرصۀ صنعت وجود داشت) وارد ناوگان و سرانجام در سال 1994 کار اصلی خود را آغاز کرد.این کشتی در مقایسه با طولش، 300 تن سنگینتر است.
بودجۀ ساخت کشتی سن مارکو (San Marco) توسط وزارات اطلاعات ایتالیا تامین شد و به خدمت نیروی دریایی این کشور درآمد؛اما برای امداد رسانی و استفاده در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مورد استفاده قرار میگرفت.


از سال 1999، تمام اسلحه های 20 میلیمتری این کشتیها با اسلحه های 25 میلیمتری Breda Oerlikon جایگزین شد؛ این در حالیست که سن جورجیو اسلحۀ 76 میلیمتری خود را برداشته و آنرا بر روی LCVP هایش مستقر کرده است. (LCVP مخفف Landing Craft Vehicle Personnel به معنای شناوری برای جابجایی و حمل کالا و پرسنل به داخل یا خارج کشتی میباشد.)




این شناور به دلیل طویل بودن عرشۀ پرواز، قادر است به طور همزمان میزبان فرود 2 فروند بالگرد EH 101 و نیز 2 فروند AB 212 باشد. با توجه به اینکه درهای قسمت سینۀ کشتی حذف گردیده است، این شناور شباهت زیادی به کلاس سن مارکو (San Marco) پیدا کرده است.
در چهار نقطه از این کشتی، از بالابر 30 تنی و جرثقیل 40 تنی برای جابجایی 64 قایق جنگی 6 تنی استفاده شده است؛ همچنین این ادوات قابلیت جابه جا کردن یک گردان 400 نفری، به علاوۀ 30 الی 36 نفربر زره پوش یا 30 تانک متوسط را دارد.


مشخصات
سال ورود به ناوگان: 1987
پرسنل: 163 نفر
طول: 133/3 متر
عرض: 20/5 متر
آبخور: 5/3 متر
ظرفیت بارگیری استاندارد: 7665 تن
سرعت: 21 گره (39 کیلومتر در ساعت)
موتورهای دیزلی: 2 عدد هر کدام 16800 اسب بخار
محموله ها
سربازان: 400 نفر
وسایل نقلیه: قابلیت حمل بیش از 36 خودرو و نفربر زرهی یا 30 تانک متوسط
کرجی ساحلی: 2 عدد ناوچۀ آبی-خاکی
بالگردها:
2 عدد EH 101 و 2 عدد AB 212
توپخانه:
1 عدد توپ 76 میلیمتری
Melara
و
2 عدد توپ 25 میلیمتری Oerlikon


مترجم: سید وحید مولایی {اختصاصی ارتشی دات کام}
منبع: Military-Today.com



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
فعال شدن یگانهای پهپادی ناجا در مرز

فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای مراقبت و کنترل هوایی یگانهای پهپاد به زودی در نواحی مرزی جنوب شرق فعال میشوند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، اسماعیل احمدی مقدم در زاهدان اظهار داشت: برای کنترل مرزهای سیستان و بلوچستان دولت 103 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که میزانی که تاکنون واگذار شده بسیار کم بوده است.

وی ادامه داد: هماکنون روند کارهای عملیاتی در مرزها کند شده اما متوقف نشده است که امیدواریم تا پایان سال با اختصاص مابقی اعتبارات، روند کارها شتاب بگیرید.

احمدیمقدم گفت: در راستای تقویت یگانها و ایجاد برجکها در نواحی مرزی اقدامات خوبی انجام شده و به زودی یگانهای پهپادبرای مراقبت هوایی نیز فعال میشوند.

فرمانده ناجا افزود: برای دریا نیز تجهیزات متناسب خریداری شده که امیدواریم تا پایان سال 92 اقدامات ناجا در مرزهای دریایی نیز به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: جاهایی که راه دسترسی برای کنترل مرز وجود نداشته برجک احداث شده است.


|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
آیا وزیر دفاع جدید آمریکا حامی ایران است؟ + سند

آیا وزیر دفاع جدید آمریکا حامی ایران است؟ + سند

به گزارش مشرق ،یک اندیشکده اسرائیلی از چاک هیگل در برابر انتقادات مطرح شده علیه وی از سوی دستراستیهای آمریکا قاطعانه دفاع کرد.

نومحافظهکاران آمریکایی عقیده دارند که هیگل، فردی یهودستیز و مخالف رژیم صهیونیستی است و در قبال ایران از موضع ضعف عمل خواهد کرد.

در گزارشی که از سوی مُلاد[1]، مرکز تجدید دموکراسی اسرائیل[2] منتشر شد، آمده است: اعلام نامزدی هیگل برای تصدی وزارت دفاع آمریکا، هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد؛ ولی با در نظر گرفتن این واقعیت که حامیان خودخوانده اسرائیل، پای دولت یهود را به مباحثات فوق کشاندهاند؛ این مرکز ذکر موارد زیر را ضروری میداند:

معرفی سناتور چاک هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا، از جمله موارد مربوط به امور داخلی آمریکا است و ارتباطی به اسرائیل ندارد. در واقع دخالت دادن موضوع اسرائیل به حوزه سیاست داخلی ایالات متحده - که اغلب از سوی حامیان خودخوانده این رژیم صورت میگیرد - ضرر و زیان بسیار زیادی را متوجه اسرائیل میسازد. کشاندن پای اسرائیل به مبارزات حزبی [در ایالات متحده] و یا متضاد نشان دادن آن با منافع آمریکا، در طولانیمدت به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد. حال که در این مسئله، از اسرائیل نام برده شده، ساکنان سرزمینهای اشغالی به جای آشنایی با کاریکاتور هیگل- که دستراستیها از وی ترسیم کردهاند- حق دارند درک درستی از دیدگاهها و سوابق وی داشته باشند.

بررسی دقیق و منصفانه سوابق این سناتور، جای هیچ شکی درباره حمایت و پشتیبانی وی از اسرائیل و تعهدش به امنیت آن، باقی نمیگذارد. چاک هیگل در برابر سیاست خاورمیانه، فردی مسئول، آگاه و دلیر است. معرفی استقلال هیگل و عدم اطاعت محض وی از دستورات احزاب راست، به مثابه سیاستهای ضداسرائیلی، نوعی از عوامفریبی است که نه به نفع ایالات متحده است و نه به نفع اسرائیل تمام خواهد شد.

این گزارش با رد بسیاری از اتهامهای بیاساس نومحافظهکاران علیه هیگل، نتیجهگیری میکند: ما پس از بررسی سوابق هیگل در رابطه با اسرائیل، اعتبار وی در حوزه امنیت ملی و درک این فرد از منطقه، بر این باوریم افرادی که منافع واقعی اسرائیل برایشان مهم است، میبایست از نامزدی هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع استقبال کنند.


دلیل مخالفت با هیگل حول این محور میچرخد که وی به نوعی یهودستیز و دارای عقاید ضد اسرائیلی بوده و احتمالاً مایل به اقدام نظامی علیه ایران – به خاطر برنامه هستهای این کشور – نیست. هرچند با بررسی سوابق این سناتور، اظهارنظرهای زیادی از وی در حمایت از اسرائیل و ابراز نگرانی پیرامون ایران به چشم میخورد.

مجموعهای از نقطهنظرات علنی هیگل درباره اسرائیل – در زمان حضور وی در مجلس سنا – در زیر آورده میشود:

· ما همواره متحد قدرتمند [رژیم جعلی] اسرائیل – از زمان تاسیس آن در سال 1948- بودهایم و همچنان متحد سرسخت آن باقی خواهیم ماند. [10/15/2000]

· اسرائیل، دوست و متحد نزدیک ما، همچنان از سوی همسایگان خود تهدید میشود. افراطگرایی اسلامی و خشونتآمیز در عراق، ایران و سوریه پناه گرفته و در پی آن است تا دیگر مناطق خاورمیانه را نیز مورد تاخت و تاز خود قرار دهد. تکثیر تسلیحات کشتار جمعی همچنان به عنوان یک تهدید مطرح است. [...] هم اسرائیلیها و هم فلسطینیها انتظارات برآورده نشدهای دارند، هیچیک از طرفین نمیتواند مسامحه خود را توجیه کند. رهبری آمریکا میتواند تشویق و ترغیب کند؛ ولی نمیتوانیم اسرائیلیها و یا فلسطینیها را وادار به مذاکره کنیم. [11/15/2005]

· ایوان بای، سناتور دموکرات از ایالت ایندیانا و چاک هیگل، سناتور جمهوریخواه از ایالت نبراسکا، امروز طی نامهای به کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد، صدور قطعنامهای شدیداللحن از سوی این سازمان را در تقبیح اظهارات اخیر محمود احمدینژاد، رئیسجمهور ایران و آیتالله علیخامنهای، رهبر عالی این کشور درباره تهدید موجودیت اسرائیل و ایالات متحده خواستار شدند. [12/21/2005]

· تعهد ایالات متحده در دفاع از اسرائیل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. رابطه ما با اسرائیل، رابطهای ویژه و ریشهدار است. اما قرار نیست که این موضوع به بهای از دست رفتن دوستی ما با اعراب و مسلمانان تمام شود. این گزینهای خطرناک و غیرمسئولانه است. [07/30/2006]

هیگل همچنین ضمن حمایت از قانون مقابله با گروههای تروریستی مخالف راهحل دو دولت [اسرائیلی و فلسطینی]، به اظهار همبستگی با اسرائیل در خلال انتفاضه دوم رای داد و از قطعنامه مربوط به حمایت از روابط ویژه آمریکا و اسرائیل جانبداری کرد. وی از اقدامات متعددی در ارتباط با تشدید تحریمها علیه ایران – به خاطر برنامه هستهای و موشکی این کشور- پشتیبانی کرده است.

هیگل سال گذشته درباره تاثیر انقلاب مصر بر امنیت اسرائیل ابراز نگرانی کرد. وی در فوریه سال 2011 در شبکه سیانان گفت: از زمان جنگهای سال 1967 وسال 1973 تاکنون، با چنین شرایط خطرناکی در خاورمیانه مواجه نبودهایم. حتی ممکن است با شرایط به مراتب خطرناکتری روبرو شویم، چرا که شرایط موجود غیرقابل پیشبینی است و از لحاظ روابط دوجانبه نیز، مصر اولین کشور امضاء کننده معاهده صلح با اسرائیل است؛ معاهدهای که تاکنون بر مبنای آن عمل شده و از اهمیت بهسزایی برای امنیت اسرائیل برخوردار است.

جرمی بنعامی، مدیر اجرایی "جی استریت،" گروه لیبرال حامی اسرائیل به نشریه نیویورکتایمز درباره طرح اتهام یهودستیزی علیه هیگل میگوید: فکر کردن درباره این که اعتبار و سوابق قابل ملاحظه فردی چون چاک هیگل در زمینه خدمات ملی اینچنین مورد افتراء قرار گیرد، غیرقابل تصور است.

البته روزنامهنگاران متعددی برای دفاع از هیگل در برابر تبلیغات منفی نومحافظهکاران وارد میدان شدهاند. از جمله این افراد میتوان به دانا میلبنک در نشریه واشنگتن پست اشاره کرد. میلبنک از کسانی که به اظهارات هیگل استناد کرده و آن را دلیل یهودستیزی وی دانستهاند، انتقاد میکند. هیگل طی اظهاراتی گفته بود: لابی یهودی تلاش دارد تا اعضای کنگره را تحت نفوذ خود درآورد.

ولی کریستول و برخی افراد دیگر، پا را از این فراتر گذاشته و بخشی از متن کتاب سال 2008 را منتشر کردهاند که در آن از قول هیگل گفته شده: واقعیت سیاسی این است که ... لابی یهودی بسیاری از افراد را در اینجا مرعوب خود ساخته است.

عبارتی گنگ نیز وجود دارد – مبنی بر این که بسیاری از مسیحیان حامی اسرائیلاند و بسیاری از یهودیان از آن حمایت نمیکنند – و هیگل نیز اشتباه خود در این زمینه را اعلام کرده است ( وی عبارت "لابی یهودی" را در قسمتهای دیگر این مصاحبه به کار برده است ). ولی [در مقام نویسنده این مقاله] به عنوان یک یهودی آمریکایی که پیرامون یهودیستیزی در مذاکرات سیاسی مطالبی به رشته تحریر درآوردهام، آن را یهودستیزانه یا ضداسرائیلی تلقی نمیکنم. در جملهای که قبل از اظهارنظر وی آمده است، گفته شده: هیگل حامی سرسخت اسرائیل به شمار رفته و از جمله معتقدین به ارزشهای مشترک است.




[1] - Molad.

[2] - Center for Renewal of Israeli Democracy.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
کویر پیمایی

چک ليست تهيه کنيد

مدتي قبل از سفر چک ليستي از تمامي کارهايي که بايد قبل از سفر به انجام برسانيد و تمامي وسايل و تجهيزاتي که ميبايست به همراه ببريد تهيه کنيد.
تاريخي براي انجام هريک ذکر کنيد تا در ساعات پاياني دچار مشکل نشويد. تمامي مطالبي که در ادامه ميآيد، بسته به نوع سفر و نيازهاي شما ميتواند در قالب چک ليستي که تهيه ميکنيد گنجانده شود.
اگر با چند خودرو سفر ميکنيد، ميتوانيد با سرنشينان ديگر خودرو ها چک ليست خود را مقايسه كرده و نسبت به کفايت آمادگي خود و ديگران براي سفر اطمينان حاصل کنيد.

بيگدار به آب نزنيد

در مورد مسيري که انتخاب کردهايد شرايط فصلي و امکانپذير بودن سفر، با راهنماي خبره مشورت کنيد و به توصيههاي او عمل کنيد.
بدون وي جاده را ترک نکنيد. لزوم بهرهگيري از راهنما و نقشههاي دقيق با بزرگنمايي مناسب براي سفر به كوير ضروري است.

تجهيزات سنگين را فيکس کنيد



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
مایکل ویتمن، فرمانده ببر های آلمان

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: bgljw6ath90jwy80kyqr.jpg
مشاهده: 2
حجم: 26.3 کیلو بایت

سروان اس اس، مایکل ویتمن، سرشناس ترین و موفقترین فرمانده تانک در جنگ جهانی دوم بود .
*************************
او خدمت خود را به عنوان فرمانده گردان دوم تانک از تیپ 101 زرهی اس اس از لشگر آدولف هیتلر به پایان رساند و طی این مدت موفق به نابود کردن 138 تانک و 132 توپ ضد تانک متفقین شد .

*************************

او نمایشی قهرمانانه اما سرانجامی تلخ در دفاع از سرزمین مادری خود داشت .

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 0zt7b0hdxfnwcaosq3tz.jpg
مشاهده: 3
حجم: 38.7 کیلو بایت

سروان اس اس، مایکل ویتمن، سرشناس ترین و موفقترین فرمانده تانک در جنگ جهانی دوم بود . او در 22 آپریل 1914 در آلمان متولد شد . مایکل پسر یک کشاورز محلی به نام جان ویتمن در اوبلفالز بود .



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
هانس اولریخ رودل / رودل شکارچی

او کیست ؟ او را می شناسید.به شما خواهیم گفت .او تک خال المانی ها بود .مردی که استالین برای سرش جایزه گذاشت ...

هانس اولریخ رودل .بالاترین مدال نظامی المان را تصاحب کرد ... او دارای نشان صلیب شوالیه با برگهای طلایی بلوط و الماس بود ...بالاترین نشان نظامی المان که از دست پیشوای رایش هیتلر دریافت کرد .

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: rudel.jpg
مشاهده: 0
حجم: 57.1 کیلو بایت

در 1916 در کنرادوالدائو در سیلسیا در شرق المان هانس در خانواده مردی که از اعضای کلیسای منطقه بود بدنیا امد ...این دانش اموز ضعیف دوران مدرسه و علاقمند دیوانه همه ورزشها در دوران نوجوانی شاهد به قدرت رسیدن نازیها بود ... سرانجام عطش قوی درونش او را به طرف هیجان پرواز کشاند و در 1936 به لوفت وافه پیوست ....
با پایان دوره های ابتدایی پرواز با درخواست او مبنی بر دیدن دوره های تخصصی خلبان بمب افکنهای شیرجه رو موافقت نگردید و او بعنوان دیده بان هوایی به کاریر خود در لوفت وافه ادامه داد و آموزشهای لازم را دید

قبل از شروع جنگ او پروازهای شناسایی زیادی برفراز لهستان انجام داد . بعد از اشغال لهستان رودل دوباره تقاضای عضویت در واحدهای بمب افکنهای شیرجه رو را نمود این بار افسران مافوق با تقاضای او موافقت کردند و بعد از پایان دوره های اموزشی تئوری با یک فروند اشتوکا به یک پایگاه اموزشی فرستاده شد ...

در زمان حمله به فرانسه او دور از جبهه در حال گذراندن دوره های امورشی بود بعد از اموزشهای کامل رودل با هواپیمای اشتوکای خود به اسکادران شماره یک از گروه دوم بمب افکنهای شیرجه رو پیوست

در مه 1941 در بزرگترین حمله هوابرد ان زمان که جهت تسخیر جزیره اساطیر یعنی کرت یونان توسط المانها صورت گرفت اسکادران رودل بصورت فعال وارد صحنه جنگ شد ولی با رودل فرصت حضور در جبهه اصلی را نیافت ... با تصمیم مارشال گورینگ بنیانگذار نیروی هوایی رایش گروه دوم بمب افکنهای شیرجه روی المان که رودل جزیی از انها بود قبل از عملیات بارباروسا که توسط خداوند زرهی رایش یعنی گودریان طراحی شده بود به شرق اعزام شد در ساعت سه صبح 23 ژوئن 1941 رودل اولین عملیات پروازی خود را بعنوان خلبان اشتوکا انجام داد و در همان روز تا شب چهار سورتی پرواز را با موفقیت به انجام رساند. و تنها در ماه بعد بود که رودل مدل صلیب اهنین دریجه یک را به پاس شجاعت و دقت در عملیات دریافت کرد.

در سپتامبر گروه دوم بمب افکنهای شیرجه رو رایش به ناوگان بالتیک ارتش سرخ مستقر در بندر کرون اشتاد در نزدیکی لنینگراد حمله کردند و اولین شاهکار رودل در اینجا و در 23 سپتامبر شکل گرفت . هدف ناو 26000تنی مارات بود ...رودل این ناو را با یک بمب 1000کیلویی مورد هدف قرار داد. بمب در انبار مهمات کشتی منفجر شد و مارات به اعماق ابهای سرد بالتیک فرو رفت . در کریسمس رودل پانصدمین پرواز خود را انجام داد و توانست مدال صلیب طلایی المان را از دستان پسر عمو تکخال بزرگ المان در جنگ جهانی اول مانفرد ریشتهوفن یعنی ژنرال ولفروم ریشتهوفن دریافت کند.
رودل به المان بازگردانده شد دلیلش نیز این بود که لوفت وافه میخواست تا رودل خلبانان جوان لوفت وافه را که قرار بود با استوکا پرواز کنند را اموزش دهد و انها بتوانند یک بت زنده را از نزدیک ببینند و از او تجارب ارزشمندی با بیاندوزند. ولی با اصرار رودل او با به جبهه شرق بازگشت و این ژوئن 1943 بود. او بعنوان فرمانده اسکادران 11 از گروه دوم انتخاب شد . وظیفه اسکادران رودل شکار تانکهای افسانه ایی تی 34 بود . این تانک بدلیل ضخامت زره تبدیل به کابوس المانها شده بود. در فوریه رودل ده هزارمین پرواز خود را انجام داد . حالا او یک قهرمان الهام بخش ملی بود و بسیاری از خلبانان جوان المانی ارزوی دیدار او از نزدیک را داشتند. حول نام رودل افسانه ها ساخته شد ... رودل حالا فرمانده اسکادران بریانسک بود که وظیفه اصلیش مبارزه و جنگ بر علیه تانکهای تی 34 بود. هواپیماهای این اسکادران اشتوکاهای مدل جی بودند که با دو توپ 37 میلیمتری میتوانستند شش دور شلیک کنند . در بزرگترین نبرد زرهی جنگ دوم جهانی در کورسک که در 5جولای 1943 در گرفت اسکادران رودل وظیفه پشتیبانی از لشکر سوم اس اس را برعهده داشت . در این روز رودل 12 تانک تی 34 را به تنهایی شکار کرد ولی کورسک با شکست سنگین المانها به اتمام رسید رودل با تجارب زیاد در جنگ بر علیه تی 34 های روسی در یافت بود که بهترین تاکتیک برای جنگ با این هیولاهای زرهی حمله از پشت به این تانکهاست . با توجه به نصب سیستم خنک کننده در قسمت عقب این تانک از زره قدرتمند در این قسمت بی بهره بود و این پاشنه اشیل تی 34 محسوب میشد . از طرفی حمله از پشت این اجازه را به خلبان میداد با توجه به جهت پرواز که به طرف نیروهای خودی بود در صورت اسیب دیدن خلبان میتوانست در بین نیروهای خودی فرو بیاید و نجات یابد . مارس 1944 مصادف با هزار پانصدمین پرواز رودل بود حالا دیگر ما با سرهنگ رودل روبرو هستیم در اواخر همین ماه در جریان یک عملیات اسکادران رودل مورد تهاجم یک اسکادران از LA-5 های روسی قرار گرفت یکی از اشتوکاها به شدت اسیب دید ...رودل با شجاعت تصمیم به فرود و نجات خلبان گرفت ولی دلیل خاک سست منطقه موفق به لندینگ موفق نشد و ناچار انها با پای پیاده با عبور از رود دنیستر در سرمای شدید روسیه توانستند به واحدهای خودی برسند ...رودل در زمان عبور از عرض رودخانه از دوستانش جدا افتاد ولی وقتی به نیروی های المانی رسید متوجه شد سایر خلبانان دسته نیز نجات یافتند. فوریه 1945 بدیترین خاطره رودل از پرواز بود ...اشتوکای او در بوداپست توسط توپهای ضد هوایی روس مورد اصابت قرار گرفت ولی رودل شجاعانه هواپیما را کنترل کرد و در پایگاه خودی موفق به لندینگ شد ولی جراحت شدید ناشی شد تا پزشکان یک پای او را قطع کنند . با توجه به اینکه رودل هنوز بهبود کامل نیافته بود به تقاضای خودش به جبهه جنگ بازگشت و توانست با وجود یک پای بریده شده 26 تانک روسی را تا پایان جنگ شکار کند . ... اخرین روزهای جنگ بود ...فرودگاه اشتوکاها در بوهمیا چک توسط روسها محاصره شده بود ...با توجه به دستور اکید شخص استالین مبنی بر جایزه برای سر رودل او بهمراه چند فروند اشتوکا دیگر و البته تعدادی فوکه وافه 190 به شمت امریکایی ها پرواز کردند تا بدست روسها نیافتند ...انها در فرودگاه کیتزینگن فرود امدند ولی رودل دستور داد تا همه هواپیماها با چرخهای بسته به زمین بنشینند تا هواپیماها سالم بدست امریکاییها نیافتد ...شکارچی تی 34 به دست امریکایی ها اسیر شد ...

براساس اسناد او 2530 سورتی پرواز را انجام داد که 400 سورتی با فوکه ولف 190 بود که توانست 11 هواپیمای روسی را شکار کند ..... در این مدت رودل توانست بالغ بر 500 تانک ، 150 توپ ، چهار قطار حامل مهمات و کشتی جنگی مارات را نابود کند....


مبلغ جایزه تعیین شده برای سر رودل توسط استالین در حدود 100000روبل بود ...

یکی از خاطرات جالبش برخورد با لئو شستاکوف تخال روسها بود ... او میگوید مهم نیست که او بر اثر اتش مسلسل عقبی من یا ارتعاشات جریان هوای ناشی از موتور سقوط کرد ...گوشی من ناگهان از جیغهای سردرگم روسها و فریادهایشان به مرز انفجار رسید ..روسها در رادیو بشدت جیغ میزدند و مشخص بود چیز خاصی اتفاق افتاده است ...انها دیده بودند که یک هواپیما سقوط کرده است ...با مطالعه پیامهای رادیویی ما در یافتیم کسی که سقوط کرده است یک تکخال روس بود ... او یک قهرمان بزرگ و یک خلبان خوب بود . این خلبان روس قهرمان روسها در زمان جنگ داخلی اسپانیا بود ...شاهدان ادعا میکنند که او با اتش رودل سرنگون شد و این اتفاق در 12مارس 1944 روی داد و او دیگر هرگز دیده نشد ..او 65 پیروزی هوایی داشت و این افتخار به نام رودل ثبت گردید که او را شکار کرد ....

بعد از جنگ رودل به آرژانتین رفت و از دوستان نزدیک دیکتاتور این کشور خوان پرون گردید و مهندس نیروی هوایی نوین ارژانتین نام گرفت ...او همچنین از دوستان بسیار نزدیک دیکتاتور وحشی پاراگوئه و ستایشگر نازیها یعنی الفردو استروسنر بود .... او در واقع فعالانه برنامه بازسازی نیروی هوایی کشور آرژانتین را زیر نظر داشت ... رودل با یک پا تنیس بازی میکرد و از قهرمانان اسکی بود ...او به بلندترین قله ارژانتین یعنی آکونکاگوا با ارتفاعی در حدود 6962نیز صعود کرد و توجه کنید او فقط یک پا داشت ....او سه بار نیز به دومین اتشفشان بلند روی زمین یعنی یولای یاکو صعود کرد که ارتفاعی در حدود 6700متر دارد ...یکی از نقاط تاریک زندگیش دوستی با فرشته مرگ یعنی جوزف منگل دکتری که جنایت وجشیانه ایی را در اشویتس برعلیه کودکان یهودی اجرا میکرد بود ...
جوزف منگل لقب فرشته مرگ را داشت ...

در بازگشت به المان او یکی از رهبران نئو نازیها المان بود ... خاطرات زمان جنگش را نیز منتشر کرد ...کتاب موجب جنجالهای زیادی شد ...زیرا رودل یکی از نازیها شناخته میشد ..او در این کتاب از تمامی سیاستهای نازیها دفاع کرد... این کتاب در امریکا با عنوان خاطرات خلبان اشتوکا چاپ شد ... البته قبل از چاپ یک بار کاملا بازبینی شد ...

با توجه به ماموریتهای مشابه اشتوکا و هیولای پرنده A-10 رودل از مشاوران برنامه طراجی و ساخت A-10 بود ...

او قسمت اصلی یک رسوایی سیاسی بود که در المان غربی بعنوان پرونده رسوایی رودل نام گرفت و منجر به بازنشستگی زود هنگام دو ژنرال بلند پایه ارتش به نامهای کارل هاینس فرانکه و والتر کروپینسکی گردید ...

در 1982 این شکارچی تانک تی 34 و افسانه پرنده اشتوکا در روزن هایم المان در گذشت و جسدش در گورستان دورنهاوزن دفن گردید ...



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
کورسک، جایی که غول ها با هم میجنگند

نبرد کورسْک یا نبرد تانکها، جنگی است که در تاریخ ۴ ژوئیه سال ۱۹۴۳ در منطقه کورسک (Kursk) نزدیک مسکو بین ارتشهای آلمان و شوروی شروع شد و ١٨ روز به طول انجامید. نبرد کورسک را بسیارى از جمله پل کارل، نویسنده آلمانى بزرگ ترین نبرد تاریخ مى دانند اما اگر کورسک را بزرگ ترین نبرد تاریخ ندانیم لااقل باید آن را بزرگ ترین نبرد زرهى تاریخ به شمار آورد چرا که در این نبرد بزرگ ۳ هزار تانک آلمانى و ۲ هزار تانک و زرهپوش روسى شرکت داشتند.

طراحی آلمانها برای حمله

شکست ارتش ششم آلمان در استالینگراد سبب شد، جناح جنوبى ارتش آلمان در شوروى مجبور به عقبگرد شود، این در حالى بود که در جبهه مرکزى و غرب مسکو نیز نیروهاى روسى در حال پیشروى مداوم براى بیرون راندن نیروهاى آلمانى بودند. اما با گرم شدن هوا، در ماه ژوئیه ارتش آلمان به فکر ضدحمله جدیدى در محور مرکزى افتاد، هدف این ضدحمله شکستن خطوط دفاعى ارتش سرخ و دستیابى به خطوط دفاعى جدیدى در قلب خاک شوروى بود. در این زمان آلمان دست به تمرکز نیرویى بسیار بزرگ در جبهه مرکزى زده بود.

حمله ۳ هزار تانک

هدف آلمان ها از این عملیات حمله به منطقه کورسک واقع در خط شمالى - جنوبى اورل - فارکوف بود. برنده این نبرد مى توانست مطمئن باشد در ادامه جنگ ویرانگر شوروى - آلمان دست بالا را خواهد داشت چرا که طول این جبهه نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بود و اگر آلمان در این نبرد موفق مى شد، بین سپاههاى جنوبى و شمالى شوروى فاصله مى انداخت و مى توانست اثر شکست ۶ ماه گذشته استالینگراد را خنثى کند.

لو رفتن عملیات

ارزش این عملیات تهاجمى در «غافلگیرى مطلق» دشمن بود اما یک جاسوس زبردست روسى ۳ روز قبل از عملیات، ستاد ارتش سرخ را در جریان گذاشت در نتیجه شب قبل از حمله بزرگ آلمان ها صدها هزار سرباز روس به همراه ۲ هزار تانک و جدیدترین وسایل ضد تانک در انتظار ورود ارتش آلمان به معبر کورسک بودند. روسها ستاد ارتش خود را در منطقه ورونژ در شرق جبهه مذکور مستقر و مواضع خود را تقویت کردند.

عملیات دژ

نبرد کورسک با نام رمز «دژ» در ساعت ۳ نیمه شب سوم ژولاى آغاز مى شود و ۵۰۰ هزار سرباز آلمانى در پناه ۳ هزار تانک حمله بزرگ خود را آغاز مى کنند. ارتش نهم آلمان به فرماندهى ژنرال مودل با کمک لشکرهاى متعدد زرهى با عبور از سیمهاى خاردار و مناطق مین گذارى شده به نیروهاى مدافع روسى حمله مى کنند. نکته جالب توجه آنکه از همان اول براى آلمان ها مشخص بود عملیات «دژ» یک راز نیست و تمام مدافعان روس از آن باخبرند چرا که بارانى از آتش توپ، خمپاره و نارنجک بر سر سربازان آلمانى مى بارد اما شدت حمله به گونه اى است که روسها در این جبهه مجبور به عقب نشینى مى شوند. آلمان در این نبرد تانک هاى جدید فردیناند خود را وارد عمل کرد. این تانک ها هر کدام ۶۸ تن وزن و لوله اى به طول ۶‎/۵ متر داشتند و تقریباً رویین تن بودند و گلوله هاى مدافعان بر آنها اثر نمى گذارد.
نیروهاى آلمانى ششم ژوئن پس از ۳ روز پیشروى، از «ضخامت خط دفاعى» روسها متعجب شدند و ژنرال «مودل» مردد ماند، آیا به پیشروى ادامه دهد یا خیر چرا که احساس اش به او مى گفت؛ ضد حمله اى بزرگ در راه است.
پیش بینى او ظهر ششم ژوییه به حقیقت پیوست و ۱۲۰۰ تانک روسى در پناه آتش سنگین توپهاى روسى دست به ضد حمله اى بزرگ، علیه تانک هاى آلمانى زدند. هدف این ضد حمله جلوگیرى از دستیابى آلمان ها به ارتفاعات منطقه بود، در خط مورد حمله روسها، آلمان ها با ۱۰۰۰ تانک به مقابله مشغول شدند. در این مرحله نبرد ۴ روز به طول انجامید و صدها تانک طرفین به آتش کشیده شد. پس از آن آلمان ها به این نتیجه رسیدند که باید «تپه ۲۷۴» را که کلید دستیابى به پیروزى در جبهه کورسک است، فتح کنند. اما این تپه با جنگلى کوچک که مقر صدها توپ روسى و آتشبار و کاتیوشا بود، محافظت مى شد. حمله صدها تانک آلمانى به جنگل و تپه مذکور بى فایده بود و مدام به تعداد مدافعان افزوده مى شد. هواپیماهاى آلمانى نیز قادر به کمک چندانى به وضعیت قواى زمینى نبودند چرا که روس ها معادل همین تعداد هواپیما را وارد میدان کرده بودند.در بخش دیگرى از جبهه ژنرال زرهى آلمان «هوسر» با وجود مقاومت روسها با تانک هاى خود، ۲۰ کیلومتر پیشروى کرده بود. ژنرال روسى «چس چاکف» که متلاشى شدن جبهه خود را قطعى مى دید، از ستاد عالى فرماندهى شوروى درخواست قواى کمکى کرد.

صدها هزار سرباز کمکى به همراه صدها تانک به کمک وى اعزام شدند. هوسر نیز تقاضاى قواى کمکى کرد اما نیرویى براى او نمى رسد.
اشتوکا هواپیمایی که برای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار میگرفت. درعملیات کورسک وظیفه شکار تانکهای T-34 روسی را به عهده داشت

در بخش دیگرى از جبهه نیز مودل مرتب خواهان نیروى کمکى مى شود اما بعدها مشخص مى شود، یک میلیون سرباز روس وارد منطقه عملیات شده و مانع به هم پیوستن بخش هاى مختلف ارتش آلمان به هم شده اند. گروه زرهى ژنرال «کمیف» و گروه سوم زرهى باید به سرعت به منطقه «پروخوروفکا» که دالانى در شرق منطقه عملیاتى بود، مى رسیدند اما این اتفاق هرگز نیفتاد چرا که در یازدهم ژوییه ژنرال روسى روتمیستروف با سپاه عظیم خود مرکب از ۸۵۰ تانک و صدها توپ ۱۲۲ و ۱۵۵ میلیمترى آتش سنگین خود را به روى تانک هاى آلمانى که ۶۵۰ دستگاه بودند، مى گشاید. در این زمان روسها از تانک پرقدرتى به نام تى-۳۴ برخوردار بودند. این تانک در زمان خود توانست براى اولین بار در نبردهاى رودرروى تانک، محصولات مشابه آلمانى از جمله تانک معروف ببر را شکست دهد.
بیشتر سربازان این ژنرال روسى، سربازان جان سخت جان به در برده از نبرد استالینگراد بودند. قواى گروه سوم زرهى آلمان با وجود تلاش زیاد در زیر ضربات روسها متلاشى شد. شاید اگر ژنرال «هوت» (طراح عملیات کورسک) نبود، آلمان ها تا نفر آخر قتل عام مى شدند. واحدهاى زرهى هوت پى بردند، مقاومت در کورسک کار ساده اى نیست. ژنرال مانشتاین فرمانده ارتشهاى جنوب که نیروهاى خود را در خطر مى دید، با جمع آورى قواى محدود خود دست به آخرین یورش زد اما ضد حمله عظیم روسها در ۱۲ ژوییه که در آن ده ها لشکر زرهى تازه نفس، بیش از یک میلیون سرباز شرکت داشتند و توسط هزاران توپ پشتیبانى مى شدند، صحنه نبرد کورسک را به «قتلگاه» آلمان ها تبدیل کردند. شکافى که در خط دفاعى آلمان افتاد، سبب شد، روسها تا ۱۰ روز دیگر نیز آلمان ها را به عقب برانند.

نتیجه نبرد

در نبرد کورسک، ۲ میلیون سرباز، ۵ هزار تانک و ۴ هزار هواپیما شرکت داشتند. این نبرد عظیم درسهاى بزرگى براى آلمان دربرداشت.
اول آنکه این کشور براى اولین بار شاهد یک ضد حمله عظیم زرهى از جانب دشمنانش بود و پى برد «ابتکار استفاده از لشکرهاى انبوه زرهى» دیگر حربه اى کهنه است چرا که با توسعه لشکرهاى زرهى روسى، انگلیسى و آمریکایى دیگر قدرت اول زرهى جهان این ۳ کشور هستند.
دوم آنکه در نبرد کورسک تلفات روسها نیز کم نبود، در این مقطع از جنگ، هر تانک و یا سرباز آلمانى که از بین مى رفت، جانشینى نداشت. حال آنکه روسها با برخوردارى از جمعیت سرسخت و قدرت صنعتى خود، مرتب خود را تقویت مى کردند و برترى خویش را بر آلمان ها به ۴ بر یک رسانده بودند. این امر سبب شد عملیات کورسک شکست تلقى شود. گذشت زمان نیز این را ثابت کرد چرا که آلمانها دیگر هرگز نتوانستند در جبهه روسیه «حمله» کنند بلکه پس از این، کار آنها تنها عقب نشینى بود.
نکته دیگر این بود که آلمانها براى اولین بار پى بردند که دیگر از نظر هوایى و توپخانه نیز «دست بالا» را ندارند.

آلمانها در هر دو نبرد مسکو و کورسک ضربه اصلى را از جاسوسان اتحاد شوروى تحمل کردند. الن موروس در اکتبر ۱۹۴۱ و جاسوسان شوروى در سوئیس در جولاى ۱۹۴۳ با دو گزارش به موقع که ارتش آلمان را شکستند. البته نباید از یاد برد که در فاصله ماههاى ژانویه تا ژوئن ۱۹۴۱ (تاریخ حمله آلمان به شوروى) ده ها جاسوس روس به استالین خبر داده بودند آلمان در حال تجهیز قوا براى حمله به شوروى است اما دیکتاتور روس «احمقانه» خود را به خوش خیالى زده و گزارش جاسوسان را اقدام مذبوحانه انتلیجنس سرویس انگلیس خوانده بود.
نبرد کورسک از نظر حجم تجهیزات جنگى بزرگترین نبرد تاریخ است. «اگرچه استالینگراد از نظر تعداد سربازان و طولانى بودن» اول بود اما نبرد کورسک که ۱۸ روز به طول انجامید، دیگر هرگز در تاریخ تکرار نشد. بسیاری از کارشناسان نظامی، قدرت آتش برتر تویهای روسی را تعیین کننده نتیجه نبرد کورسک می دانند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
کمین Ambush
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 3236.jpg
مشاهده: 0
حجم: 61.1 کیلو بایت

تعریف کمین : تکی است غافلگیرانه از یک موضع پنهانی که علیه نیروهای در حال حرکت یا موقتاً ثابت ، پیاده یا موتوری صورت میگیرد .
اهمیت کمین : کمین در عملیات منظم و نامنظم صورت میگیرد و از تاکتیکهای بسیار مؤثر و مورد پسند چریکهاست ، زیرا :

1 – در اجرای آن نیازی به تصرف زمین و نگهداری آن نمیباشد .

2 – یگانهای کوچک میتوانند با تجهیزات کم و ساده ، یگانهای بزرگ را به ستوه درآورند.

3 – نیروهای کمین خورنده را مجبور میکند که در زمان و مکان نامناسب بطور قطعی درگیر شوند .

4 – از جابجا شدن وسیع نیروها جلوگیری میکند.

5 – با از بین بردن سلاحها و مهمات دشمن آنان را در محدودیت و فشار قرار میدهد.

6 – با کشتن و اسیر نمودن سران و افراد برجسته آنان توان رزمی و روح جنگجویی دشمن را تضعیف میکند.

اهداف کمین

1 – علیه نیروهای پیاده و سواره.

2 – علیه نیروهای تاخت دشمن (قبل و بعد از تاخت ).

3 – علیه قطارهای حامل سوخت ، نفرات ، مهمات ، تجهیزات و آذوقه ...

4 – علیه گشتیهای شناسایی و رزمی دشمن.

5 – علیه وسایل که از جاده ها و مرزها بصورت غیر مجاز و پنهانی عبور می نماید.

منظور از کمین

منظور از کمین کاهش دادن قدرت رزمی و نابودی و به ستوه آوردن دشمن است که شامل موارد ذیل میباشد :

1 – کسب اطلاعات و اخبار از دشمن.

2 – کانالیزه کردن دشمن بوسیله غیر قابل عبور کردن مسیرها.

3 – خسته کردن و تضعیف دشمن.

4 – به تأخیر انداختن و کند کردن عملیات دشمن.

5 – جلوگیری از گسترش دشمن در منطقه .

6 – بدست گرفتن ابتکار عمل در منطقه و آزاد سازی نیروهای خودی.

7 – گرفتن اسیر و مهمات و وسایل تدارکات دشمن.

8 – ابراز وجود در منطقه و نا امن کردن منطقه برای دشمن.

9 – انهدام و نابودی و کاهش دادن توان رزمی دشمن.

10 – منحرف کردن دشمن از انجام مأموریتهای طرح ریزی شده دشمن .

11 – تشدید نمودن اقدامات تأمینی در حرکت دادن ستونهای کامیونی و سایر نیروها.

12 – جلوگیری از گشت زنی های پیگیر و بیش از اندازه ، و محتاط و محافظه کار نمودن دشمن.

13 – جلوگیری از عملیات تهاجمی دشمن و ناگزیر ساختن وی به پذیرش پدافند.

14 – برهم زدن یکپارچگی نیروهای دشمن و مجبور ساختن دشمن به حرکت کردن در ستونها و عده های کوچکتر .

15 – گریز دادن دشمن از رزم شبانه به انگیزه ترس از کمین و همواره در حالت ترس و نگرانی نگهداشتن دشمن .

اصطلاحات کمین

الف ) کمینگاه : محل یا نقطه ای که برای به دام انداختن دشمن ، عنصر یا عناصری در آن به انتظار می مانند.(معمولاً کمینگاه در محل مناسبی انتخاب میشود که تا رسیدن دشمن به آن نقطه کوچکترین اثری از عناصر کمین کننده دیده نشود).

ب ) کشتارگاه : به بخشی از کمینگاه گفته میشود که آتشهای کمین به منظور به دام انداختن و انهدام دشمن بر روی آن متمرکز میگردد.

اطلاعات لازم برای یک کمین موفقیت آمیز

اصولاً اطلاعات چشم هر عملیات میباشد و هر عملیات و نبردی که بدون اطلاعات انجام پذیرد مانند کوری است که در یک منطقه پر از خار وخاشاک رها شود ، ولذا برای اجرای یک کمین موفقیت آمیز اطلاعات ذیر ضروری است .

1 – تعداد نفرات دشمن و سلاحهایی که دشمن همراه دارد.

2 – طول ستون دشمن و فاصله نیروهای کمکی دشمن تا منطقه کمین .

3 – نوع خودروهایی که دشمن از آن استفاده می نماید از قبیل ( زرهی ، سبک ، سنگین و ..)

4 – سمت حرکت دشمن و زمان احتمالی و ورود دشمن به منطقه کمین .

5 – مدت زمان احتمالی که نیروهای کمکی دشمن آن مسافت را می پیمایند.

6 – نوع جاده هایی که دشمن از آن استفاده میکند.

7 – نوع آموزش و روحیه و تحرک نیروهای دشمن .

منابع کسب اطلاعات برای یک کمین موفقیت آمیز

1 – جاسوسی.

2 – افراد بومی ( چوپانان ، دهقانان ، کشاورزان و ...).

3 – نقشه های هوایی و زمینی ، کالک و اسناد و مدارک و نقشه های غنیمتی .

4 – اسرا و در بین اسرا افراد برجسته دشمن.

5 – نقل و انتقالات آشکار دشمن.

مناطق مناسب برای کمین

1 – کوهستان : تنگه ها ، گردنه ها ، سربالائیهای تند ، پیچ جاده ها .

2 – جنگل : مزارع ، بیشه زارها ، نخلستان ، گذرگاههای جنگلی

3 – دشت : شیارها ، گودالها ، پستی و بلندیها (با استفاده از کمین عنکبوتی ).

خصوصیات و شرایط منطقه کمین

1 – داشتن استتار ، اختفا ، پوشش.

2 – داشتن میدان دید و تیر وسیع و تسلط بر منطقه عبور دشمن و دید نداشتن دشمن نسبت به منطقه کمین.

3 – وسعت میدان کمین به حدٌی باشد که کلیه قوای دشمن در محاصره قرار گیرند.

4 – منطقه کمین باید طوری انتخاب شود که دشمن امکان سنگر بندی متقابل در برابر ما را نداشته باشد.

5 – داشتن مناطقی در عقب و پهلوها برای ایجاد تأمین جهت جلوگیری از گسترش و کنترل مانور دشمن .

6 – داشتن راههای مخفی و پوشیده از منطقه عمل تا موضع کمین.

7 – پوشش حرکت در موقع عقب نشینی .

8 – محل کمین باید از پناهگاه دشمن دور باشد.

9 – نداشتن معابر نفوذی برای دشمن جهت دور زدن نیروهای کمین.

سلاحها و تجهیزات کمین

تیربار : برای آتش قوی جهت پوشاندن عمق محل کمین.

آر پی جی 7 : برای منهدم کردن خودروهای حامل نفرات ، مهمات ، تانکها و نفربرها.

مواد منفجره و مین : برای انهدام پلها و بستن جاده ها سر راه خودروها و تانکها.

نارنجک دستی و تفنگی : برای انهدام نیروها و خودروها

منٌور : جهت روشن کردن منطقه کمین و کشتارگاه در شب.

تجهیزات انفرادی : جیره غذا ، آب ، وسایل کمکهای اولیه ، کوله پشتی و...

سازماندهی نیروهای کمین

1 – تیم آتش : وظیفه انهدام ابتدا و انتهای ستون را بر عهده دارد.

2 – تیم هجوم : وظیفه کشتن نیروهای در حال مقاومت و انهدام خودروها و تجهیزات را بر عهده دارد.

3 – تیم تخریب : وظیفه مین گذاری در معابر نفوذی و انهدام پلها و تونلها را بر عهده دارد.

4 – تیم تجسس و پاکسازی : وظیفه جمع آوری اطلاعات ،اسناد و مدارک از دشمن و شناسایی فرماندهان و مسئولین آنها و دستگیری جهت تضعیف روحیه دشمن را دارد.

5 – تیم پشتیبانی : در صورت نیاز با حجم اتش زیاد وارد عمل میشود.

6 – تیم تأمین : ایجاد امنیت برای منطقه کمین و نیروهای کمین را برعهده دارد.

ملاحضات مهم در یک کمین موفقیت آمیز



1 – غافلگیری : ضربه زدن به دشمن در زمان و مکانی که انتظار آنرا ندارند.

2 – تطبیق آتشها : هماهنگ بودن کلیه آتشهای موجود در کمین.

3 – سادگی : طرح عملیات باید ساده ، مشروح و قابل اجرا باشد.

4 – آموزش و انضباط : علاوه بر دیدن آموزشهای لازم باید در طول عملیات انضباط کامل را رعایت کنند و از قبل تطبیق آتشها و وظایف فردی طراحی شده باشد.

5 – کنترل : در عملیات کمین باید اقدامات کنترلی شدیدی موقع حرکت ، اشغال ، درگیری و عقب نشینی توسط فرمانده وجود داشته باشد.

6 – تأمین : جناحین و عقب کمینگاه آسیب پذیر است و باید برای تأمین آن اقدامات زیر را انجام داد :

الف) رده بندی در عمق و استقرار در شب

ب ) تعیین مناطق دیده بانی

پ ) عدم صدا و روشنایی

ت ) طرح عقب نشینی مناسب

ث ) تأمین مسیرهای عقب نشینی

ج ) سرعت و جسارت در اجرای عملیات

خصوصیات افراد کمین

1 – سریع و بموقع خبر کردن نفرات از نزدیک شدن هدف.

2 – رعایت کردن انضباط آتش به هنگام درگیری.

3 – بازکردن آتش در زمان معین.

4 – بکار بردن اقدامات تأمینی و منطقی در صورت کشف شدن کمین.

5 – تغییر سمت دادن آتش پشتیبانی زمانیکه عناصر هجوم به هدف یورش می برند.

6 – عقب نشینی بموقع بطرف نقطه الحاق.

7 – صبر و مقاومت در طول ساعات کمین و تحمل سختیها و مشکلات از قبیل : تشنگی ، گرسنگی ، سرما ، گرما و ...



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
آشنایی با هلی کوپتر TIGER ، ببر اروپا

 

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1226x663px.

تایگر ( EC 665 ) یک هلی کوپتر تهاجمی ساخت شرکت Eurocopter می باشد و در آلمان به تایگر ( ببر ) و در فرانسه و اسپانیا به ” Tigre ” ملقب می باشد . در سال ۱۹۸۴ ، با اعلام کشورهای فرانسه و آلمان غربی مبنی بر نیاز داشتن به یک هلی کوپتر پیشرفته در میادین جنگ ، قرار شد تا دو شرکت ” Aérospatiale ” ( فرانسه ) و MBB ( آلمان ) این نیاز را برطرف سازند . اما با توجه به هزینه های بسیار زیاد ، این قرارداد در سال ۱۹۸۶ لغو گردید . پس از آن در سال ۱۹۸۹ ، قرار دادی دوباره با این دو شرکت به امضا رسید که قرار شد این دو شرکت پنج فروند نمونه اولیه این هلی کوپتر را طراحی کند که قرار شد از این پنج فروند ، دو فروند بصورت و مسلح ( دارای مسلسل و … ) و سه فروند دیگر فاقد جایگاه تسلیحات باشند . اولین نمونه آزمایشی در سال ۱۹۹۱ پرواز خود را انجام داد . با ادغام دو شرکت ذکر شده در سال ۱۹۹۲ و تشکیل گروه Eurocopter ، باعث شد تا روند ساخت این بالگرد بهبود یابد . تولید انبوه تایگر و تحویل به مشتریان از سال ۲۰۰۲ آغاز گردید و اولین فروند ( مدل HAP ) از هشتاد فروند سفارش داده شده توسط ارتش فرانسه ، در سال ۲۰۰۳ تحویل داده شد . همچنین در پایان همین سال ، تحویل نسخه UHT که توسط آلمان به عنوان یک هلی کوپتر پشتیبانی رزمی سفارش داده شده بود ، آغاز گردید .

طراحی

بدنه تایگر از ۸۰٪ فیبر کربن تقویت شده پلیمری و کولار ، ۱۱٪ آلمینیوم ، ۶٪ تیتانیوم و ( ۳ ٪ مواد دیگر ) ساخته شده است . روتور آن از فیبر پلاستیک ساخته شده که در برابر آسیب ها بسیار مقاوم هست . همچنین شرکت سازنده تضمین داده است که این هلی کوپتر در مقابل رعد و برق و پالس الکترومغناطیسی نیز مقاوم است . تایگر از بدنه ای مشابه با سایر هلی کوپتر های هم نوع خود که دو کابین خدمه پشت سر هم است ، استفاده می کند اما با این تفاوت که بر خلاف سایرین ، جایگاه خلبان در جلو و جایگاه افسر تسلیحات در عقب می باشد .

حفاظت

زره تایگر در مقابل توپ های autocannon 23MM مقاوم است و همچنین شامل سیستم ” AN/AAR-60 ” می باشد که توسط EADS توسعه یافته و شامل : رادار هشدار دهنده ، اخطار لیزری ، چف / فلیر و … می باشد………..



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
نیروی هوایی مالزی، شرق و غرب در یک رنگ

نیروی هوایی سلطنتی مالزی در 2 ژوئن 1958 به عنوان نیروی هوایی فدراسیون سلطنتی مالزی شکل گرفت. هر چند ریشه هایش به نیروی هوایی کمکی مالایی در قالب نیروی هوایی سلطنتی (بریتانیا) در زمان استعمار مالزی بر میگردد. امروز، نیروی هوایی مالزی از ترکیب هواپیماهای منحصر به فرد ساخت آمریکا، کشورهای اروپایی و روسیه بهره میبرد.
سالهای اولیه

بعد از بوجود آمدن نیروی هوایی مالزی به عنوان نیروی هوایی کمکی مالایی، نام آنها به نیروی هوایی داوطلب مالایی تغییر داده شد. در سال 1942 با پیشروی ژاپن در مالزی این نیرو منحل شد. برای دومین بار در سال 1950 در زمان جنگ های چریکی بین نیروهای فدراسیون (به کمک نیروهای بریتانیایی) و نیروهای کمونیست تاسیس شد.در 2 ژوئن 1958 نیروی هوایی داوطلب مالایی به نیروی هوایی فدراسیون سلطنتی مالزی تبدیل شد. هر ساله در این تاریخ به عنوان روز نیروی هوایی جشن گرفته میشود. در 25 اکنبر1960 نیروی هوایی فدراسیون سلطنتی اولین پایگاهش را بعد از جنگ های چریکی از نیروهای بریتانیایی تحویل گرفت. در 16 سپتامبر 1963 نیروی هوایی سلطنتی مالزی جایگزین نام نیروی هوایی فدراسیون سلطنتی شد.
نوسازی

با خروج نیروی های نظامی بریتانیا از مالزی از دهه 1970 تا 1990 نیروی هوایی دستخوش مدرن سازی تدریجی شد. هواپیماهای Sabres با 16 فروند F_5E Tiger_II جایگزین شدند.توانایی شناسایی با خریداری دو فروند RF_5E Tigereye نیز بدست آمد.

نیروی هوایی 88 فروند از هواپیماهای A_4C Skyhawks سابق ایالات منحده را خریداری کرد.در دهه نود اولین هواپیماهای BAE Hawk MK 108\208 تحویل شده جایگزین هواپبماهای T\A_4PTM شد.
در سال 1995 هواپیماهای MIG_29N\NUB برای نقش برتری هوایی و در سال 1997 هواپیماهای F\A_18D Hornet برای دفاع در تمام حالات آب و هوایی تحویل شد.
در سال 2003 قرار دادی برای خرید 18 فروند SU_30MKM امضا شد که همگی در سال 2007 تحویل داده شدند.در سال 2005 چهار فروندAirbus Military A400M برای بالا بردن توانایی تاوگان هوایی سفارش داده شدند. در اواخر سال 2006 دولت مالزی قرار دادی را برای خرید 8 فروند Aermacchi MB_339CM امضا کرد تا ناوگان 8 فروندی اش را به 16 فروند افزایش دهد.
در سال 2007 مقامات مالزی اعلام کردند که هواپیماهای MIG_29 تا سال 2010 به خدمت ادامه میدهند و بعد از آن با هواپیماهایی با توانایی بیشتر جایگزین خواهند شد. همچنین بالگردهای SikorSky S_61A_4 جای خود را به بالگردهای Eurocopter EC725 خواهند داد.

دارایی ها
44 فروند چنگنده شامل: SU_30MKM، F\A_18D Hornet، F_5E Tiger_II، MIG_29N، BAE Hawk

51 فروند هواپیمای ترابری شامل: Airbus 319، Airbus A400M، Beechcraft Super King Air، Boeing 737-700، Bombardier Global Express، CASA CN-235، Cessna 402، Dassault Falcon 900، Fokker F28 Fellowship، Lockheed C-130 Hercules

58 فروند هواپیمای آموزشی شامل: Aermacchi MB-339، MD3-160 Aerotiga، BAE Hawk، MiG-29NUB، F-5F، Pilatus PC-7 Turbo Trainer
3 فروند پهپاد شامل: CTRM Eagle ARV

71 فروند بالگرد شامل: Aérospatiale Alouette III، Agusta A109، Sikorsky SH-3 Sea King، Eurocopter EC 725، Sikorsky S-70 Black Hawk
نکته: تعدادی از هواپیماهای بالا سقوط و بعضی هنوز در مرحله سفارش قرار دارند.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: FA-18D_Hornet_TUDM.jpg
مشاهده: 18
حجم: 91.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: RMAF-CN295-M44-03-01.jpg
مشاهده: 14
حجم: 87.5 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: Royal_Malaysian_Air_Force_005.jpg
مشاهده: 21
حجم: 97.6 کیلو بایت
منبع: http://http://en.wikipedia.org/wiki/...sian_Air_Force



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
کنکورد هواپیمای آینده یا گذشته

ده سال پیش در 25 جولای، یکی از اسفبارترین حوادث هوایی به وقوع پیوست، هواپیمای مسافربری و مافوق صوت کنکورد سه دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه شارل دوگل پاریس منفجر شد.



http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=18189&d=1355996373



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
گالری تصاویر زیردریایی های ارتش هند



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
شهید ولی الله فلاحی

شناسه:
نام:ولی الله
نام خانوادگی:فلاحی
تاریخ تولد:۱۳۱۰
مدت عمر:۵۰ سال
محل تولد:استان تهران،طالقان،روستای کولج
تحصیلات:فارغ تحصیل دانشکدهی افسری بادرجه ستوان دومی
درجه:امیرسرلشکر
رسته نظامی:نیروی زمینی ارتش
فرماندهی:بعدازانقلاب((فرماندهی نیروی زمینی ارتش وجانشین فرماندهی نیروهای مسلح ستاد مشترک))
تاریخ شهادت: ۸مهر ۱۳۶۰
محل شهادت:کهریزک تهران
علت شهادت:سقوط هواپیمای هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران
مزار شهید :بهشت زهرا (س)-در جوار مزار آیت‌الله طالقانی

زندگی نامه شهیدفلاحی:

زندگی

fallahi



|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران یک سازمان متمرکز مستقل و زیر مجموعه ستاد مرکزی سپاه پاسداران است که مسئول کسب، پرورش و حفظ اطلاعات نظامی و تخصصی سایر واحدهای سپاه و بدست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی سپاه پاسداران و حکومت ایران و مقابله با توطئه‌های آنان می‌باشد.[۱] علاوه بر سپاه پاسداران، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و دفتر نمایندگی ولی فقیه نیز بر کار این نظارت دارند.[۲] این واحد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده سپاه پاسداران از بدو تأسیس‌اش بود. این نهاد بلافاصله پس از تشکیل هستهٔ اولیه سپاه شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت. با موافقت دفتر فرماندهی کل قوا در مهر ۱۳۸۸، این نیرو از معاونت اطلاعات به سازمان اطلاعات ارتقاء یافت.[۳]

 

فرمانده این نیرو از بین افراد مورد تایید مقام رهبری و با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عزل و نصب می‌گردند.[۱] رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر حسب مورد در زمینه‌هـای انتصابات، ترفیعات، نقل و انتقالات، ماءموریت‌ها و … پرسنل سپاه، از اختیاراتی معادل فرماندهان نیروهای سپاه برخوردار می‌باشد.

 

اقدامات

  • بر اساس گزارش «مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، این نیرو تاکنون در شناسایی و انهدام چندین شبکه اینترنتی ضد دینی و ضد فرهنگی موفق عمل کرده است.[۵]
  • فرمانده کل سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که این نیرو موفق به کشف و انهدام یک تیم جاسوسی وابسته به موساد شد که اطلاعات حساس نظامی و هسته‌ای را از داخل ایران جمع‌آوردی و در اختیار اسرائیل قرار می‌دادند.

 

فرماندهان
* سرتیپ مرتضی رضایی (اسفند ۱۳۷۲-بهار ۱۳۸۵)[۷][۸]
* سردار محمد کاظمی (بهار ۱۳۸۵-اسفند ۱۳۸۷)[نیازمند منبع]
* حجت‌الاسلام غلامحسین رمضانی (اسفند ۱۳۸۷-آبان ۱۳۸۸)[۹]
* حجت الاسلام حسین طائب (آبان ۱۳۸۸-تاکنون)[۱۰]

منابع:

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ قانون تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات
  2. شهادتنامه شاهد الف. مرکز حقوق بشر ایران
  3. ارتقاء معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات خبرگزاری الف
  4. قوانین سپاه
  5. انهدام چندین شبکه سازمان یافته ضددینی و ضدفرهنگی همشهری آنلاین
  6. سپاه پاسداران از کشف یک «شبکه جاسوسی اسرائیلی» خبر داد رادیو فردا
  7. انتصاب ریاست سازمان حفاظت و اطلاعات سپاه وب‌گاه رسمی مقام رهبری
  8. مرتضی رضایی به جانشینی فرمانده کل سپاه پاسداران منصوب شد رادیو فردا
  9. تازه‌ترین تغییرات در سپاه پاسداران خبرگزاری الف
  10. ارتقای حجت‌الاسلام طائب به معاونت اطلاعات سپاه خبر آنلاین


:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سلاح های تک تیرانداز

اهمیت سلاح های تک تیر انداز در مأموریت های پلیسی – ضد ترور و مقاصد نظامی بر همگان روشن است . گاهی کار یک شلیک دقیق را هزاران گلوله و تفنگ دیگر نمی توانند انجام دهند . از این جهت یگان های آموزش دیده و مجهز تک تیر انداز همواره مورد توجه نیروهای نظامی و انتظامی کشورها بوده است .

sniper

سلاح های تک تیر انداز عمدتاً بر پایه ی یک سلاح نظامی و یا شکاری دیگر مورد بهسازی قرار گرفته و ساخته می شود تقویت بدنه اصلی ، نصب پایه برای سلاح ، ایجاد سایت دقیق نشانه روی و دوربین های مختلف ، نصب لوله ی بلندتر و … پاره ای از این بهسازی است .

sniper

اسلحه های تک تیرانداز عمدتاً در کالیبرهای ۵۶/۵ ، ۶۲/۷ ، ۷/۱۲  میلی متر موجود است .البته کالیبر های بالاترنیز وجوددارد که عمومیت ندارد . کالیبرهای پایین و کوچکتر برای مقاصد درون شهری و کالیبرهای بالاتر برای مقاصد نظامی استفاده می شود .کالیبرهای mm 62/7 و ۷/۱۲ برای شکافتن جلیقه های ضد گلوله کاربرد دارد . از کالیبر ۷ /۱۲ با مهمات ویژه برای انهدام مخازن سوخت و از کار انداختن رادار ، هواپیما وهلی کوپتر ها بر روی زمین ،خودرو و … نیز استفاده می شود . اصابت کالیبر ۷/۱۲ به بدن انسان منجر به قطع عضو یا مرگ می گردد .

sniper

دقت تفنگ های تک تیرانداز با واحد MOA بیان می شود .  MOA خطای شلیک mm 25 در ۹۱ متر است. یک سلاح تک تیر انداز خوب دقتی در حدود mm 15 در m  ۳۰۰ دارد یعنی کمتر از یک MOA  . مکانیزم مسلح شدن بیشتر سلاح های تک تیر انداز نیمه اتوماتیک است یعنی پس از هر شلیک باید گلنگدن کشیده شود . البته سلاح های تک تیر انداز اتوماتیک نیز وجود دارد که در جایی که سرعت در شلیک مورد نیاز است کاربرد دارند و از دقت کمتری برخوردارند .

اخیرا وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح اقدام به تولید نوعی تفنگ تک تیرانداز جدید بر پایه ی یک سلاح اروپایی نموده است که با دقت بسیار بالا امکان دریدن انواع زره و جلیقه ی ضد گلوله را دارد .

sniper

بهترین تک تیر اندازان تاریخ :

- بیلی سینگ از انگلستان با ۱۵۰ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- فرانسیس مگابو ازکانادابا۳۸۷ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- سیمو هایها (Simo Häyhä) ملقب به «مرگ سفید» از فنلاند با۵۴۲ شلیک موفق در جریان جنگ زمستانی میان روسیه و فنلاند

- واسیلی زایتسف ازشوروی با۲۲۵ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی دوم در استالینگراد (شخصیت اصلی فیلم دشمن پشت دروازه)

- لیودمیلا پاوالیچنکو ازشوروی با۳۰۹ شلیک موفق در جریان جنگ دوم در استالینگراد و بهترین تک تیرانداز زن در تاریخ

- زانگ تا ئو فانگ از چین با ۲۱۴ شلیک موفق با اسلحه ی بدون دوربین در مدت ۳۲ روز

تبیان – مصطفی کبیری



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
اروین رومل / روباه صحرا

اروین رومل Erwin Johannes Eugen Rommel فرماندهٔ نیروهای آلمانی، ملقب به «روباه صحرا» و از همه مهمتر معرف به مارشال مردم و همچنین به رومل ۸۸. وی توانست در دوران جنگ جهانی دوم پیروزیهای بزرگی در شمال افریقا و فرانسه به دست آورد. رومل به خاطر بزرگ منشی و رفتار مناسب با زیر دستان، اسیران جنگی و دشنمانش یکی از بزرگترین مارشالهای تاریخ میباشد. هنوز هم درسهای مارشال را در تمام دانشکده و دانشگاههای نظامی جهان تدریس میکنند.

اوایل زندگی نوجوانی و جوانی

فيلد مارشال اروین رومل با نام کامل اروین یوهانسن اوگن رومل (۲۴ آبان ماه۱۲۷۰-مرگ ۲۲ مهر ۱۳۲۳) در شهر هایدنهایم آلمان دیده به جهان گشود. جوانی را در شهر هایدنهایم در ۴۵ کیلومتری شهر اولم سپری کرد. او پسر مدیر دومین مدرسه پروتسانها در شهر آلن بود. اروین در مورد سالهای کودکیش میگوید سالهای زندگی من با سرعت وشادی سپری شد.
او در هنگامی که فقط ۱۴ سال داشت با کمک یک دوستش یک هواپیمای بدون موتور(گلایدر)ساختند که مسافت بیشتری را طی میکرد. پدر و پدربزرگ او معلم بودند. او به دستور پدر راهی دانشکده نظامی دنزیگ درسال ۱۲۸۹ هجری خورشیدی شد و ۲ سال بعد به درجه استوار نایل آمد.
اودرسال ۱۲۹۰ در دانشگاه نظامی با همسر آینده اش یعنی خانم لوسی ماریا مولین که در آن زمان هفده سال داشت آشنا شد و در ۵ سال بعد یعنی ۱۲۹۵ با هم ازدواج کردند که حاصل این ازدواج در سال ۱۳۰۶ پسری به نام منفرد رومل بود.

جنگ جهانی اول



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
موراوچیک؛ سیاستمداری که عاشق حمله به ایران است

در راستاي دشمن شناسي و آشنايي با اقدامات مهرههاي اصلي در پروژه خيالي سرنگوني ايران اسلامي، "مشرق" اقدام به معرفي تعدادي از چهرههاي مهم و تأثيرگذار در عرصه سياستهاي كاخ سفيد، رژيم صهيونيستي، كشورهاي اسلامي، منطقه خاورميانه و ديگر مناطق جهان تحت عنوان ژنرالهاي جنگ نرم كرده است.
به گزارش مشرق، آنچه در ادامه از نظرتان میگذرد بخش یازدهم معرفی ژنرالهاي جنگ نرم است که اختصاص به معرفی جاشوا موراوچیک یکی دیگر از استراتژیست های دنیای غرب دارد.

تحصیلات

مدرک لیسانس از سیتی کالج نیویورک[1]
مدرک دکترا از رشته روابط بین الملل در دانشگاه جرج تاون[2]

سوابق علمی و اجرایی



:: موضوعات مرتبط: , , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
لیدیا " رز سفید استالینگراد "

لیدیا لیتویاک در روز 18 آگوست 1921 در مسکو به دنیاآمد. کسانی که او را می شناختند او را به صورت برجسته ای زیبا می یافتند. این زیبایی برای او محبوبیتی در قلب مردم ایجاد کرده بود که به موفقیتهای او به عنوان یک خلبان جنگی افزوده شده بود. از این رو، لیدیا موضوع خوبی برای برنامه های تبلیغاتی وزارت دفاع به شمار می آمد.

لیدیا در 14 سالگی به یک باشگاه پروازی پیوست و اولین پرواز خود را در 15 سالگی انجام داد. با آغاز تهاجم هیتلر به روسیه لیدیا تصمیم گرفت که به صورت داوطلبانه به نیروی هوایی ارتش سرخ ملحق شود اما به دلیل تجربه کم پرواز درخواست او را ردکردند. درنهایت با اغراقهایی که لیدیا درباره تجارب و ساعات پرواز خود کرد مقامات نیروی هوایی راضی شدند تا او به خدمت نیروی هوایی درآید.

لیدیا در ژانویه 1942 خدمت خود را در گروه هوایی 586 -که تماما از خلبانهای زن تشکیل شده بود- و با پروازهای دفاعی آغازکرد. شش ماه بعد به دلیل شایستگی هایی که لیدیا یافته بود او را به اسکادرانی که خلبانهای مرد داشتند منتقل کردند. در ابتدا، او را به گروه جنگنده های 286 و سپس به گروه هوایی 437 اعزام کردند. این واحد به تازگی هواپیماهای جدید لاوچکین5 خود را دریافت کرده بود. لیدیا -که اکنون لیلیا نامیده می شد- به همراه این واحد در روز 13 سپتامبر 1943 توانست 2 شکار اول خود را انجام دهد. این هواپیماهای واژگون بخت عبارت بودند از یک فروند بمب افکن یونکرس 88 و جنگنده محافظش.

در پایان ژانویه سال 1943 لیلیا به همراه 2 خلبان زن دیگر به واحد 296 اعزام شد. در روز 17 فوریه او مستحق دریافت پرچم سرخ شناخته شد. 2 روز بعد لیلیا به درجه ستوان دوم و کمی بعد به درجه ستوان یکم ارتقا یافت. در این زمان لیلیا همسر مناسب خود را یافت. او با یکی از تکخالهای روسی به نام آلکسی سولوماتین ازدواج کرد اما این ازدواج دوامی نداشت. 3 ماه بعد، همسر لیلیا در هنگام فرودآمدن دچار سانحه شد و لیلیا را در میدان جنگ تنها گذاشت. لیلیا یک قهرمان برای رسانه های گروهی شده بود اما دیگر توان روحی و جسمی او به انتها رسیده بود.

در دو طرف کابین جنگنده یاک1 لیلیا یک سوسن سفید نقاشی شده بود که اغلب به دلیل لقب او با رزسفید اشتباه گرفته می شد. او علاقه زیادی به گلها داشت و اغلب دسته ای از گلهای وحشی اطراف فرودگاه را چیده و به همراه خود به پروازهای جنگی می برد. مکانیک هواپیمای او به یاد می آورد که لیلیا یک کارت پستال از رز زرد داشت که در درون کابین جنگنده خود چسبانده بود. گلهای سفید روی بدنه هواپیمای لیلیا به زودی توسط آلمانها شناخته شد و این امر باعث می شد تا خلبانهای آلمانی معمولا فاصله خود را از هواپیمای جنگنده یاک1 او حفظ کنند.

در طی جنگهای هوایی پرتعداد روسیه و آلمان نازی در بهار و تابستان 1943 لیلیا 3 بار مجروح شد. اولین بار در روز 15 مارس و هنگامی بود که لیلیا یک فروند یونکرس 88 را ساقط کرد ولی توسط مستراشمیتهای محافظ بمب افکن آلمانی مورد اصابت قرارگرفت. لیلیا به پرواز خود ادامه داد و توانست یک فروند یونکرس 88 دیگر را هدف قراردهد. او در پایگاه خود فرود آمد و تا ماه می در بیمارستان بستری شد.

هنگامی که لیلیا به واحد خود بازگشت نام این واحد به دلیل شاهکارهایش به واحد 73 گارد تغییر یافته بود. او در روزهای 16 و 18 جولای همان سال دوباره مجروح شد. هر دوبار لیلیا در پشت خطوط دشمن فرود آمد و با پای پیاده به سمت پایگاه خود به راه افتاد و هر دوبار توسط خلبانهای دیگر روس که به خاطر او به زمین نشسته بودند نجات یافت.

او همیشه در پروازهای جنگی اش موفق عمل می کرد اما در نهایت در روز اول آگوست 1943 هنگامی که برای اسکورت بمب افکنهای روسی که از بمباران آلمانها بازمی گشتند به اورال اعزام شده بود کشته شد. 8 فروند مستراشمیت 109 آلمانی که یاک1 او را تشخیص داده بودند به یکباره بر کشتن او متفق شدند و درنهایت "رز سفید استالینگراد" را سرنگون کردند. هواپیما و پیکر لیلیا در طی جنگ یافته نشد. چون پیکر او یافته نشد از اعطای مدال قهرمان اتحد جماهیر شوروی به وی خودداری کردند اما بنای یادبودی برای او در کراسکی لوسک ساخته شد و 12 ستاره طلایی به نشانه 12 فروند هواپیمایی که لیلیا شکارکرده بود بر روی سنگ مزار او نقش بست. لیلیا 168 سورتی پرواز جنگی انجام داد و علاوه بر 12 پیروزی شخصی خود 3 شکار مشترک نیز در کارنامه اش داشت. لیلیا هنگامی که کشته شد تنها 22 سال داشت.

بازمانده پیکر لیلیا در اواخر سال 1979 در زیر بال هواپیمایش در نزدیکی دهکده دمیتریوکا یافته شد. برای او یک مراسم خاکسپاری رسمی تدارک دیده شد و در ماه می 1990 توسط میخائیل گورباچف مدال قهرمان اتحاد جماهیرشوروی به وی اهداشد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: liliya.jpg
مشاهده: 2
حجم: 16.1 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: normal_450px-Lydia_Litvyak.JPG
مشاهده: 1
حجم: 16.9 کیلو بایت

منبع مجله اطلاعات هفتگی
http://www.worldwidemilitary.blogfa.com/



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
تصاویری نایاب از نازیسم و هیتلر در مجله لایف

لمان نازی یا رایش در دوران بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ در حکومت آلمان اطلاق می شود که دولت آدولف هیتلر تا سال ۱۹۴۵ میلادی در آن کشور در راس حکومت بود. در این دوران، کشور آلمان تحت حکومت حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان به رهبری آدولف هیتلر به عنوان صدراعظم بود. وی از سال ۱۹۳۴ رهبر حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان شد. پس از روی کار آمدن نازی ها در سال ۱۹۳۳، نام رسمی آلمان تغییر نکرد و رایش آلمان یا رایش سوم که از سال ۱۸۷۱ بود، باقی ماند. پرچم حزب نازی از صلیب شکسته و رنگ های قرمز و سیاه که گفته می شود نشان دهنده خون و خاک هستند به عنوان نماد و سمبل خود استفاده می نمود. در حقیقت سیاه، سفید و قرمز رنگ های قدیمی پرچم آلمان متحد شمالی بودند.

حزب نازی از چند دسته شبه نظامی، همچون اس آ، اِس اِس، و گِشتاپو تشکیل شده بود، همه این ها پس از سال ۱۹۳۳ در حکومت نازی یکپارچه شدند. اِس آ نیروی اصلی برای برهم زدن قوای نیروی دیگر دولت ها بود. برای نمونه، در سال ۱۹۳۳، اِس آ نقش اصلی را در سوزاندن کتاب ها بر عهده داشت. اِس اِس بیشتر یک نیروی مخفی بود، بسیار بی رحم که عاقبت در سال ۱۹۳۳ در شب تیغه های بلند اِس اِی را از میان برد. افراد اِس آ لباس قهوه.ای رنگ می پوشیدند، به این دلیل که آن ها پس از جنگ جهانی اول در روز به آسانی قابل شناسایی بودند.

افراد اِس اِس لباس سیاه رنگ می پوشیدند. ان اس د آ پ نیروی سیاسی اصلی آلمان نازی از زمان سقوط جمهوری وایمار در سال ۱۹۳۳ تا انتهای جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ بود. تا وقتی که غیر قانونی بودن آن اعلام شد و بسیاری از سران نازی دستگیر، و در دادگاه نورنبرگ محکوم به جنایت جنگی و جنایت بر ضد بشریت شدند. چراکه بیشتر از ۴۰ میلیون تن در نبرد کشورهای مختلف با رایش سوم به قتل رسیدند. گفته می شود ۶ میلیون یهودی در کشتار و سوزاندن جمعی کشته شدند.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image001.jpg
مشاهده: 5
حجم: 54.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image003.jpg
مشاهده: 5
حجم: 72.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image004.jpg
مشاهده: 4
حجم: 55.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image005.jpg
مشاهده: 5
حجم: 66.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image007.jpg
مشاهده: 4
حجم: 37.0 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image008.jpg
مشاهده: 5
حجم: 62.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image016.jpg
مشاهده: 4
حجم: 61.0 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image020.jpg
مشاهده: 6
حجم: 79.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image024.jpg
مشاهده: 5
حجم: 97.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image026.jpg
مشاهده: 4
حجم: 64.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image028.jpg
مشاهده: 8
حجم: 35.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: image032.jpg
مشاهده: 6
حجم: 47.6 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
کمربند های تفنگی آلمان در جنگ جهانی دوم

این کمربند توست لوئیس مارکوس در جنگ جهانی دوم ساخته شد قسمت مهم آن تفنگی با کالیبر 22 است
که با باز شدن سگک کمربند شلیک میکند

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 8RbwNBK5ut.jpg
مشاهده: 0
حجم: 11.9 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 3535.jpg
مشاهده: 1
حجم: 25.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: AGTk0MVN7d.jpg
مشاهده: 1
حجم: 16.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: AYVRrqaGZv.jpg
مشاهده: 1
حجم: 17.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: bIF6iSJsDH.jpg
مشاهده: 1
حجم: 15.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: CjPDYitSCD.jpg
مشاهده: 0
حجم: 16.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: CxB9eY2re0.jpg
مشاهده: 0
حجم: 17.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: duHlRcydfX.jpg
مشاهده: 1
حجم: 12.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: ekdQWoK73o.jpg
مشاهده: 1
حجم: 19.5 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: i6ucD7We8p.jpg
مشاهده: 0
حجم: 18.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: kFyITHa5jm.jpg
مشاهده: 1
حجم: 17.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: MHIaWIUz12.jpg
مشاهده: 1
حجم: 21.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: S5fBsEp7i9.jpg
مشاهده: 1
حجم: 17.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: u8fzA7TsCn.jpg
مشاهده: 0
حجم: 12.5 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: YlRirQQIuT.jpg
مشاهده: 1
حجم: 22.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 2Z6megoDe5.jpg
مشاهده: 0
حجم: 19.1 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
نحوۀ حفاظت از جزایر سه گانه با انواع موشکهای ایرانی

با توجه به پرواز موشک های ایران در ارتفاع بسیار پایین رادار کشتی ها در بهترین حالت از حدود 30 کیلومتری امکان رؤیت این موشک ها را خواهد داشت و در اینصورت با توجه به سرعت موشک نور، دشمن تنها حدود 98 تا 110 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.

نوار ساحلی کشورمان در جنوب که حدود 4900 کیلومتر طول دارد در صورت بروز یک تهدید نظامی بهترین فضا برای تجاور مستقیم دشمن فرامنطقه ای بدون نیاز به خاک کشورهای همسایه است. از اینرور حفاظت کامل از این مرز گسترده از جنبه های مختلف آن بسیار ضروری و به قول معروف از نان شب واجب تر است.

برای افزایش آمادگی نیروهای عملیاتی در این عرصه هر ساله رزمایش هایی با حضور واحدهای مختلف نیروی دریایی برگزار شده و در آن آخرین راهکنش ها(تاکتیک ها) و تجهیزات جدید آزمایش شده و نتایج مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از جدیدترین این اقدامات، افتتاح جدیدترین منطقه دریایی سپاه پاسداران به نام «امام محمد باقر(ع)» در غرب تنگه هرمز و در سواحل خلیج فارس در بندرلنگه بود. پنجمین منطقه دریایی سپاه آنطور که از سوی فرمانده نیروی دریایی اعلام شد، قرار است از نقطه انتهایی جزیره قشم به اضافه منطقه جزایر نازعات تا غرب جزیره کیش را تحت کنترل خود قرار دهد و در حقیقت این مناطق، محدوده عملیاتی جدیدترین منطقه دریایی سپاه خواهد بود.

جزایر نازعات به مجموعه چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و جزیره سیری گفته می شود.

اما در کنار این منطقه مهم نظامی که اقدامی تاکتیکی و استراتژیک برای حفاظت از یک منطقه مهم و حیاتی در خلیج فارس است، اقدامات دیگری نیز صورت گرفته که کمتر مورد توجه رسانه بوده است. نظر به اهمیت این اقدامات و تکمیل فعالیتهای مربوط به حفاظت از تنگه هرمز به کمک این استراتژی ها، تحلیلی گذرا از اقدامات مهم نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از منافع نظام اسلامی در این محدوده ارائه خواهد شد تا اهمیت افتتاح منطقه پنجم دریایی سپاه، با بررسی این اقدامات، عزم ایران در مراقبت از این منطقه را بهتر نشان دهد.

در سال های اخیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگ و کاملاً موثری در آبهای آزاد داشته است که مأموریت عبور از کانال سوئز توسط ناوگروه های اعزامی و حضور زیردریایی یونس در این میان شاخص هستند.

در این مأموریت ها از ناو 62 ساله شهید نقدی که توسط کارخانجات نیروی دریایی تماماً بازسازی و بهسازی شده و به جای چند توپ سابق به موشک های دوربرد نور مجهز شده تا ناوشکن(ناو محافظ) 3 ساله جماران که توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخته و تجهیز شده شرکت نموده و وجوه مختلف توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که روز به روز به سمت راهبردی تر شدن حرکت می کند را به جهان نشان دادند.

برای حفاظت از این منطقه مهم، جدا از شناورهای خودی که مجهز به تسلیحات گوناگونی برای درگیری با واحدهای سطحی، هوایی و دریایی دشمن هستند، باید واحدهای موشکی با مأموریت ضدکشتی در ساحل نیز گشترش یافته و در مواقع لازم به ایفای نقش بپردازند. با توجه به اینکه هزینه تولید و عملیاتی نمودن این واحدها مناسب است و مهمتر از آن با پنهانکاری بالا و به صورت دائم قابلیت عمل دارند از اینرو توسعه چنین آتشبارهایی در کنار ساخت و تجهیز واحدهای شناور به موشک های دوربرد از چند سال پیش در دستور کار بوده است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 21
حجم: 56.9 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
گردان ۷۰۷ ماموریت های ویژه کره جنوبی (گردان ببر سفید)

گردان ۷۰۷ ماموریت ویژه معروف به ببر سفید گلچینی از بهترین های یگان نیروهای ویژه ی فرماندهی جنگهای ویژه ارتش کره جنوبی یا (Republic of Korea Army Special Warfare Command ) می باشد. این واحد تنها واحد واکنش سریع ضد تروریستی کره جنوبی است که نیروهای آن انجام ماموریت های شهری ضد تروریستی را به عهده دارند.ارتش کره جنوبی این یگان را برای شرایط اضطراری تشکیل داده تا در مواقع لزوم از سرعت عمل بالای آن ها بهره ببرد.همچین تعداد کمی از اعضای این گروه متشکل از زنان می باشد.این واحد تنها زمانی از زنان استفاده می کند که در آن میادین حضور یک زن به عنوان یک تهدید برای تروریستها دیده نمی شود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
اس-۲۰۰/ترجمه اختصاصی ماهنامه جنگ افزار
  1. بسم الله الرحمن الرحیم


    چاپ شده در مجله جنگ افزار، شماره ۹۱، 


    تاریخچه:
    سامانه اس-۲۰۰ که ناتو آنر با نام سام-۵ (SAM-5) می شناسد، یک موشک سطح به هوای برد بلند و متوسط است که در دهه ۶۰ میلادی به منظور محافظت از محدوده وسیعی در برابر حملات هواپیماهای بمب افکن یا هواپیماهای استراتژیک دیگر ساخته شد، هر گردان نظامی شش سکوی پرتاب از این موشک همراه با یک رادار کنترل آتش را داراست و جالب است بدانید که طول این موشک غول پیکر تقریبا به ۱۱ متر برابر با ۳۵ فوت می رسد، سامانه کنترل آتش این موشک نیز قابلیت لینک شدن به رادارهای دوربردتر را نیز داراست.
    اولین گردان عملیاتی سامانه اس-۲۰۰ در اواخر سال ۱۹۶۶ میلادی در قالب ۱۸ سایت و ۳۴۲ لانچر شروع به شکل گرفتن کرد، و در همین سال اس-۲۰۰ به طور رسمی وارد به خدمت شده و به سرعت جایگزین موشک های ضد بالستیک شکست خورده همانند RZ-25/5V11 “Dal” شد، البته بهتر است بدانید که Dal لقبی است که ناتو بر این موشک شکست خورده نهاده است، ناتو همچنین به سام-۵ لقب “Griffon” به معنی “اشتر” را داده است. در سال ۱۹۶۸ میلادی ، ۴۰ سایت از این موشک ساخته شد و در سال ۱۹۶۹ میلادی ۶۰ سایت پدیدار شدند، این پیشرفت در ساخت سایتهای این موشک رفته رفته افزایش یافت تا اینکه در اواخر دهه ۷۰ میلادی و اوایل دهه ۸۰ میلادی تعداد ۱۳۰ سایت به همراه ۱۹۵۰ لانچر ساخته شدند.
    نوع: موشک سطح به هوا
    سازنده: شوروی سابق
    ورود به خدمت: سال ۱۹۶۷ میلادی
    شرکت سازنده: Petr Grushin design bureau
    مدل ها: V21 5V28 5V28V
    وزن: ۷۱۰۰ کیلوگرم
    طول: ۱۱ متر
    کلاهک جنگی: مواد منفجره با قابلیت تکه تکه شدن
    سرجنگی: ۲۷۱ کیلوگرم
    مکانیسم انفجاری: توسط ماسوره مجاورتی و یا سیگنال های دریافتی
    سوخت: سوخت مایع در موتور اصلی و سوخت جامد در چهار راکت فرعی
    برد عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر
    سقف پروازی: ۴۰۰۰۰ متر
    پرتاب (launch): بوسیله چهار راکت بر روی موشک
    سرعت : ۲۵۰۰ متر بر ثانیه
    سیستم هدایت: توسط رادار جستجوگر که در نوک موشک جاسازی شده است.

    سوخت:
    هر موشک از قدرت چهار راکت کوچک که حاوی سوخت جامد هستند و متصل به خود موشک هستند بهره می برد، ۳ الی ۵ ثانیه پس از شلیک موشک، چهار راکت فرعی متصل به موشک پس از سوختن مواد درونشان از موشک اصلی جدا شده و سپس موتور تکمیلی موشک که ۵D67 نام دارد، به مدت ۵۱ الی ۱۵۰ ثانیه فعال می شود، این موتور از نوعی سوخت مایع به نام TG-02 استفاده می کند که از فرمول های شیمیایی خاصی ساخته شده است، این سوخت ترکیبی از گاز نیتریک اسید است که با نیتروژن اکسید و فسفرید اسید و هیدروکلرید اسید غنی شده است.

    سقف پروازی:
    موشک اس-۲۰۰ میتواند نسبت به مدل های گوناگونش از بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را طی کند، این موشک برای رهیابی خود پس از شلیک از سیستم اشراق راداری استفاده میکند و در اواسط پرواز ، سیستم تصحیح پروازی موشک (که نوعی ترمینال راداری است که امواج را از فرستنده دریافت می کند) فعال می شود، این موشک قادر است تا اهدافی را با سرعت ۴ ماخ هدف قرار دهد و اهداف را در سقف پروازی ۳۰۰ الی ۲۰ هزار متر را منهدم سازد. ، به عبارتی دیگر این موشک در مدل های اولیه قابلیت طی کردن مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ الی ۶۵۰۰۰ فوت را داشته و در مدل های بروزرسانی شده توانایی طی کردن ۱۱۵۰۰۰ فوت را داراست.
    کلاهک جنگی:
    سرجنگی این این موشک ۲۱۷ کیلوگرم وزن دارد که که بعد از انفجار به صورت گلوله افشان عمل می کند، و بهتر است بدانید که سر جنگی این موشک پس از انفجار می تواند به ۱۶ الی ۲۱ هزار ترکش تبدیل شود.لازم به ذکر است که سر جنگی این موشک توسط فیوزی که مجاور رادار موشک قرار گرفته است منفجر می شود، البته این کلاهک ۲۱۷ کلیوگرمی قابلیت انفجار توسط سیگنال های دستوری که فرستاده شوند نیز قابلیت انفجار را دارد، البته سرجنگkt 25 موشک تنها با سیگنال های دریافتی می تواند منفجر شود. در مجموع وزن هر موشک اس-۲۰۰ در هنگام پرتاب حدود ۷۰۱۸ کیلوگرم است.
    سیستم هدایت:
    سیستم این موشک دارای نوعی هدایت نیمه راداری همراه با سیستم تصحیح بین پروازی است، بهتر است بدانید که سیستم تصحیح بین پروازی توسط راداردر این موشک برای اولین بار در سیستم های روسی بکار گرفته شد، این سیستم به مراتب دقت بالاتری از سیستم های هدایت دستی داشت که در موشک هایی نظیر S-75 استفاده شدند. البته وجود یک ترمینال راداری منفعل در برابر آواکس ها تائید نشده باقی مانده است. سرعت هر موشک حدود ۸ ماخ است و بهتر است بدانید که با شبیه سازی های صورت گرفته درباره این سامانه ، اس-۲۰۰ در برابر بمب افکن هایی با سقف پروازی بالا موفقیت ۸۵ % را داراست.

    رادار اصلی:
    سیستم کنترل آتش اس-۲۰۰ “۵N62 ” نام دارد که از باندهای “Continuous wave و H band” استفاده می کند که توانایی پوشش ۲۷۰ کیلومتر را دارا هستند. این سیستم برای ردیابی و اشراق بر اهداف استفاده می شود.
    رادارهای اضافه شده:
    P-14/5N84A “Tall King/”Big Back” ” : یک رادار هشدار زود هنگام که از باند “E-band” استفاده می کند و می تواند ۶۰۰ کیلومتر را پوشش دهد و اهداف را در سطح ۴۶ کیلومتری شناسایی کند.
    : یک رادار که از باند استفاده می کند و تا ۶۰۰ کیلومتر را پوشش می دهد.
    Kabina 66/5N87 “Back Net/”Back Trap”" : یک رادار هشدار زود هنگام که از باند “E-band” استفاده می کند و می تواند اهداف را تا شعاع ۳۷۰ کلومتری در ارتفاعات پایین تشخیص دهد.
    P-35/37 “Bar Lock\Bar Lock B” : یک رادار که از باندهای “E\F-band” استفاده می کند و می تواند اهداف را ردیابی کند ، همچنین ای رادار مجهز به سامانه IFF (تشخیص دوست از دشمن) است توانایی پوشش ۳۹۲ کیلومتر را داراست.
    “Side Net/ Odd Pair ” : یک رادار دیگر که از باند “E-band” برای شناسایی اهداف در ارتفاع بالا کاربرد دارد ، بهتر است بدانید که این رادار در سامانه هایی نظر سام-۲ و سام-۶ و ۲K11 Krug نیز استفاده شده است. برد این رادار به ۲۴۰ کیلومتر می رسد.
    P-15M(2) “Squat Eye” : راداری که از باند “C-band” برای شناسایی اهداف تا ۱۲۸ کیلومتری استفاده می شود.
    سخن مترجم:
    به هر حال اس-۲۰۰ سامانه ای است که در طی جنگ سرد خوش درخشید و بدون شک اس-۲۰۰ عاملی بازدارنده در برابر بمب افکن ها و هواپیماهای آواکس دشمن، خواهد بود، این سامانه بعدها در اختیار کشورهای دیگر الجزیره-هند-ترکمنستان-اوکراین-ازبکستان-سوریه-قزاقستان-کره شمالی و همچنین کشور عزیز خودمان قرار گرفت و کارشناسان نظامی ایرانی تونسته اند این سامانه را طوری بروزرسانی کنند که طراحان روسی متعجب شوند.


    منبع : ویکیپدیا
    مترجم : مهدی زمانی
    ایمیل مترجم : mahdizamani97@gmail.com

    منبع گالری عکس : http://www.gallery.arteshi.com/displ…e.php?pid=2122



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
انواع موشکهای ضد زره ایران

موشک جدید دهلاویه به عنوان عضو جدید و جوان خانواده موشک های ضدزره نیروهای مسلح ایران، خط دفاعی مستحکمی را در برابر تانک های پیشرفته غربی و شرقی برقرار کرده و تولید بومی آن نیز امکان ارتقاء و بهسازی های آتی را تضمین می کند.

نبردهای زره و ضد زره از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است. از اینرو ارتش هایی که تمایل به ارتقاء قابلیت های ماندگاری خود در صحنه نبرد داشته اند در هر دوی این زمینه ها سرمایه گذاری های قابل توجهی کرده اند.

هر چند ادوات زرهی در مسیر توسعه میزان مقاومت زره ها، اغلب یک قدم جلوتر از تسلیحات ضد زره قرار داشته اند اما این سلاح ها به دلیل هزینه های به نسبت کم در چرخه طراحی تا کاربری، در کشورهای مختلف دنیا به سرعت متناسب با تهدیدات روز توسعه یافته اند.

اما موشک ها در زمینه روش های هدفگیری و هدایت، تانک ها را ناچار به استفاده از ادوات دفاعی جدیدتر سوق می دادند. از اینرو دو مؤلفه هدایت دقیق و مطمئن و قدرت نفوذ بالا اصلی ترین عوامل تعیین کننده ارزش یک سامانه ضد زره محسوب می شوند.

ذکر این نکته لازم است که موشک ها به عنوان سلاح دارای قابلیت هدایت برتری قابل توجهی بر راکت ها و توپ های بدون عقب نشینی دارند ولی به دلیل قیمت بسیار بالاتر آنها، همچنان از راکت ها برای انهدام طیفی از اهداف استفاده می شود.

در روزهای اخیر خبر افتتاح خط تولید موشک ضد زره «دهلاویه» بازتاب وسیعی در رسانه ها داشته است که برای معرفی این موشک نگاهی به سایر سامانه های موشکی ضد زره کشور از گذشته تا کنون خواهیم داشت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به جز تسلیحات راکتی نظیر RPG-7، اصلی ترین سلاح ضد زره ایران را 9000 فروند موشک BGM-71 تاو تشکیل می داد که علاوه بر قابلیت شلیک از بالگردهای کبرا، از پرتابگرهای ثابت زمینی، خودروهای جیپ و نفربرهای M-113 هم شلیک می شدند.

این موشک با طول 1.16، قطر 0.152 و دهانه بال 0.46 متر، جرم 18.9 کیلوگرم که 3.9 آن مربوط به سرجنگی است، به سرعت 278 متر بر ثانیه و برد 65 تا 3750 متر و میزان نفوذ در زره تا 430 میلیمتر دست می یافت.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سوخت انواع موشکهای ایرانی

تلاش های بومی کشورمان ایران برای ساخت موشک به میانه های جنگ تحمیلی 8 ساله باز می گردد که مهمترین موارد آن که تأثیر بسزایی در آینده موشکی کشور داشتند شامل نوع سطح به سطح کوتاه برد سوخت جامد بر اساس موشک فراگ روسی و نوع بالستیک کوتاه برد سوخت مایع بر مبنای اسکاد که از سوریه خریداری شده بود هستند.

راکت و موشک به عنوان ابزارهای شناخته شده و بسیار مهم در زمینه های گوناگون نظامی و غیرنظامی برای حرکت در هوا یا فضا به نیروی پیشران خود متکی است. این پیشران ها به دو نوع کلی هواتنفسی و غیرهواتنفسی قابل تقسیم هستند.

پیشران های هواتنفسی با استفاده از یک ورودی هوا، دائماً در حال گرفتن اکسیژن برای ادامه یافتن فرایند احتراق سوخت هستند، بنابراین در ارتفاعات بالای جو و فراتر از آن قابل استفاده نیستند. پیشران های غیرهواتنفسی که به طور عمومی پیشرانه راکتی نیز گفته می شوند شامل دو نوع سوخت جامد و مایع می شوند که در واقع اکسیژن مورد نیاز را به نوعی در داخل خود حمل می کنند بنابراین می توانند در داخل یا خارج از جو زمین عمل کنند.

پیشران های هواتنفسی در موشک ها شامل انواع موتورهای جت است یعنی پالس جت، توربوجت، توربوفن، رمجت و اسکرمجت. این پیشران ها که در موشک هایی با مأموریت های گوناگون دیده می شوند. کروزهای ضد کشتی و ضد اهداف زمینی بیشترین کاربران این نوع پیشران ها و البته از نوع توربوجت یا توربوفن هستند. موشک معروف وی-1 ساخت آلمان اولین موشک مجهز به موتور جت و از نوع پالس جت بود که در سالهای پایانی جنگ دوم جهانی به طور نسبتاً گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 1
حجم: 35.9 کیلو بایت
موشک کروز وی-1



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
هواپیمای Rockwell-MBB X-31





هواپیمای راکول-امبیبی ایکس-۳۱ (به انگلیسی: Rockwell-MBB X-31)، هواپیمای آزمایشی با قابلیت مانور بالا ساخت مشترک کشورهای آلمان و ایالات متحده است. این هواپیما از سیستم کنترل رانش برداری بهره میبرد. این برنامه نشاندهندهٔ ارزش سیستم رانش برداری همراه با سیستمهای کنترل پرواز پیشرفته، برای پروازهای کنترل شده در جنگهای نزدیک و زاویههای حمله بزرگ بود. قدرت مانور بالا برتری بود، که این جنگنده نسبت به دیگر جنگندههای معمولی داشت. برنامهٔ تحقیقانی روی ایکس-۳۱ امکان ایجاد اطلاعات فنی برای زاویههای حملهٔ بالا را به وجود آورد. این اطلاعات مهندسان و طراحان هواپیما را قادر ساخت، اطلاعات مفیدتری در مورد آیرودینامیک، اثربخشی کنترلکنندههای پرواز و رانش برداری و جریانهای هوا در زاویههای بالای حمله داشته باشند. این آموختهها باعث ایجاد هواپیماهای امنتر و با قابلیت مانور بالاتر خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
تاریخچه انواع اسلحه ها (قدیمی و جدید)

تاریحچه تفنگ و انواع آن اگر از تعریف تفنگ که عموما با آن آشنایی دارند بگذریم، باید گفت که بطور کلی دو نوع تفنگ شکاری وجود دارد: تفنگ گلوله زنی (Rifle) و تفنگ ساچمه زنی (Shotgun). تفنگهای گلوله زنی برای پرتاب یک عدد گلوله(Bullet) سربی که عمدتا دارای روکش برنجی یا مسی هستند به کار می رود و تفنگهای ساچمه زنی برای پرتاب تعدادی ساچمه (Shot) سربی بکار گرفته می شوند. بدین ترتیب سلاحهای گلوله زنی دقیق و در عین حال مخربتر از تفنگهای ساچمه زنی هستند. از طرف دیگر تفنگهای ساچمه زنی نیاز به هدف گیری دقیق ندارند و لذا با این نوع تفنگها می توان اهداف متحرک را بهتر مورد هدف قرار داد، با این حال برد مفید این سلاحها بسیار کمتر از سلاحهای گلوله زنی هستند. ذکر این نکته ضروری است که بعضی از افراد تفنگهای بادی را تفنگ ساچمه زنی می نامند. در واقع این دو از یکدیگر متمایز هستند. اگرچه تفنگهای بادی هم نوعی ساچمه سربی پرتاب می کنند اما از آنجا که انرژی آنها از هوای فشرده تامین می شود لذا به آنها تفنگ بادی گفته می شود (Air Rifle). کالیبر و نمره در سلاحهای گلوله زنی و ساچمه زنی   قطر داخلی لوله در تفنگهای گلوله زنی و ساچمه زنی دارای تنوع زیادی است. قطر داخلی لوله در تفنگهای گلوله زنی را کالیبر (Caliber) می گویند که برحسب میلیمتر یا اینچ بیان می شود. تنوع کالیبر در تفنگهای گلوله زنی بسیار زیاد است. البته عدد یک کالیبر صرفا به قطر داخلی لوله تفنگ اشاره نمی کند بلکه فشنگ مورد استفاده در هر کالیبری از نظر ویژگیها و اندازه های پوکه، منحصر به فرد است. قطر داخلی لوله تفنگهای ساچمه زنی را نمره یا مقیاس (Gauge) می گویند و واحد خاصی ندارد. لوله تفنگهای ساچمه زنی در نمره های مختلف از قبیل 10، 12، 16، 20، 28، و 410 عرضه می شود. این مقیاس دارای تعریف خاصی است. بنابراین تعریف، قطر داخلی لوله تفنگ ساچمه زنی در یک مقیاس معین برابر است با قطر همان تعداد گلوله سربی به نحوی که وزن آن تعداد گلوله سربی معادل یک پوند باشد. مثلا قطر داخلی لوله تفنگ نمره 12 معادل قطر یک عدد گلوله سربی است که وزنی معادل یک دوازدهم پوند داشته باشد (هر پوند معادل ۴۵۳گرم است). این قاعده در مورد تفنگ ساچمه زنی نمره 410 صادق نبوده و قطر داخلی لوله این تفنگ 410 هزارم اینچ است. بنابراین هر چه نمره یک تفنگ کوچکتر می شود، قطر داخلی لوله آن بزرگتر می شود. یعنی نمره 10 بزرگتر از نمره 12 است. متداولترین نمره در تفنگهای ساچمه زنی نمره 12 است. برعکس تفنگهای گلوله زنی، در تفنگهای ساچمه زنی تنوع زیادی از نظر طول فشنگ مشاهده نمی شود. معمولا پوکه این فشنگها در سه اندازه 70 میلیمتر (دو و سه چهارم اینچ)، 76 میلیمتر (سه اینچ) و 89 میلیمتر (سه و نیم اینچ) وجود دارد. در پوکه های 76 و 89 میلیمتری مقدار وزنی بیشتری ساچمه وجود دارد که به این نوع فشنگها اصطلاحا مگنوم (Magnum) می گویند. انواع سلاحها از نظر مکانیزم فشنگ گذاری و مسلح شدن کمرشکن:   تفنگهای تک لول و دولولی هستند که برای فشنگ گذاری باید آنها را تا کرد. چخماقی (Hammer):   با بازکردن تفنگ، فشنگ گذاری می شود و برای مسلح کردن باید چخماق را عقب کشید. کوسه (Hammerless):   چکش(ها) در داخل اسلحه جاسازی شده و از بیرون مشاهده نمی شود. با باز کردن سلاح، مسلح می شود. گلنگدنی (Bolt Action):   با زدن گلنگدن یک فشنگ از خزانه داخل لوله شده و همزمان تفنگ مسلح می شود. دستکش یا پمپی (Pomp Action):   با کشیدن دسته ای که زیر لوله سلاح قرار دارد، یک فشنگ از خزانه داخل لوله شده و همزمان تفنگ مسلح می شود. اهرمی (Lever Action):   با کشیدن اهرمی که زیر اسلحه و نزدیک ماشه قرار دارد، یک فشنگ از خزانه داخل لوله شده و همزمان تفنگ مسلح می شود. نیمه خودکار (Semi Automatic):   فقط یکبار گلنگدن کشیده شده و بدین ترتیب یک فشنگ داخل لوله می شود و همزمان تفنگ مسلح می شود. بعد از هربار شلیک پوکه خالی به بیرون پرتاب شده و یک فشنگ دیگر در لوله قرار می گیرد و همزمان تفنگ مسلح شده و آماده شلیک بعدی می شود. تفاوت آن با تفنگهای خودکار (Automatic) این است که لازم است برای هر شلیک یک بار ماشه را چکاند و سلاح بصورت مسلسل عمل نمی کند. اصولا در شکار، از سلاحهای خودکار (مسلسل) استفاده نمی شود. انواع سلاحها از نظر خزانه فشنگ   بدون خزانه فشنگ: فشنگ مستقیما داخل لوله سلاح قرار داده می شود. در تفنگهای کمرشکن. با خزانه فشنگ ثابت: عمدتا در تفنگهای گلنگدنی. مخزن فشنگ در زیر گلنگدن کار گذاشته شده و از بالا فشنگ داخل خزانه می شود. با خزانه فشنگ متحرک (خشاب) (Magazine): عمدتا در تفنگهای گلوله زنی بخصوص نوع خفیف. تعدادی فشنگ در خشاب قرار داده شده و سپس خشاب از زیر تفنگ داخل می شود. خزانه فشنگ لوله ای (Tube Magazine): در برخی از کالیبرهای تفنگهای گلوله زنی مثل خفیف و در تعدادی از تفنگهای ساچمه زنی بخصوص از نوع دستکش و اهرمی. فشنگ گذاری معمولا از زیر تفنگ به داخل لوله ای که حکم خزانه فشنگ را دارد و در زیر لوله و به موازات آن کار گذاشته شده است، انجام می گیرد. انواع سلاحها از نظر تعداد لوله   تک لول (Single Barrel): عمده سلاحهای گلوله زنی و تعدادی از سلاحهای ساچمه زنی دارای یک لوله هستند. دولول (Double Barrel): معدودی از سلاحهای گلوله زنی و بسیاری از سلاحهای ساچمه زنی دارای دو لوله هستند. در برخی از تفنگها یکی از لوله ها گلوله زنی و یکی دیگر ساچمه زنی است. سلاحهای دولول در دو شکل دولول کنارهم (Side by Side) و دولول روی هم (Over/Under) وجود دارند. چندلول: عمدتا سه لول و در مواردی چهار لول هم مشاهده می شود. البته بیشتر در سلاحهای قدیمی دیده می شود. عمدتا ترکیبی از گلوله زنی و ساچمه زنی هستند. انواع سلاحها از نظر ظرفیت تعداد شلیک   تک گلوله در تفنگهای تک لول (Single Shot) چند گلوله متناسب با تعداد لوله های تفنگ چند گلوله در تفنگهای تک لول با توجه به ظرفیت خزانه فشنگ انواع مختلف اسلحه   تفنگ سرپر • تفنگ فتیله‌ای • تفنگ چرخدنده‌ای • تفنگ چخماقی • تفنگ چاشنی‌دار • تفنگ سرپر کوسه سلاح های تک تیراندازی   • قناسه (دراگانوف) تفنگ تک تیر انداز SVD یکی از شناخته شده ترین سلاح های تک تیراندازی در جهان است که بر پایه اسلحه کلاشنیکف طراحی شده است. بنابراین ساختار کلی و مکانیزم گلنگدن SVD مشابه AK-47 و برگه ناظم آتش آن دارای دو وضعیت ضامن و نیمه خودکار است. دراگانوف یا سیمینوف SVD سلاح سازمانی تک تیراندازان ایران نیز می باشد. ایووژنی فدروویچ دراگانوف متولد ۱۹۲۰ در ایوسک روسیه بود. او از دوران نوجوانی در کارگاه های فلزکاری کار می کرد و در ابتدای جنگ دوم جهانی نیز به عنوان سرباز وارد ارتش سرخ شد و در گارگاه فلزکاری اسلحه هنگ مشغول خدمت شد. • سلاح دورزن تروولو (Truvelo) • سلاح دور زنHecate • KSVK12.7 تفنگ گلوله‌زنی   • برنو • کلاشنیکف • ام-۱۶ • ژ-۳ • وینچستر ۲۷۰ • لبل • موزین ناگان (پنج‌تیر روسی) • آریساکا • ورندل • لینفیلد (ده‌تیر انگلیسی) • کارکانو (شش‌تیر ایتالیایی) • ام۱ • موزر (کارابین 98) تفنگ ساچمه‌ای • پنج‌تیر پران   پنج‌تیر پران تفنگ ساچمه‌زنی است که توان شلیک پنج تیر فشنگ به صورت نیمه خودکار را دارا میباشد. کالیبر آن معمولاً ۱۲ میلیمتر است. شات گان یا تفنگ ساچمه‌زنی که فشنگ‌های ان پشت سر هم ودر خشاب لوله‌ای شکلی در زیر لوله واقع شده با فشار مستقیم گاز باروت (واکنش نیروی شلیک تیر به سمت عقب) گلنگدن را حرکت داده و پوکه‌کش متصل به گلنگدن پوکه رابه بیرون پرتاب می کند وگلنگدن در برگشت تیر دیگری را از خشاب به جان لوله منتقل می نماید. در ایران در اصطلاح شکارچیان دو نوع پنج تیر وجود دارد: پران و دستکش. پران که همان نوع اتوماتیک باشد و دستکش به اصطلاح به نوع و مکانیسم Pistone Action گفته می شود که گلنگدن (که در زیر لوله واقع شده) با دست تیرانداز حرکت داده می شود. البته هردو نمونه پوکه را پرت می‌کنند و اصطلاح پران (پرت کننده) در مورد دولول‌هایی که دارای این سیستم می باشند هم ذکر میگردد. واژه پران هیچ چیز را غیر از پرتاب پوکه به بیرون بدون دخالت دست تیرانداز را گواهی نمی دهد. بهترین سازندگان Benelli, Browning, Remington, Winchester, Bretta, Franchi هستند. معروف ترین پران ها در ایران ، نوع بلژیکی می باشد.تفنگ 5 تیر پران بلژیک ساخت کمپانی F.N بوده و از روی مدل مشهور Browning Auto-5 الگو برداری شده است. در ایران قیمت تفنگ پران از ۲۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان است. ترکیه نیز تفنگ های زیادی به بازار ارایه کرده ولی بیشتر آنها نامرغوب می باشند. بیشتر پران ها ته‌پر می باشند. پران ها به چند دسته تقسیم می‌شوند: دوتیر پران، پنج‌تیر پران، هفت‌تیر پران، هشت‌تیر پران، ده‌تیر پران. معروف ترین پران دستکش مربوط به کارخانه وینچستر می باشد. تفنگ پران برای افرادی که سریع تیر اندازی می کنند بسیار ایدال می باشد ولی برای افراد تازه کار مفید نیست زیرا امنیت بالایی ندارد. تفنگ پران تمام خودکار زیاد وارد بازار ایران نشده و قیمت بسیار بالایی دارد. • براونینگ   نام کارخانه سازنده برای اشاره به سلاح کمری نیمه خودکار کالیبر ۹میلیمتر این کارخانه. • نخجیر   این اسلحه در دو نوع نخجیر ۱ (تک لول) و نخجیر۲ (دولول بغل هم) وجود دارد. ساخت کشور ایران است و قیمت آن بین ۸۰۰ هزارتومان تا دو میلیون تومان است. در کل اسلحهٔ سنگینی نسبت به بقیهٔ تفنگ‌های ساچمه زنی است. اخیرن سه نوع گلوله زنی با کالیبر های (270و8/57و308) تولید می شود که اسله های نسبتن خوبی به شمار می ایند. • بنلی M1   بنلی ام‌۱ (سوپر ۹۰) (Benelli M1 (Super 90)) یک سلاح نیمه‌خودکار است. سازندهٔ این سلاح شرکت ایتالیایی بنلی آرمی اسکپی.ای. (Benelli Armi S.P.A.) می‌باشد. بنلی ام‌۱ در گونه‌های مختلف شهری، انتظامی و نظامی ساخته شده‌است. تفنگ بادی   • تفنگ بادی وایرخ • دیانا • تفنگ ویبلی هاواک محصول کشور انگلستان. • تفنگ بادی شادو ۱۰۰۰ سـاخت کمپانی Gamo اسپانیا ساچمه تفنگ بادی • انواع ساچمه‌های تفنگ بادی   تفنگ الکترونی ماهیت فیزیکی   اجسام معمولی هنگام برخورد با یکدیگر گرم می‌شوند و گاهی گرمای تولید شده به قدری است که به آسانی می‌توان آن را حس نمود. الکترونها نیز هنگام برخورد با مواد ، گرما تولید می‌کنند و انرژی جنبشی آنها در هنگام تبدیل به انرژی گرمایی شده و دمای جسم افزایش می‌یابد. برای آنکه این انرژی سبب ذوب یا تبخیر مواد شود، الکترونها باید انرژی لازم برای این کار را داشته باشند. در اینجا درباره چگونگی تولید الکترونها ، افزایش انرژی آنها ، نحوه حرکت و چگونگی متمرکز ساختن آنها بر روی ماده مورد نظر ، ضمن تشریح اجزای تفنگ الکترونی بحث می‌شود. ساختمان تفنگ الکترونی   یک تفنگ الکترونی از یک چشمه تولید الکترون ، یک میدان الکتریکی مناسب و بوته نگهداری ماده تبخیر شونده تشکیل شده است. چشمه تولید الکترون ، یک سیم داغ از جنس تنگستن می‌باشد. فلزات بر اثر گرم شدن از خود ، الکترون آزاد می‌کنند. اثر ادیسون و میزان الکترونهای تولید شده از رابطه ریچاردسون داشمن بدست می‌آید: I = C A T2 e-φ/KT در این معادله عدد ثابتی است که بستگی به فلز دارد، A مساحت کل سطح بیرونی سیم است. T دمای سیم ، φ تابع کار (مقدار انرژی لازم برای جدا شدن سست‌ترین الکترون از سطح فلز) و K ثابت بولتزمن ، برابر 1.38x10-23 می‌باشد. مکانیزم تفنگ الکترونی   وقتی از یک سیم تنگستن جریان چند آمپری عبور می‌کند، سیم داغ شده و بنا بر آنچه بیان شد الکترونها آزاد می‌شوند و الکترونهای تولید شده در اطراف سیم سرگردان می‌مانند مگر بوسیله یک اختلاف پتانسیل چند هزار ولتی به آنها انرژی داده شود تا به سمت یک هدف معین (ماده تبخیر شونده) شتاب بگیرند. اگر این ولتاژ را V بنامیم انرژی هر الکترون eV داده خواهد بود که از نوع انرژی پتانسیل است و سبب حرکت آن به سمت آند شده و تبدیل به انرژی جنبشی می‌شود. هنگام برخورد با آند تبدیل به انرژی گرمایی می‌شود. حرکت این الکترونها به سمت آند ایجاد جریان الکتریکی می‌نماید که از معادله چاید لانلمیر بدست می‌آید: I = PV1/2 P مقدار ثابتی است که بستگی به پارامترهای مختلف از جمله ابعاد ثابتی است که بستگی به پارامترهای مختلف از جمله ابعاد هندسی تفنگ الکترونی دارد. V همان ولتاژ آند است که در حدود چند هزار ولت می‌باشد. تفنگ الکترونی با توان بالا قابلیت تبخیر اجسام دیرگداز را دارد. تنگستن که در حدود 3400 ºC ذوب می‌شود بوسیله یک تفنگ الکترونی 2KW قابل تبخیر است. انواع تفنگ الکترونی   تفنگهای الکترونی با توانهای بالاتر نیز ساخته شده‌اند. تقریبا تمام تفنگهای الکترونی نیاز به یک سیستم چرخان آب برای سرد کردن بوته حاوی ماده تبخیر شونده دارد زیرا در غیر اینصورت بوته نیز بر اثر گرمای زیاد ذوب می‌شود. برای آنکه پرتوهای الکترونی پرانرژی با سطوح جانبی بوته و سرد کردن برخورد نکنند و انرژی آنها هدر نرود از سیستم‌های مختلف برای متمرکز کردن آنها روی ماده تبخیر شونده استفاده می‌شود. یک سیستم ساده استفاده از محافظ الکتریسیته ساکن است که بطور ساده از یک توری استوانه‌ای تشکیل شده و بوته را احاطه می‌کند. این محافظ الکترونهای اولیه پرتاب شده را جذب کرده و ولتاژ منفی بالایی پیدا می‌کند بطوری که بقیه الکترونها را از خود دفع کرده و در محل بوته متمرکز می‌کند و به این ترتیب طرح تفنگ الکترونی مفیدتر و سبب افزایش کارایی سیستم می‌شود. کاربرد تفنگ الکترونی   تفنگهای الکترونی در توان‌های مختلف ساخته می‌شوند. سپس مواد دیرگدازی که ، به روشهای دیگر قابل تبخیر نیستند با تفنگهای الکترونی توان بالا ، قابل تبخیر می‌باشند. زیرا ماده بطور مستقیم بوسیله پرتو الکترونی گرم می‌شود و نیاز به بوته دیرگداز نیست علاوه بر آن بوته با آب خنک می‌شود. همین مطلب یعنی گرمایش مستقیم بوسیله الکترون‌ها سبب می‌شود لایه‌های نازک ایجاد شده عاری از هر نوع آلودگی باشند که در کارهای حساس اپتیکی و فیلترهای اپتیکی از تفنگ الکترونی برای تبخیر مواد استفاده می‌شود. ادوات الکترونیک ، حافظه مغناطیسی و اپتیکی استفاده می‌شود. این روش یکی از متداولترین روش‌های نشاندن لایه‌های رسانا و دی‌الکتریک در محصولات الکترونیکی مانند مدارات مجتمع MCM , VLSI است. انواع سلاح کمری   در زبان فارسی نام‌های دیگری نیز برای اشاره به انواع سلاح کمری بکار برده می‌شود. این نام‌ها گاه از نوع خاص سلاح گرفته شده و گاه از نام کارخانه سازنده یا حتی نام شهری که کارخانه در آن واقع است. در مواردی هم نام مدل سلاح بجای سلاح کمری بکار می‌رود. برخی از این نام‌ها با توضیحاتی در زیر آورده شده : ● اتوماتیک نامی برای اشاره به سلاح‌های کمری نیمه خودکار مانند کلت و براونینگ. ● اسپرینگ‌فیلد برای اشاره به رولور کالیبر ‎۰/۳۸ اسمیت و وسون. از نام شهری که کارخانه اسمیت و وسون در آن قرار دارد. ● اسلحه کمری جمع عربی اصطلاح «سلاح کمری» که بسیار رایج است. ● براونینگ نام کارخانه سازنده برای اشاره به سلاح کمری نیمه خودکار کالیبر ۹میلیمتر این کارخانه. ● پارابلوم نام سلاح کمری آلمانی لوگر که در ارتش آلمان نازی رایج بود. ● پیشتو همریشه با واژه پیستول در زبان‌های اروپایی، به معنای سلاح کمری. ● پیشتاب تلفظ دیگری از نام قبلی. ● تپانچه احتمالاً از «ته پنجه»، در اصل به معنی سیلی و ضربه با دست و لی یعدها برای اشاره به هر نوع سلاح کمری. طپانچه هم نوشته شده است. ● ده‌تیر سلاح کمری ماوزر آلمانی که خزانه آن ده فشنگ گنجایش دارد. ● ده‌تیر آلمانی ● رولور نوعی اسلحه کمری که فشنگ‌های آن در یک گردونه قرار دارند. از Revolver نام فرانسوی این گونه. ● ششلول نام دیگر رولور ● کلت اصلاً برای اشاره به سلاح کمری کلت کالیبر ‎۰/۴۵ از کارخانه کلت آمریکا و بعدها به هر سلاح نیمه خودکار که کمابش شبیه آن باشد گفته شده است. ● کمری کوتاه شده اصطلاح «سلاح کمری». ● نوغان نام رولور ساخت کارخانه موزین-ناگان روسیه. ناغان هم گفته شده است. ● هفت‌تیر منشا این نام روشن نیست، احتمالاً از سلاح کمری که هفت فشنگ گنجایش داشته گرفته شده است. ● والتر نام کارخانه اسلحه‌سازی آلمانی، برای اشاره به سلاح کمری نیمه خودکار ساخت این کارخانه که در جنگ جهانی دوم رایج بود. ● موزر همان ده تیر آلمانی. انواع تفنگ گلوله زنی تفنگ برنو   بـِرنو نوعی تفنگی تک تیر و بسیار قوی با برد زیاد (۱۵۰۰ متر) و کالیبر ۹۲/۷ میلیمتر است که نخستین بار در شهر برنو در کشور چکسلواکی ساخته شد. امتیاز ساخت آن به ایران داده شده‌است. برنو را چکسلواکی از تفنگی بنام ماوزر ۹۸ک (mauser۹۸k) ساخت آلمان اقتباس کرده‌است اولین بار در سال ۱۳۰۹ شمسی با فرمان رضا شاه به ایران آورده شد. تفنگ برنو در سه مدل کوتاه و بلند و متوسط ساخته می‌شود. به تازگی در ایران جایگزین سلاح‌های شکاری گردیده‌است و به‌عنوان رایج ترین تفنگ شکاری گلوله زنی استفاده می‌شود. قیمت یک مدل کوتاه آلمانی آن به ۲ میلیون تومان می‌رسد.تفنگ برنو پس از ورود به ایران در ردیف سلاح‌های سازمانی ارتش قرار گرفت امابا ورود تفنگ ام ۱ جای خود را به این تفنگ نیمه خودکار داد.اما همچنان جایگاه خود را در بین مردم و بخصوص عشایر لر حفظ نمود چرا که به عقیده آنها برنو بهترین بوده و هست. برنوهای ساخت ۱۳۰۹ و ۱۳۱۷ از اهمیت و قابلیت‌های بالاتری برخوردار هستند اما مدلی قدیمی تر از این اسلحه وجود دارد که نقش شاهینی در حال پرواز را برخود دارد که ورود آن را به سال ۱۲۹۸ و توسط میرزا کوچک خان نسبت می‌دهند. کلاشینکوف   کلاشنیکف آ-کا-۴۷ (به روسی: Калашникова AK-۴۷) که در ایران به لفظ عامه گاهی آن را کلاشینکف و یا به طور خلاصه کلاش نیز می‌نامند، اسلحه‌ای انفرادی است که به حالت تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک می‌تواند تیراندازی کند. این اسلحه دارای خشاب‌های ۳۰، ۴۰ و ۷۵ فشنگی (قابلمه‌ای) می‌باشد. این سلاح به روش غیرمستقیم و با فشار گاز ناشی از انفجار باروت مسلح می‌شود و سیستم قفل گلنگدن آن از نوع چرخشی است. این سلاح در سه نوع با قنداق ثابت، تاشو از زیر، و تاشو از بغل ساخته می‌شود که نوع تاشو آن به دلیل اشغال کردن فضای کمتر و حمل آسانتر مورد توجه قرار گرفته‌است. به خاطر کوچکی و سبک بودن نسبی در جنگ‌های چریکی (پارتیزانی) کارایی دارد. کالیبر اصلی آن ۷٫۶۲ است ولی در کالیبرهای دیگر نیز ساخته شده‌است.کشورهای مختلفی (بیشتر از بلوک شرق) و از جمله ایران، این سلاح را در انواع مختلف به تولید رسانده‌اند و هم اکنون این اسلحه به دلیل کارایی بالای خود در سازمان رزم نیروهای مسلح ایران قرار دارد. نام این اسلحه در زبان روسی Автомат Калашникова образца ۱۹۴۷ года و در انگلیسی Automatic Kalashnikov rifle 1947 model است. اسلحه کلاشنیکف در سال ۱۹۴۷ توسط میخائیل کلاشنیکف در روسیه طراحی شد و در دوران جنگ سرد توسط بسیاری از کشورهای جهان به ویژه بلوک شرق استفاده گردید. در سال ۱۹۵۱ رسماً وارد ارتش روسیه گردید. بدنه ان از فولاد نرم ساخته شده وبقیه قسمتها پرسکاری شده‌است. درحدودسال ۱۹۵۹ نوع AKM (افتامات کلاشینکف مدرن) درخط تولید قرارگرفت که بر خلاف مدل آ-کا-۴۷ بدنه این سلاح ورقه پرسکاری است و در قسمتهای دیگر تغییراتی نیز داده شده‌است. قابل توجه‌است که درارتش روسیه مدل (AKM) در حال خارج شدن از رده‌است و مدل دیگری از این سلاح بنام SKS-۴۷ که از نظر ظاهر و مکانیسم مشابه این سلاح بوده وکالیبر ان کمتر است (۳۹*۴۵/۵) جانشین ان می‌گردد. مدل‌ها   AK۴۷ AK۴۷ (SAR۱ AK47S AKM AK74U AK۷۴ AK74S AKS-۷۴N AK۱۰۱ AK۱۰۲ AK۱۰۳ AK۱۰۴ AK۱۰۵ AK۱۰۷ AK۱۰۸ MODEL OF SSR-۸۵B NORINCO AK۴۷ AKSN تفنگ ژ3   در طول دهه پنجاه ارتش آلملن غربی همانند سایر ارتش های کشورهای عضو ناتو نیاز به یک سلاح انفرادی با قابلیت شلیک فشنگهای51* 62/7 ناتو را احساس می کرد.در ابتدا آلمان ها سلاح اف ان فال FN FAL ساخت بلژیک را برای این منظور انتخاب کردند.در سال 1956 با ایجاد تغییراتی در سلاح سیرکا شوروی ارتش آلمان سلاحی تحت نام G1 ا تولید نمود.( لازم به ذکر است که سلاح سیرکا مادر دو سلاح معروف کلاشینکف و CEMTE که خود مدل ابتدایی سلاح ژ3 است ، می باشد این سلاح شاهد تحولاتی با دو نگرش متفاوت در طول تغییرات خود بوده است که یکی نگرش روسها و آقای کلاش نیکف بوده و دیگری نگاه اروپای غربی و مهندسان شرکت CEMTE اسپانیا و نهایتا شرکت هکلرو کخ آلمان بوده است) بنا به دلایل واضحی آلمان ها خاستار به دست آوردن خودکفایی و تولید این رده از سلاح ها بودند.در ابتدا تقاضای ساخت اسلحه fal بلژیکی در آلمان مطرح شد که این امر از سوی کشور بلژیک به دلیل مشکلاتی که ارتش آلمان در هنگام اشغال آن کشور در زمان جنگ جهانی دوم برای آنها ایجاد کرده بودند با مخالفت روبرو شد.در نتیجه آلمان ها متمایل به کارخانه اسلحه سازی Cemt e شدند.یک مدل از سلاح های ساخت کارخانه مذکور با نام مدل A مورد پسند ارتش آلمان واقع گردید و آنها توانستند امتیاز تولید آن را از کارخانه اسپانیایی خریداری نموده و خط تولید آنرا به آلمان و کارخانه هکلروکخ در شهر اوبرندورف ( هم اینک کارخانه هکلروکخ در این شهر می باشد ) انتقال دهند.در سال 1959 ارتش آلمان غربی با تکمیل و بهینه سازی طرح نهایی سلاح Cemt e مدل A ، اسلحه ژ3 را به جهانیان معرفی کرد از آن زمان تاکنون اسلحه ژ3 در بسیاری کشورها ( نزدیک به 50 کشور جهان ) بکار گرفته شده این سلاح در مدل های پیشرفته تر مانندآ۳ که سلاح سازمانی ارتش ایران است ساخته شده و بهترین مدل ژ۳ به شمار می آید چندین کشور هم اینک در حال تولید این سلاح تحت لیسانس کارخانه هکلروکخ آلمان می باشند.کشورهای ایران یونان ، پاکستان ، ترکیه و پرتغال از این جمله اند. مشخصات:   1)جنگ افزاری است خودکار که بوسیله ناظم آتش بصورت خودکار و به ضامن در می آید. 2)تنها اسلحه انفرادی در جهان که داغ نمی کند و لوله آن انحراف پیدا نمی کند. 3)با فشار مستقیم گاز باروت مسلح می شود. 4)با خشاب 20تیری تغذیه میشود . 5)بوسیله نفر حمل میشود. 6)دستگاه نشان روی آن بسادگی قابل تغییر و تنظیم است مختصات :   1)کالیبر 62/7میلیمتر (30/0اینچ) 2)وزن بدون خشاب ۱۰۰/4کیلوگرم 3)طول سلاح بدون سرنیزه 5/102سانتیمتر 4)سرعت ابتدایی گلوله در ثانیه اول ۱۲۰۰متر بر ثانیه 5)نواخت تیر بطور علمی ۷۰۰الی۷۵۰تیردر دقیقه 6)نواخت تیر بطور عملی ۲۰۰الی ۲۵۰تیر در دقیقه 7)تعداد خان 4 عدد 8)گردش خان از چپ به راست 9)برد مفید ۱۰۰۰متر 10) برد موثر4000متر 11)برد نهایی 7000 متر سازمان وخدمه :   جنگ افزار ژ-3 سلاحی است انفرادی ،دارای یک نفر خدمه در کلیه رسته ها. انواع قنداق:   چوبی-پلاستیکی- کاچویی- و فلزی کشویی مقدورات:   1.قدرت زیاد نسبت به تفنگهای مشابه با اندازه طول فشنگ ومرمی. 2.دقت تیر به خاطر طول مناسب لوله. 3.مجهز به دوربین برای استفاده در مسافتهای بیشتر از ۱۰۰۰متر . ۴.لگد کم نسبت به سلاح ام۱۶. ۵. موارد گیر نسبت به دیگر سلاح های انفرادی بسیار کمتر است. گیر و رفع گیر   ۱)بدنه خشاب فرورفتگی دارد یا خشاب قر شده است. رفع گیر :خشاب را عوض کنید ۲)فشنگ کثیف یا معیوب است . رفع گیر :فشنگ را عوض کنید. ۳)عدم چفت شدن (غلطکها در مقر مربوطه قرار نمی گیرد. ) 4)دستگیره آتش محکم به جلو رها نشده است. رفع گیر :مجددا دستگیره ها را به عقب بکشیدو رها کنید. انواع مهمات ژ-3   جنگی- رسام- آتش زا- ثاقب- جنگی واترپروف(ضد آب)- آموزشی- گازی- گازی مخصوص پرتاب نارنجک تفنگی- جنگی ثاقب آتش زا- پلاستیکی برگه ناظم:   سه وضعیتی" ضامن (پایین)- تک تیر(وسط)- رگبار(بالا) جدیدا ارتش ایران ژ۳رو با برگه ناظم ۴ وضعیتی تولید می کند که حالت سه تیر(با هر بار گذاشتن انگشت هر بار بر روی ماشه سه تیر شلیک می شود)بین رگبار و تک تیر قرار می گیرد. قدرت نفوذ در بدن:   سلاح ژ۳ در برد موثر خود که 4000متر است بعد از اصابت گلوله به بدن شخص در هنگام خروج از بدن شخص شعاعی به اندازه ۱ متر ایجاد می کند .گلوله این سلاح می تواند با ایجاد شعاعی به اندازه یک متر از بدن ۳۰ رنجر عبور کن دبه همین دلیل سلاح ژ۳ به کشنده ترین سلاح انفرادی در جهان معروف است.در زمان جنگ تحمیلی ۲۰درصد موفقیت ایران مدیون سلاح ژ۳ است به همین دلایل در زمان جنگ تحمیلی عراقی ها به ژ۳ توپ ایرانی می گفتند. متعلقات سلاح ژ۳:   ۱)سرنیزه ۲) لوله رابط مخصوص رتاب نارنجک تفنگی ۳) جعبه تنظیف(این سلاح در بسیاری از موارد نیاز به نظافت ندارد) ۴) دوربین(از این سلاح می توان به عنوان یک سلاح تک تیرانداز استفاده کرد) ۵)دستگاه نشانه روی کار در شب ۶) انواع فشنگ ها مختصات سلاح ژ۳   خشاب ها ۲۰ و ۴۰ و ۱۰۱ و ۳۰۰ تیری کالیبر ۶۲/۷*۵۱ میلیمتر نواخت تیر ۷۵۰ تا ۷۰۰ تیر در دقیقه انرژی دهانه 290 - 300 کیلو پوند متر برد موثر ۴۰۰۰متر برد مفید ۱۰۰۰متر برد نهایی ۷۰۰۰متر تعداد خان ۴ راستگرد طول سلاح 1020 میلی متر طول لوله 450 میلی متر سرعت دهانه ۱۰۰۰- ۱۲۰۰ متر در ثانیه وزن سلاح بدون خشاب ۱00/4 کیلو گرم وزن خشاب خالی 284 گرم وزن فشنگ 24 گرم شعاع دید 572 میلی متر ام۱۶   ام۱۶ (در انگلیسی: M16 و یا Caliber 5.56 mm) نام سلسله مسلسل‌های جنگی مجهز ساخت شرکت کلت و تحت امتیاز ارتش ایالات متحده آمریکا است. مسلسل ام۱۶ دارای چند نسل مختلف میباشد که مدلهای ام۱۶/آ۱، ام۱۶/آ۲، ام۱۶/آ۳، ام۱۶/آ۴ را شامل می‌شوند. بیشترین کاربرد مسلسل‌های ام۱۶ در نیروی زمینی است و از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در ارتش ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار دارد. سلسله مسلسل‌های ام۱۶ مورد استفاده بیش از ۱۵ کشور عضو پیمان ناتو و بسیاری دیگر از کشورهای جهان است. مسلسل ام۱۶ در سال ۱۹۶۴ میلادی و برای اولین بار به عنوان اسلحه سازمانی در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. دقت و نواخت تیر (تعداد شلیک در دقیقه) ام۱۶، بالاتر از تیربارهای ژ۳ و کلاشینکف است. کالیبر مسلسل ام۱۶، ۵٫۵۶ است و به روش غیر مستقیم توسط گاز باروت حاصل از شلیک مسلح می‌شود وسیستم قفل گلنگدن آن بصورت چرخدنده‌ای طراحی شده است. وینچستر   این سلاح ساخت کارخانه «ترایسل» بوده و نحوه کارکرد آن ، مانند تفنگ های غرب وحشی و لوله تفنگ هشت خانی است که به راستی یک تفنگ کابوی می باشد. مدل 94 این سلاح ، با قنداقی از چوب گردوی آمریکایی بسیار راحت و خوش دست ساخته شده است. طول آن 20 اینچ و شکل آن به صورت 8 ضلعی می باشد. کالیبرهای ۳۷۵/۰ مگنوم ، ۴۴/۰ رمینگتون مگنوم و 0/45 کلت در اختیار شما قرار دارند و انتخاب هر یک از آنها به عهده شماست. قنداق با طراحی عالی و دستگیره خوش دست به همراه طرح کلاسیک آن به جذابیت این سلاح می افزاید. خشاب آن ظرفیت 11 فشنگ را دارد و روزنه دید عقب آن قابل تنظیم می باشد. سلاح «وینچستر 94 اکتاگون» ، بهترین انتخاب برای آنانی است که خواهان اسلحه ای راحت و خوش دست با طرحی سنتی هستند. تفنگ لبل   تفنگ لُبل مدل ۱۸۸۶ نخستین تفنگ گلوله‌زنی بود که از فشنگ‌هایی با باروت بی‌دود استفاده می‌کرد. لبل سلاح سازمانی ارتش فرانسه از ۱۸۸۶ تا ۱۹۱۶ بود. تولید این سلاح زیر نظر سرهنگ نیکولا لبل انجام می‌شد و از آنجا با نام غیر رسمی لبل معروف شد. کالیبر این تفنک ۸ میلیمتر بود و هشت فشنگ در خزانه آن جا می‌گرفت. در عکس‌های دوران مشروطه، تفنگ لبل در دست برخی از مجاهدان مشروطه دیده می‌شود. آریساکا   ارتش ژاپن در سال 1894 شروع به تحقیقاتی برای ساختن اسلحه ای با کایبر کوچکتر کرد تا آن را جایگزین اسلحه های موراتا سازد . بدین منظور ارتش امپراطوری گروهی را به رهبری سرهنگ ناریاکی آریساکا (Colonel Nariake Arisaka) مسئول رسیدگی به این امر نمود . اولین نمونه ای که از اسلحه های آریساکا ساخته شد مدل آریساکا 30 بود که در حقیقت به مناسبت سی امین سال امپراطوری مئی جی ، چنین نامی به خود گرفت که مصادف بود با سال 1897 میلادی . این اسلحه در سال 1905 میلادی در جنگ بین ژاپن و روسیه نقصهایی را از خود بروز داد که موجب شد مدل ارتقاء یافته این اسلحه در همان سال 1905 میلادی با نام آریساکا 38 ساخته شود . عدد 38 نیز در نام این مدل به سی و هشتمین سال امپراطوری مئی جی بازمی گردد . این سلاح در مدلهای مختلف من جمله نوع بلند و نوع کاربین توسط حکومتهای مختلفی ساخته شد و تعداد تولید شده آن بیش از سی میلیون تخمین زده می شود . این سلاح از سال 1898 میلادی تا پایان جنگ جهانی دوم یعنی 1945 میلادی ساخته می شد . هر چند که مدلهایی دیگری از این سلاح بعد از آن تولید شدند ولی تا پایان جنگ ساخت مدل 38 متوقف نشد . بین مدل 30 و 38 مدل دیگری نیز با نام آریساکا 35 در سال 1892 میلادی برای نیروی دریایی ژاپن طراحی و ساخته شد که بعد از آمدن مدل 38 ، این مدل جایگزین دو مدل قبلی گردید . این اسلحه با عملکرد گلنگدن است یعنی بعد از هر شلیک باید گلنگدن کشیده شود . توضیحات در مورد سلاح   Name: Arisaka Type 38 کالیبر : 50 × 6.5 میلی متر Caliber: 6.5x50SR کشور سازنده : ژاپن Country of origin: Japan وزن : 4.12 کیلو گرم Weight: 4.12 kg طول اسلحه : 1275 میلی متر Overall length: 1275 mm طول لوله : 800 میلی متر Barrel length: 800 mm ظرفیت خشاب : 5 فشنگ Magazine capacity: 5 rounds نخجیر 3   270 ایرانی یا نخجیر3. که اخرین محصول کارخانه ساصد می باشد ترکیبی از کپ و گلنگدن برنو ویک لول کالیبر 270 وینچستر می باشد.لوله این سلاح به گفته مسئولان در تعداد محدودی از سری اول تولیدات اتریشی بوده و ما بقی توسط خود کارخانه با ماشینهای ساخت لول وخان کشی ساختRWS ساخته وخان کوبی میشوند.روش خان کوبی لوله این سلاح به شیوه ماشین کاری بوده و دارای خانهای ظریف نیمه پهن می باشد.در لوله های تولیدی داخل به خصوص در سری های اخر فاصله پرش گلوله(فاصله ای که باید بین لبهً اخر پوکه وخان وجود داشته باشد)بسیار کم شده که موجب می شود تا گلنگدن پشت فشنگهایی که مرمی انها بلندتر و سنگین تر است بسته نشود.مثلاً فشنگ 140 گرین یا 130 گرین رمینگتون در این لوله ها گیر کرده چون گلوله ان با خان لوله درگیر می شود و از بسته شدن گلنگدن جلو گیری میکندولی اگر شما از فشنگ 110 یا 100 گرین همین کارخانه(رمینگتون)استفاده کنید دیگر با چنین مشکلی برخورد نمی کنید و این منطقی نیست چون سرگلوله های 130 و140 ویا150 بهترین جواب را برای شکارگاههای ایران دارا هستند و همچنین فشنگهایی با مرمی130و140 در بازار اسلحه فروشی های ایران فراوان تر است تا فشنگهایی با مرمی های سبک و وارمینت(سر گلوله های سبک با وزن 110به پایین که برای حیوانات کوچک و موزی مانند روباه به کار میروند)....واین در حالی است که در سری های پایین تر همین سلاح فاصله پرش به قدری زیاد است که شما می توانید به راحتی از سرگلوله های 150تا180را در ان استفاده کنید بدون اینکه گلوله فشنگ شما با خان سلاح در گیر شود.تمامی سلاحهایی که داری مشکل کوتاه بودن فاصله پرش هستند باید به کارخانه ارجاع شده تا این مشکل توسط مهندسین مربوطه رفع شود. یکی دیگر از مشکلات این سلاح نداشتن قنداق خوب و ارگونومیک است.... جاسازی های قنداق خوب نبوده و اغلب قطعات پایینی کپ سلاح با چوب درگیر نیستند که این خود باعث پایین امدن دقت تیر در سلاح میگردد.پایه دوربین آن از روی پایه لئوپلد کپی شده ولی از الیاژ مرغوبی در ان استفاده نشده است که این باعث می شود که رینگ های دوربین بعد از دو یا سه بار باز وبسته شدن لق شوند.خشاب سلاح ودریچه تغذیه کپ برای فشنگهای برنو با طول حداکثر 80 میلیمتر طراحی شده و فشنگهای270با طول حداقل 82 میلیمتر و بیشتر در خشاب سلاح جا نرفته و گیر می کنند و خریداران باید قبل از همه این مشکل را توسط اسلحه سازان مجاز و خبره حل کنندواین در صورتی است که خود کارخانه باید این نقص را حل کند.ماشه این سلاح همان ماشه جنگی برنو است که برای شلیک فشنگهای دقتی و حتی شکاری مناسب نیست و بعضی از شکارچیان عزیز برای نرم شدن ماشه خودشان اقدام به دست کاری سلاح کرده که این دست کاریها در بسیاری از مواقع خطر افرین بوده و باعث شلیک خود به خود سلاح میشود(قابل توجه دارنده گان سلاح برنو).در سلاحهای گلوله زن ماشه خوب و دارای کشش مناسب یکی از ارکان اصلی در دقت تیراندازی سلاح است وماشه قلب سلاح حساب میشود که باید با قلب تیر انداز هماهنگی کامل را در زمان شلیک داشته باشد تا بهترین دقت لازم در تیر اندازی به وجود اید. عیب این نکته بگفتی هنرش نیز بگو از معایب این سلاح که تماما قابل رفع میباشند بگذریم نوبت به محاسن ان میرسد از محاسن این سلاح استفاده از کپ و گلنگدن موزر98 میباشد.از نظر قدرت و استقامت این سیستم هنوز حرف اول را در دنیا میزند و در سلاحهای دارای کالیبر های استاندارد توانایی شلیک پر قدرت ترین مهمات را دارد.پوکه کش و پوکه پران در این سیستم به بهترین شکل ممکن کار می کنند.استپ گلنگدن بسیار محکم و با یک فنر تخت قوی پشتیبانی میشود که انگشت پوکه پران نیز داخل ان قرار دارد. ضامن این سلاح در نوع خود مطمئن ترین ضامن است چون در هنگامی که سلاح مسلح است سوزن و پایه اتش گلنگدن که به سوزن متصل است را به عقب اورده و سوزن سلاح در حالت اول صامن قلف و ماشه ازادشده واز پایه اتش جدا میشود و در حالت دوم به همراه این مراحل گلنگدن نیز قفل شده و بالا نمی اید.لازم به ذکر است که زمانی که دوربین روی سلاح نصب باشد ضامن به دوربین گیر کرده و کار نمی کند و شخص تیر انداز برای ضامن کردن سلاح و اطمینان خاطر باید گلنگدن سلاح را پشت فشنگ تا زمان شلیک نخواباند و زمانی که تصمیم قاطع به تیراندازی گرفت انگاه گلنگدن سلاح را ببنددوسلاح اماده شلیک شود. مشخصات فنی G36[/b]   گلنگدن و مکانیزم گاز G36 بسیار شبیه به AR-18 بوده که البته نسبت به آن مورد بهینه سازی و اصلاح قرار گرفته است.در نتیجه ی این پیشرفت نسبی در یک تست بعد از شلیک هزار تیر در بررسی هایی که به عمل آمد هنوز هم مکانیزم کاملا تمیز بود.تمیز کردن اسلحه نیز به سادگی با یک پرس نرم و حلال رقیق و سپس با روغن کاری انجام می گیرد. G36 سلاحی با مکانیزم گازی است که قفل گلنگدن آن چرخشی از نوع استونر(یوجین استونر طراح M16) است.این مکانیزم یک سنت شکنی از طرف((هکلرکوخ))محسوب می شود که تاکنون در سلاح های بزرگ حود از سیستم قفل تاخیری مکشی استفاده می کرده است. تمام سیستم های متحرک سلاح اعم از گلنگدن و حامل گلنگدن فنرها و قطعات رابط کوچک از پلیمرهای تقویت شده با فیبرکربن ساخته شده اند که این موجب کاهش وزن و سادگی در نگهداری همچنین افزایش قابلیت اطمینان شده است. G36K مدل کارابین این سلاح بوده که تنها تفاوت آن با مدل اصلی در لوله و محافظ دست کوتاه شده آن است.همچنین MG36 مدلی به عنوان تیربار مورد استفاده قرار می گیردد دارای لوله قوی تر و دو پایه و همچنین خشاب کاسه ای با ظرفیت 100 تیر است.G36C نیز به گونه ای طراحی شده با لوله ی کوتاه تر برای استفاده یگان نیروهای مخصوص است که به تعبیری حتی از آن به عنوان یک SMG با کالیبر بزرگ نیز می توان نام برد. G36 پایه از یک خشاب 30 تیر با جنس شفاف تغذیه می شود که در کنار دارای گیره هایی برای متصل کردن دو یا سه خشاب جهت سرعت عمل در تعویض آن است.ناگفته نماند این سلاح به صورت مدولی ساخته شده است و با ابزار ساده ای می توان حتی در مناطق درگیری آنرا تبدیل به گونه ی دیگری از G36 کرد. در اهرم انتخاب آتش سلاح حالت های ضامن تک تیر شلیک دو تیر یا سه تیره و مسلسل تعبیه شده است و حالت فقط تک تیر برای کاربران غیر نظامی و پلیس در حال ساخت است. G36 ارتش آلمان مجهز به دوربین چشمی با بزرگنمایی 5/3 برابر بوده که به صورت استاندارد دارای یک سایت نشانه گذاری نقطه قرمز تابشی نیز است.سایت چشمی از 200 تا 800 متر علامتگذاری شده و از قسمت بغل دارای بخشی است که در نشانه گیری اهدافی با سرعت 15 کیلومتر بر ساعت در مسافت 200 متری از هر دو طرف چپ و راست پیشگامی ایجاد می کند. G-36   پس از لغو پروژه ی G11((هکلرکوخ)) در پایان جنگ سرد سه گزینه بعنوان سلاح سازمانی ارتش آلمان مطرح شد.اول در ادامه دادن به استفاده از سلاح قدیمی G3 دوم استفاده از هزاران قبضه کلاشینکف AK-47 موجود در انبارها باقیمانده از ارتش آلمان شرقی(بعد از اتحاد دو آلمان) و در نهایت طراحی و ساخت یک سلاح مدرن و جدید که گزینه اخیر پس از بحث و تبادل نظرهای بسیار مورد قبول واقع شده و کمپانی معظم((هکلرکوخ))مسئول ساخت این سلاح گردید. قابل ذکر است که تفنگ تفنگ تهاجمی سلاح اصلی سرباز پیاده نظام است.علی رغم پیچدگی فوق العاده میدان های نبرد الکترونیکی امروز هنوز پیروزی در جنگ با طرفی است که سربازان تفنگ بدست خود را جهت اشغال کردن و گرفتن زمین به جلو می فرستد. برای انجام چنین عملی سربازان پیاده نظام به سلاحی نیاز دارند که قابل اعتماد بوده وزن کمی داشته حساس به نوع مهمات مورد استفاده نبوده شرایط سخت محیطی را بخوبی تحمل کرده به سادگی قابل تعمیر نگهداری و سرویس کردن و از دقت و برد قابل قبولی برخوردار بوده و در نهایت کار کردن با آن(فاکتورهای ارگونومی لوازم جانبی مونتاژ و سایت هدفگیری) آسان و بدون مشکل باشد.این چنین مشخصاتی پیش فرض فلسفه ساخت تفنگ تهاجمی سازمانی ارتش آلمان G36(GEWEHR 36 را تشکیل می دهند. G36 در سال 1990 از پروژه HK-50 ارتش آلمان(BUNDESWEHR) بوجود آمد که شامل یک سری سلاح در کلاس های متفاوت با مشخصات یکسان بوده.G36 پیش از اینکه یک طرح انقلابی باشد در نتیجه تکامل طرح های دیگر بوجود آمده است و با وجود اینکه حداکثر تکلولوژی روز در آن مورد استفاده قرار گرفته در واقع تکلولژی فوق العاده ای در آن به چشم نمی خورد. ناگفته نماند هسته مرکزی G36 با اندکی تغییرات در ایالات متحده تبدیل به دو سلاح XM-8 و مدول انرژی جنبشی XM-29 شده است که این نشان از بی عیب و نقص بودن طرح G36 دارد. برتا 70» ، اسلحه ای ارتقاء یافته بر اساس نیازها » [سلاح های سبک] این سلاح ، امتحان خود را در بسیاری از عملیاتهای خارجی پس داده است. اطمینان از عملکرد و کیفیت بالای آن ستوده شده و در سه مدل متفاوت ، به منظور تطابق با نیازهای ناتو ، ساخته شده است: مدل «آ آر ۹۰/۷۰» برای پیاده نظام مدل «آ آر ۹۰/۷۰ اس» برای شلیک به صورت تک تیر مدل «اس سی ۹۰/۷۰» برای نیروهای ویژه مدل «اس سی پی ۹۰/۷۰» برای نیروهای هوابرد و زرهی مدل های «آ آر» و «اس سی» ، در قنداق متفاوتند. مدل «آ آر» با قنداق پلیمری و قبضه پلاستیکی عرضه شده اند. مدل «اس سی» با قبضه پلاستیکی و قنداقی از جنس آلیاژ سبک و تاشو عرضه شده که باعث کاهش طول سلاح می شود. طراحی قنداق تاشو به گونه ای دقیق است که حتی هنگام بسته بودن ، امکان استفاده از ضامن و اجزای سلاح را که در سمت راست جای دارند ممکن می سازد. مدل «آ آر ۹۰/۷۰ اس» بر مبنای مدل ارتشی «آ آر ۹۰/۷۰» و تنها برای شلیک نیمه خودکار و به صورت تک تیر طراحی شده است. لوله سلاح ، برای بدست آوردن دقت بیشتر ، ضخیم تر و بلندتر شده است. قنداق آن پلیمری و ثابت و خشاب آن 5 تایی می باشد. همچنین برگه ناظم آتش آن ، دارای دو حات تک تیر و ضامن است. مدل «اس سی پی» که هدف از ساختن آن ، کم کردن طول سلاح بوده است ، دارای همان قنداق تاشو از جنس فلز آلیاژی سبک می باشد. نگهدارنده سرنیزه در آن بگونه ای است که می توان آن را سریعآ با دستگاه پرتاب نارنجک تفنگی تعویض کرد. نیاز به ابزار خاصی برای باز کردن سلاح در صحنه نبرد نمی باشد و با آزاد کردن یک پین ، سلاح به صورت کمرشکن باز می شود. تپانچه Desert Eagle »   این تپانچه پرقدرت توسط کارخانه Magnum Research طراحی و توسط رژیم اشغالگر اسرائیل ، بهینه سازی شده است. این سلاح کمری علاوه بر داشتن قدرتی فوق العاده ، از مکانیزم منحصر به فردی بهره می گیرد. عمده سلاح های کمری ، از گلنگدن مورس کوتاه استفاده می کنند. درحالی که عملکرد گلنگدن این سلاح ، توسط فشار گاز باروت صورت می گیرد. درواقع مکانیزم گلنگدن این سلاح ، از تفنگ M-16 اقتباس شده است. مزیت این نوع گلنگدن در این است که می توان از فشنگ های بسیار قدرتمندی استفاده کرد که قبلآ تنها توسط رولورها قابل شلیک بودند. این سلاح ، در سه مدل ساخته شده است که عبارتند از: Mark I : تولید این مدل متوقف شده است.این مدل دارای قاب آلومینیومی بوده و قادر به شلیک گلوله های کالیبر 375/0 مگنوم و 44/0 است. Mark VII : تولید این مدل نیز متوقف شده است. این مدل دارای لوله 6 یا 10 اینچی (152 یا 254 میلیمتری) بوده و قادر به شلیک گلوله های 44/0 مگنوم می باشد. Mark XIX : این مدل قادر به شلیک گلوله های کالیبر 375/0 مگنوم ، 44/0 مگنوم و 50/0 می باشد. کارخانه سازنده این سلاح ، کالیبر 44/0 مخصوص Cor-Bon و 50/0 AE را نیز برای آن درنظر گرفته است. ولی تاکنون هیچ تپانچه ای را با دو کالیبر ذکر شده در آخر تولید نکرده است. برای تعویض کالیبر سلاح ، کافی است لوله و مکانیزم تغذیه ان را با نوع مورد نظر تعویض کنید. طبق یک نظرسنجی ، محبوب ترین لوله های مورد استفاده در این سلاح ، انواع 6 اینچی هستند. تمامی این لوله ها ، مجهز به زائده ای می باشند که برای نصب دوربین درنظر گرفته شده است. به علت استفاده از گلوله های حجیم و پرقدرت در این سلاح ، ظرفیت خشاب آن کمی کاهش پیدا کرده است. ظرفیت خشاب این سلاح در کالیبر 375/0 مگنوم 9 تیر ، در کالیبر 44/0 مگنوم 8 تیر و در کالیبر 50/0 AE معادل 7 تیر می باشد. برای مقایسه ، بد نیست بدانید ظرفیت خشاب سلاح کمری SIG-Sauer P226 ، معادل 16 تیر است. صنایع اسلحه سازی اسرائیل (IMI) ، گونه مشابه این سلاح را با نام Jericho 941 طراحی کرده است که البته تنها در ظاهر به Desert Eagle شباهت دارد. گلنگدن این مدل ، از نوع مورس کوتاه و ماشه آن دوزمانه می باشد. شباهت دیگر این بچه عقاب (!!!) با نمونه های اصلی ، گلوله های بکار رفته در آن با کالیبر 41/0 یا 41/0 AE است. همچنین می توان گلوله های 9 میلیمتری Luger را در آن به کار گرفت که برای این کار ، تنها تغییر مورد نیاز ، تعوض لوله سلاح است. دلیل این امر این است که گلوله های 41/0 AE ، همان گلوله های کوتاه شده 41/0 مگنوم هستند. همچنین مکانیزم گلنگدن و خزانه این سلاح ، بر مبنای پوکه گلوله های 9 میلیمتری Luger ساخته شده که کاربرد هر دو کالیبر را تنها با تعویض لوله ممکن می سازد. درخصوص کالیبرهای 44/0 مگنوم و 50/0 AE نیز همین مسئله صدق می کند. تعویض این دو کالیبر ، تنها به تعویض لوله و خشاب نیاز دارد. البته به علت به کارگیری مکانیزم گلنگدن مسلح شونده با گاز باروت ، لوله این سلاح از جنس بسیار مخصوص و گرانقیمتی ساخته می شود که همین امر ، تعویض کالیبر را به یک گزینه پرهزینه تبدیل می کند. تپانچه برونینگ مدل HP-35 ساخت بلژیک »   تپانچه High Power که به اختصار HP گفته می شود ، یکی از شاهکارهای آقای برونینگ محسوب می شود. این تپانچه ، در سال 1925 طراحی و در سال 1927 ، به ثبت رسیده است.طرح این سلاح ، توسط کارخانه FN Herstal خریداری شده و برای اعمال چند بهینه سازی جزئی ،‌ به طراح بلژیکی آقای دودن سایو سپرده شد. طرح نهایی این سلاح در سال 1935 تکمیل و به عنوان اسلحه سازمانی نیروهای مسلح بلژیک پذیرفته شد. این مدل به «مدل 1935» معروف شد. همچنین پلیس کشورهای کانادا ، استرالیا و انگلیس نیز این تپانچه را به عنوان اسلحه سازمانی خود پذیرفتند. سلاح کمری HP برونینگ ، تنها سلاحی است که توسط هر دو طرف درگیر در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد. آلمانها ، از برونینگ های HP تولید شده در بلژیک اشغالی و متفقین از برونینگ تولید شده در کانادا استفاده می کردند. پلیس و ارتش بلژیک ، کماکان از این سلاح استفاده می کنند که این امر ، آن را به مسن ترین سلاح کمری (بعد از کلت 45/0) تبدیل کرده است. ماشه این سلاح همانند کلت 45/0 ، از نوع یک حالته و مکانیزم گلنگدن آن از نوع مسلح شونده با فشار مستقیم گاز باروت است. اسلاید گلنگدن این سلاح ، در هنگام عقب آمدن با لوله درگیر شده و پس از عقب کشیدن لوله ، آن را قفل می کند. چخماق این سلاح ، به صورت یک تکه ساخته شده است. مکانیزم ایمنی این سلاح که در سمت چپ بدنه آن تعبیه شده ، ماشه و چخماق را قفل می کند. مدل های قدیمی ، دارای مگسک جلویی ثابت و شکاف درجه عقبی تنظیم شونده از 50 تا 100 متر بودند. بعضی از مدل های پیشین به زائده هایی مجهزند که بر روی قبضه و بدنه سلاح تعبیه شده و برای نصب یک قنداق جدا شونده و

:: موضوعات مرتبط: , سلاح گرم , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سلاحهای شیمیایی

از این سلاحها برای کشتن افراد و وارد کردن صدمات بسیار جدی و یا ایجاد انواع معلولیت ها در مردم استفاده می شود. این سلاحها بر اساس اثرات مختلفی که بر بدن افراد می گذارد ، به 3دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول سلاحهای هستند که روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارند. در این دسته GA ، GB ، GD ، GF و VX «متیل فسفوبوتیوئیک اسید ,گاز سارین ) قرار دارند. دسته دوم ، اثرات خود را روی پوست به جا می گذارند و شامل HD «گازخردل گوگرد) ، HN «خردل نیتروژن)، L و CX هستند. دسته سوم نیز باعث اختلال سیستم تنفسی بدن می شوند. در این گروه گازهای بی رنگ CG و DP ، کلرین (Cl) و فسفوکلرین (Ps) وجود دارند. از سلاحهای شیمیایی که روی اعصاب اثر می گذارند، قبل و در طول جنگ دوم جهانی استفاده های بی شماری شده است.


;دسته ی اول
:این مواد از نظر شیمیایی وابسته به حشره کش هایآلی فسفره هستند. این دسته از سلاحهای شیمیایی مانع از عمل آنزیم استیل کولین استر از می شوند. وقتی مواد شیمیایی این دسته وارد بدن شوند، غلظت استیل کولین را در بدن به بیش از حد لازم می رسانند. ریه ها و چشمها بسرعت این مواد را جذب کرده در کمتر از یک دقیقه بر سیستم عصبی بدن تاثیرات قابل توجهی می گذارند. علایم آن به صورت آبریزش بینی ، ترشح زیاد بزاق ، تنگی قفسه سینه ، کوتاهی تنفس ، تنگی مردمک چشم ، انقباض عضلانی و یا حالت تهوع و انقباض شکم ظهور می کند.

;دسته دوم
:سلاحهای شیمیایی که بر روی پوست تاول و سوختگی ایجاد می کنند ، ماندگاری فراوانی در محیط دارند. این مواد روی چشمها ، پوشش مخاطی ، ریه ها ، پوست و اجزای خون اثر گذاشته و اگر از طریق تنفس وارد ریه ها شوند ، بر شدت تنفس اثرات منفی می گذارند و اگر توسط غذا بلعیده شوند ، سبب اسهال و استفراغ می شوند.خردل ها که جزو این دسته هستند به خاطر خواص فیزیکی خود مقاومت و ماندگاری بسیار زیادی در سرما و دماهای معتدل دارند.اگر دو دقیقه از تماس یک قطره خردل با پوست بگذرد، صدمات جبران ناپذیری به این عضو وارد می شود. CX نیز که جزو این گروه است ، پودری کریستالی شکل است که در دماهای 39 تا 40 درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای 129 درجه سانتی گراد به جوش می آید. این ماده را با افزودن موادی خاص در دمای اتاق به حالت مایع درمی آورند. CX دارای بوی بسیار نامطبوعی است. در غلظتهای کم آن سوزش شدید چشم بروز می کند، اما در غلظتهای بالا به پوست حمله کرده و چند میلی گرم آن سبب دردهای زیاد و سوزشهای فراوان شده و زخمهای بدی بر جای می گذارد. برای پیشگیری از اثر این مواد سربازان باید به لباسها و ماسکهای حفاظتی مجهز باشند.

;دسته سوم
:سلاحهای شیمیایی که بر دستگاه تنفسی اثر می گذارند. این مواد بشدت به بافت ریه آسیب می رسانند. فسفوژن که خطرناک ترین عضو این گروه است ، برای اولین بار در سال 1915 استفاده شد. این ماده گازی بی رنگ است که در دمای 2/8 درجه سانتی گراد به جوش می آید، بنابراین بسیار فرار و ناماندگار است ، ولی چون غلظت بخار آن 4/3 برابر هوا است ، به مدت طولانی در گودال ها و دیگر مناطق پست زمین باقی خواهد ماند. غلظت زیاد آن پس از چند ساعت سبب مرگ می شود، اما در غلظتهای کم سبب سرفه ، اختناق ، احساس تنگی قفسه سینه ، حالت تهوع و سردرد و غیره می شود. (انواع اول و سوم این سلاح یعنی گازهای سارین و خردل همان هایی هستند که حکومت عراق در جریان جنگ تحمیلی از آنها در برابر رزمندگان ما و حتی مناطق کردنشین خود استفاده کرد.)


در این میان ، محققان طرفدار صلح نیز بیکار ننشسته اند و همواره برای یافتن راه حل مبارزه با این سلاحها، مطالعه و تحقیق می کنند. مثلا آنها فهمیده اند اگر موشها مقدار کمی از آنزیمی با نام NTE داشته باشند، نسبت به فسفرهای آلی حساسترند. این موشها کم تحرک تر هستند و شانس مردنشان نسبت به جانورانی که مقدار این آنزیم در بدنشان در حد طبیعی است ، 2برابر بیشتر است ، پس وجود این آنزیم در بدن موشها از اثر فسفرهای آلی جلوگیری می کند. به همین ترتیب ، انسانها نیز ژن این آنزیم را دارند ، پس می توان امیدوار بود که از داورهایی که سطح NTE را افزایش بدهند، برای مبارزه با این مواد شیمیایی استفاده کرد، البته این داروها را باید پیش از حمله گازهای شیمیایی به کار برد. به عبارت دیگر، «هیچ درمانی برای ضایعات مواد شیمیایی وجود ندارد، مگر پیشگیری از تماس انسان ها با این مواد.» اما باید پرسید آینده این سلاحها چیست و ماهیت سلاحهای جدید چه خواهد بود؟ آیا ممکن است آینده ای رویایی در پیش رو داشته باشیم که در آن کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی از نظر وجدان تمامی افراد کاری غیرقانونی باشد؟ آیا ممکن است آیندگان روزهای سیاه گذشته را به دست فراموشی بسپارند؟



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391

در آغاز جنگ جهانی اول قوای روس از دو سو به طرف پایتخت پیش می‌آمد، ترس از روسها و تبلیغات شدید آلمانی‌ها که با توزیع بیدریغ پول همراه بود احساسات مردم را به نفع آلمان و عثمانی برانگیخته و تنفر و نگرانی شدیدی نسبت به روسها و انگلیس‌ها (که بیش از یک قرن باعث بدبختی ایران شده بودند) بوجود آورده بود، حزب دمکرات در تهران فعالیت شدیدی آغاز نمود و تلاش می‌کرد که ایران را به نفع آلمان و عثمانی وارد جنگ کنند ژاندارمری ایران هم از دولت سرپیچی کرده بر خلاف اصل بی طرفی به نفع آلمانها وارد کار شده بود سر رشته این تحریکات در برلین و در دست تقی زاده بود که با مقامات وزارت خارجه آلمان روابطی به هم رسانیده و سودای جاه طلبی بر سر داشت.

پیش آمدن روسها به سوی پایتخت به همین دلیل بود، روس و انگلیس معتقد که یک کودتای آلمانی در تهران در حال تکوین است و برای جلوگیری از این کودتا به سوی پایتخت پیش می‌آمدند، وقتی قوای روس به ینگی امام رسید، مستوفی الممالک که به مناسبت احساسات ملی با انگلیسی‌ها و روسها کینه داشت تحت تأثیر دمکرات‌ها واقع شد و تصمیم گرفت که پایتخت را به اصفهان منتقل کند و به جمعی از وکیلان و سایر مردم که به دشمنی با روس و انگلیس متظاهر بودند توصیه کرد که به قم و اصفهان بروند، شایع بود که روسها به تهران می‌آیند و شاه را اسیر. مخالفان را قتل عام می‌کنند.

دمکرات‌ها که کار را به مراد خود دیدند، دسته دسته روانه قم شدند، کوچندگان جمعیت طرف توجهی بودند، گروهی از آنان به مقاصد سیاسی و جمعی برای پول و معدودی روی احساس وطن خواهی تهران را ترک گفتند. اما تغییر پایتخت عملی نشد، سفیر روس و انگلیس شاه را مطمئن کردند که قصد تجاوز به پایتخت را ندارند جمعی از رجال از قبیل عین الدوله، فرمانفرما و صمصام السلطنه و سپهدار تنکابنی نیز برای انصراف شاه کوشیدند ولی کوچندگان از قم به اصفهان و سپس اراک و بالاخره به کرمانشاه رفتند و عاقبت در آنجا قوای گارد ملی ترتیب دادند و حکومت موقتی دولت مهاجرین به ریاست نظام السلطنه مافی تشکیل گردید. سید محمد طباطبایی هم با دو فرزندش جزو همان کوچندگان بود. پس از سقوط بغداد اعضا دولت موقتی دولت مهاجرین و طباطبایی و جمع بسیاری از ایرانیان به استانبول رفتند.

میروشنیکف درباره خسارات و ویرانیهای ایران در جنگ جهانی اول می‌نویسد:

بیستم آبان سالروز خاتمه جنگ جهانی اول است. جنگی که از مرداد سال ۱۲۹۳ / ژوئیه ۱۹۱۴ به بهانه ترور ولیعهد اتریش در سارایو مرکز بوسنی آغاز شد و تا آبان ۱۲۹۷ به مدت ۵۱ ماه ادامه یافت. جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری احمدشاه آخرین پادشاه سلسله قاجار آغاز شد. مستوفی‌الممالک نخست‌وزیر وقت ایران بلافاصله پس از آغاز جنگ، بیطرفی کامل خود را اعلام کرد اما دولتهای درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفتند و نیروهای خود را از هر سو وارد ایران کردند. روسهای تزاری به فرماندهی ژنرال «باراتف» از بندر انزلی تا اصفهان را میدان تاخت و تاز خود قرار دادند. عثمانی‌ها با حمایت آلمان از مرزهای غرب کشور تا مرکز همدان پیش آمدند و از آنجا راهی قفقاز و مرزهای روسیه شدند. واکنش متقابل روسیه چنان عثمانی‌ها را به عقب راند که آذربایجان شرقی در بهمن ۱۲۹۳ به اشغال نظامیان روس درآمد. روسها در مرداد ۱۲۹۴ تا پشت دروازه‌های تهران جلو آمدند. پیشروی روسها به سمت پایتخت موجب مهاجرت عده‌ای از نمایندگان مجلس از تهران و تعطیل مجلس شد. احمد شاه درصدد انتقال پایتخت از تهران به اصفهان برآمد، وزیران مختار روس و انگلیس او را از اجرای این تصمیم بازداشتند. روسها به قزوین عقب‌نشینی کردند. در این مدت رؤسای دولت در تهران تحت فشار بیگانگان مرتباً تغییر می‌کردند. به طوری که در عرض یک سال، بعد از استعفای مستوفی‌الممالک به ترتیب مشیرالدوله، سعدالدوله، عین‌الدوله، مستوفی‌الممالک، و عبدالحسین میرزا فرمانفرما به ریاست دولت منصوب شدند و سرانجام با استعفای فرمانفرما در دی ۱۲۹۴ (ژانویه ۱۹۱۶) احمدشاه، محمدولی خان سپهدار تنکابنی را با لقب سپهسالار به رئیس‌الوزرائی برگزید.[۱]

 

منبع:http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D9%88%D9%84



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , , سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
T-34 بهترین تانک جنگ جهانی
در سال 1941 و در زمانی که تانکهای آلمانی می رفتند تا پایان اتحاد شوروی را رقم بزنند به ناگاه تانکی در برابر آنها ظاهر شد که بنا به اعتراف کارشناسان بهترین تانک جنگ جهانی دوم بود. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تانک تی 34 محصول تلاش های اتحاد جماهیر شوروی در سالهای دهه 30 میلادی برای تولید یک تانک مناسب برای جایگزینی تانکهای سری BT و T-26 این کشور بود. در این دوران روسها توانسته بودند تا نمونه هایی از سیستم تعلیق ساخت والتر کریستی طراح آمریکایی را که سرعت و توان تحرک بهتری را برای تانکها به وجود می آورد، تهیه کنند.


سربازان روس از تی 34 به عنوان نفربر استفاده می کردند

نکته دیگر که به نوعی انقلابی در طراحی تانک ها بود ، نوع طراحی زره این تانک به شکل زاویه دار بود. این نوع زره موجب شد تا تمام گلوله های ضد زره در آن دوران بعد از برخورد به زره این تانک منحرف شده و به تانک آسیبی وارد نشود.


تانکهای تی 34 در حال ترک خط تولید

تانک تی 34 به آسانی تولید شده و تعمیر و نگهداری آن بسیار آسان و ارزان قیمت بود. در زمینه تسلیحات ، این تانک در مدلهای اولیه به یک قبضه توپ 76 میلی متری مسلح شد. این توپ در آن زمان بر علیه تمامی تانکهای آلمانی مثل سری پانزر 3 و 4 موثر بود. در سال 1944 میلادی این تانک از نظر سلاح ارتقاء یافته و به یک قبضه توپ 85 میلی متری مجهز شد.




تانک تی 34 مسلح به توپ 85 میلی متری

ظاهر شدن ناگهانی تانکی که دارای سرعت بالا،حفاظت مناسب ، و قدرت آتش بالایی بود تاثیر مخربی بر روحیه سربازان و فرماندهان آلمانی داشت.ظهور این تانک روسی در جبهه شرق باعث شد تا آلمانها به سمت طراحی و ساخت تانکهای جدید مثل سری پانتر و تایگر بروند.

نقاشی تبلیغاتی مربوط به تانک تی 34

اما نکته بسیار مهم این بود که تانک تی 34 در تعداد بسیار بالایی تولید شده و پر شمارترین تانک در جنگ دوم جهانی بود. 84070 دستگاه از این تانک تولید شده است و تا سال 1996 همچنان در 27 کشور جهان مثل زیمباوه، کره شمالی، مغولستان، افغانستان، بلغارستان، آلبانی،پاکستان، اتیوپی و کنگو مشغول خدمت بوده است.



تانک تی 34 در سال 1942

این تعداد بالا در میدان جنگ این خاصیت را ایجاد می کرد که نهایتا چند دستگاه از تانکها می توانستند به اندازه کافی به تانک دشمن نزدیک شده و آن را منهدم کنند. پس از جنگ دوم جهانی این تانک در جنگ کره نیز توسط نیروهای کره شمالی به کار گرفته شد و در مراحل اولیه جنگ هیچ کدام از سلاح های متفقین غربی به این هیولای روسی کارگر نبود.

مشخصات کلی تانک تی 34:
کشور سازنده: اتحاد جماهیر شوروی سابق
تعداد تولید شده:84070 دستگاه
وزن: 26.5 تن
طول:6.68 متر
عرض:3 متر
ارتفاع:2.45 متر
خدمه :4 نفر
قطر زره در جلو :47 میلی متر با زاویه 60 درجه
موتور: یک موتور 12 سیلندر به قدرت 500 اسب بخار
برد:400 کیلومتر
سرعت: 53 کیلومتر بر ساعت.


:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سامانۀ موشکی پاتریوت

سامانه موشکی پاتریوت توسط شرکت آمریکایی Raytheon ساخته شده و برای نخستینبار در سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستانسعودی و رژیم صهیونیستی در جنگ خلیجفارس بهکار گرفته شد. در ان زمان آمریکاییها اعلام کردند که این سامانه توانسته موشکهای اسکاد عراق را رهگیری و منهدم کند. همچنین از آن زمان سامانه پاتریوت پیشرفتهای چشمگیری داشته است.





موشک اسکاد عراقی که توسط پاتریوت سرنگون شده است
سامانه پاتریوت با قابلیت جابهجایی آسان بهصورت کلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: رادار، مرکز کنترل و ارتباطات رادیویی، پرتابکنندههای موشک و ژنراتورهای تأمین نیرو.رادار مهمترین بخش سامانه است که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری هر جایگاه را رصد میکند و اطلاعات لازم را به مرکز کنترل میفرستد. مرکز کنترل که در واقع بخش نرمافزاری سامانه و قلب تپنده آن است بهصورت خودکار براساس اطلاعات بهدست آمده از اهداف، اقدام به صدور دستور به پرتابکننده موشک در زمان مناسب میکند.موشکهای شلیکشده، به وسیله اطلاعات رادار و بخش نرمافزاری تا رسیدن به هدف هدایت میشوند. رادار در هر لحظه میتواند ۱۰۰هدف را ردگیری و اطلاعات هدایت ۹ موشک را ارسال کند.




سامانه پاتریوت که در روی تپه ای در ترکیه مستقر شده
هر پرتابکننده، 16 موشک PAC-3 آماده شلیک دارد و در هر جایگاه پنج تا هشت پرتابکننده میتواند قرار بگیرد که بهمعنای وجود حداقل ۸۰ موشک آماده شلیک در هر جایگاه است.این سامانه خودکار است اما نیروی انسانی هم میتواند بهصورت دستی برای شلیک موشک یا هدف آن تصمیمگیری کند.از پاتریوت یا MIM-104 بهعنوان یک سامانه دفاع موشکی یاد میشود اما نمیتوان فراموش کرد که این سامانه علاوه بر رهگیری و منهدم کردن موشکها قابلیت سرنگون کردن جنگندهها را هم دارد.جایگاههای پاتریوت پس از بررسی و مکانیابی در نقاطی مستقر میشوند که بتوانند بیشترین پوششدهی را داشته باشند. بهطور معمول رادار هر جایگاه، شعاعی ۱۰۰ کیلومتری را تحت پوشش دارد و موشکهای این سامانه میتوانند به اهدافی تا ۱۶۰کیلومتر و ارتفاع ۸۰ هزار فوت برسند.اصلی ترین ماموریت؛ ساقط نمودن بالستیک هاپاتریوت موشک زمین به هوایی است که از ان به عنوان موشک ضد بالستیک (موشک رهگیر موشک پرتاب شده) استفاده میشود.یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شوندهاست که توانایی مقابله با موشکهای بالستیک تاکتیکی، موشکهای کروز، و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرندههای هوا_تنفس)را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست، ولی در تعاریف عرف نظامی اصلی ترین وظیفه این ارابه های آتش بار مقابله با بالستیک های دشمن می باشد.




لحظه پرتاب موشک قدر یک

دلایلی که سیستم پاتریوت را برای ترکیه غیر قابل اطمینان می کند
1-قدرت مانور موشک های تهاجمی و بالستیک سوریههر چند که در برخی از محافل نظامی گمانه زنی ها در باره توان موشکی سوریه در حد لیبی ارزیابی شده و یا حداکثر به لحاظ کیفی مقداری بالاتر از لیبی پیش بینی می شود اما واقعیت چیز دیگری می باشد زیرا موقعیت متفاوت سوریه و توان بسیار بالای نظامی آن و حمایت گسترده مردم و ارتش سوریه از نظام وحشت و گیجی سنگینی را بر دشمنان این کشور بخصوص رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است.




رزمایش موشکی ارتش سوریه
سوریه در دهه های اخیر از کمکهای گسترده قدرتهای موشکی شرقی مانند روسیه - چین و جمهوری اسلامی ایران و همچنین کره شمالی برخوردار بوده و برخلاف لیبی که تعداد موشکهای آن به 300 فروند بالغ نمیشد با زرادخانه ای متشکل از تعداد متنابهی موشک بالستیک و کروز هدف بسیار سختی برای دشمنان خارجی است.طبق آمار منتشره در سال 2003 سوریه صدها موشک بالستیک کوتاهبرد تاکتیکی از نوع اسکندر ss-21 SRBM و اسکاد در زرادخانه خود دارد که قادرند بسیاری از نقاط سرزمینهای اشغالی را مورد اصابت قرار دهند و برد مناسب برای هدف قراردادن پایگاههای آمریکا در ترکیه و اردن را دارندو اعتقاد بر اینست که بسیاری از این موشکها به کلاهکهای پیشرفته مجهز شده اند. در 13 آوریل 2007 جروزالم پست خبر داد که سوریه موشکهای اسکاد 300 کیلومتری خود را در ارتفاعات جولان مستقر کرده است.




لحظه پرتاب نسل جدید موشک اسکندر
در چند روز گذشته نیز روسیه نوع جدید از موشک های اسکندر خود را بلافاصله پس از قطعی شدن نصب پاتریوت در ترکیه، به سوریه صادر نمود تا همچنان بالانس قدرت نظامی در منطقه را به نفع سوریه سنگین کند. با توجه به این که اسکندر موشک زمين به زمين با سرعت بسيار زياد است که تاکنون هيچ يک از سيستمهاي ضدموشکي و راداري شناخته شده توان رهگيري آن را نداشته و با سرعت 2100متر بر ثانیه در پله پایین تر از نسل جدید موشک های شهاب با برد 2800 کیلومتر و سرعت 5600 متر بر ثانیه در فاز نهایی، تنها شوخی ای بیش نمی باشد.پس در بعد نظامی پاتریوت های ترکیه نه تنها از پس موشک های نسل اسکاد سوریه توان مقاومت ندارد بلکه تاب تحمل در مقابل اسکندر های ناارام دمشق را نیز ندارد همان طور که در کلیپ پایین مشاهده می کنید لحظه پرتاب موشک اسکندر، سرعت باورنکردنی را پیدا می کند.2-طریقه شلیک و استراتژی پرتاب موشک هادر آخرین رزمایش نظامی _موشکی که ارتش سوریه انجام داد نحوه شلیک موشک های بالستیک خود را، به نمایش گذاشت. این روش که به نوعی ارتش سوریه، آموختن ان را وامدار شرکای نظامی خود _یعنی ایران و روسیه_است را تا قبل از این ایران در رزمایش موشکی خلیج فارس با شلیک همزمان چندین موشک شهاب به نمایش گذاشت. همین روش را نیز روسیه در رزمایش موشکی اسکندر خود در زمین های نظامی کشورش به نوعی پیشرفته تر را انجام داد که می توان در اخرین رزمایش موشکی سوریه به طور مشهودی مشاهده نمود.




شلیک همزمان نسل های مختلف موشک شهاب
شلیک همزمان چند موشک بالستیک، باعث سردرگمی سامانه های ضد مو شک در تخمین تعداد و مکان پرتاب موشک شده و همین امر باعث خطا در هدف قرار دادن تمام موشک های ورودی به محدوده سامانه دفاعی شده و همین امر باعث خطا و به هدف خوردن موشک بالستیک می شود.




لحظه شلیک همزمان موشک های اسکندر
نمونه آزمایش شده این امر را می توان در شلیک موشک های فجر5ایران توسط نیروهای غزه مشاهده نمود که شلیک همزمان 8عدد از این نسل موشک به نسبت ضعیف، باعث خطا در پیشرفته ترین سامانه ضد موشک دنیا(گنبد آهنین) شد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 08.jpg
مشاهده: 1
حجم: 82.9 کیلو بایت


موشک های جولان سوریه؛شلیک همزمان دو موشک
3-فشار مردم متدین و دانشجویان ترکیه به دولت مردان؛تخریب دو چندان اردوغانبا توجه به این که ورود نظامیان بیگانه به هر کشور خصوصا کشورهای شرق آسیا، خاطرات بدی برای ان کشور ها به جای گذاشته است. همانطور که پیش بینی می شد مردم مسلمان ترکیه و قشر فرهیخته به ویژه دانشجوی این کشور ضد این طرح اقدام به تجمع نمودند.




تجمع چندین هزار نفری مردم ترکیه ضد سامانه موشکی
گروهی از دانشجویان چپگرای دانشگاه فنی خاورمیانه با تجمع در محوطه دانشگاه و در مقابل ساختمان ریاست این دانشگاه اعتراض خود را نسبت به حضور اردوغان در این مراسم ابراز کردند. یکی از دانشجویان معترض به نمایندگی از سوی تظاهرکنندگان با قرائت بیانیه ای تاکید کرد که دانشجویان میهن پرست ترکیه در مقابل حملات قدرت های امپریالیستی علیه سوریه سکوت نخواهند کرد. دانشجویان همچنین پرچم های ناتو را به عنوان اعتراض به استقرار موشک های این پیمان در خاک ترکیه به آتش کشیدند.تمام تجمعات مردمی و دانشجویی ضد این طرح، به شعار ضد دولت اردوغان و حزب مطبوعش ختم شده است.4-مرز طولانی ترکیه با سوریه و در امان نماندن اردن، قطر و . .در صورت درگیری احتمالی نظامیمرز ترکیه با سوریه طول تقریبی 900کیلومتر را دارا می باشد. این مرز طولانی، نیاز به دهها دستگاه موشک آتشبار پاتریوت می باشد، در صورتی که هزینه هر بار شلیک و نیروهای نظامی ناتو که این سامانه های دفاع ضد موشک را همراهی می کنند بسار بالا بوده و حتی در صورت تامین هزینه، اطمینان صد در صدی را به کشور میزبان سامانه نمی دهد.



نوع چیدمان پاتریوت ها باید به گونه ای موربی و موازی به شکل انبوه باشد


نکته جالب این که شهرهای آدانا، قرامان و غازی نیمی از مرز ترکیه با سوریه را پوشش می دهد.




محل شهرهایی که در آن سامانه پاتریوت نصب شده
جمع بندی
با توجه به دلایل گفته شده یعنی تنوع موشک های تهاجمی سوریه، نحوه به کارگیری این نوع از موشک ها، فشار مردم و دانشجویان ترکیه به دولت حاکم و مرز طولانی و تحت پوشش قرار دادن نیمی از مرز ترکیه این سامانه ضد موشک تنها هزینه برای ترکیه داشته است.

:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
جدیدترین شناور نظامی ایران «ناوشکن سهند»

آیا «ناوشکن سهند» به سواحل آمریکا میرود/ گامهای قاطع و محکم ایران برای رادارگریزی


سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد و پروانه های آن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود و کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طراحی و ساخت ناوشکن(ناومحافظ) جماران دستاورد علمی و فنی بسیار بزرگی بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف از سراسر کشور محقق شد. هر چند ابعاد علمی، صنعتی و نظامی این ماجرا به خودی خود بسیار قابل توجه است اما مهمترین جنبه ساخت این ناو حدوداً 94 متری و 1400 تنی ایجاد خودباوری در بین متخصصان کشورمان بود که باور کردند آنچه تا به حال در داخل ساخته نشده به معنی غیرقابل دسترس بودن آن نیست.

همین فضای به وجود آمده که امروزه در کارخانجات نیروی دریایی ارتش نهادینه شده، راه را برای آغاز برنامه های بزرگتر و سخت تر از جماران باز کرده که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» نمونه ای از آنها است.

این ناوشکن بر اساس بازنگری در طراح جماران، با ابعاد و وزن بیشتر، حجم تسلیحات و طول مدت دریانوردی بالاتر طراحی، ساخته و به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود.


ناوشکن جدید سهند در کنار دو هدف دریایی که احتمالا برای رزمایش ولایت91 ساخته شده اند



ناوشکن جماران اولین محصول برنامه «موج» بود که ساخت آن از سال 1376 در بندرعباس شروع شده و در اواخر بهمن 88 با حضور فرمانده کل قوا به ناوگان عملیاتی پیوست. محصول دوم این برنامه با نام "ولایت" در بندرانزلی ساخته می شود که در مراحل پایانی نصب تجهیزات و آزمایشات زیرسامانه ها بوده و هرچند براساس تصاویری که تا کنون منتشر شده ظاهر متفاوتی با جماران ندارد اما از سامانه های جدیدتر که در زمان ساخت جماران در دسترس نبوده در آن استفاده شده است.

به گزارش مشرق، محصول سوم برنامه موج در خرمشهر و محصول چهارم آن نیز در بندرعباس ساخته می شود اما "سهند" به عنوان محصول پنجم این برنامه در حال ساخت در بندرعباس است که ویژگی های بالاتری نسبت به رده جماران دارد. برتری های سهند بر جماران در دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی قابل دسته بندی است که البته بخشی از برتری های عملیاتی سهند بر نسل قبلی از بهبودهای فیزیکی ناشی می شود.


بدنه و روسازه

طول ناوشکن سهند کمی بزرگتر از جماران بوده و دستکم بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل بین 11.5 تا 12 متر به نظر می رسد که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است.

بدنه اصلی(کاسه یا سوپراستراکچر) سهند از 20 بلوک مجزا که اغلب آنها به گفته مسئولان امر دارای چهار طبقه است تشکیل شده که پس از ساخت در حوض خشک در کنار هم قرار گرفته و متصل گردیده اند. این در حالی است که بدنه اصلی جماران با طول کمتر از سهند، از 29 بلوک تشکیل یافته که نشانه افزایش توانمندهای ساخت این بخش است.


طرح رایانه ای(CAD) از بدنه و بلوک های مختلف سهند



به علاوه به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی این ناو نیز نسبت به نسل قبل مقاوم تر است که آن را برای دوام در سخت ترین دریانوردی ها در دریاهای آزاد و دوردست توانمند نموده. بین بلوک های مختلف، دیواره هایی وجود دارد که آنها را از هم مجزا ساخته و تنها از طریق درب های تعبیه شده ارتباط این بخش ها برقرار می شود. این کار برای جلوگیری از نفوذ آب و آتش از یک بلوک به کل کشتی در مواقع بروز حادثه ای برای ناو است.


اتصال بلوک های بدنه سهند


روسازه این ناو نیز دارای سه طبقه است که پل فرماندهی در بالاترین عرشه یعنی 03 واقع و در نهایت ارتفاع بالاترین سطح عرشه سهند نیز نسبت به جماران بیشتر شده است.


فضای داخل بدنه سهند



از تفاوت های ظاهری عرشه های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد که نسبت به طرح های اولیه این ناو تفاوت دارد زیرا در تصاویر منتشر شده از طراحی رایانه ای(CAD)، دکل در پشت پل فرماندهی دیده می شود ولی در سازه رونمایی شده به انتهای عرشه 02 منتقل شده.

این فضای ایجاد شده احتمالاً برای قرارگیری آنتن و متعلقات رادار جستجوی هوایی است که ممکن است از نوع رادارهای آرایه فازی با آنتن مسطح در باند S باشد که به گفته معاونت جهادخودکفایی نداجا قرار بود سال گذشته روی جماران نصب شود.

تسلیحات

روی عرشه 01 ناو سهند و در قسمت تلاقی با انتهای عرشه 02 محل خروجی گازهای موتور بوده و فضای بزرگی که پشت این خروجی دود ایجاد شده محل نصب تجهیزات مختلف رزمی خواهد بود از جمله دستکم دو پرتابگر دوتایی موشک های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با نواخت 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری.


ناوشکن سهند در کنار ناوچه سینا-7


به گزارش مشرق، نکته قابل توجه در زمینه این عرشه ها یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه 02 است در حالی که در جماران مانند ناوهای رده الوند در عرشه 02 محل عبور نفرات قرار داده شده که در سهند این راهرو با سطح بدنه پوشیده شده که پنجره های کناری حاکی از وجود آن است. این سطح به هم پیوسته بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده ضمن اینکه افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای جادادن تجهیزات) هم به کاستن از افزایش بازتاب راداری پهلو (که می توانست ایجاد شود) منجر شده است.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 06.jpg
مشاهده: 1
حجم: 48.2 کیلو بایت
توپ 40 میلیمتری، پرتاب گر جعبه ای موشک سطح به هوا و پرتاب گر 3 تایی اژدر در ناوشکن جماران



اما بالای بدنه اصلی که عرشه اصلی ناو را نیز تشکیل می دهد مشابه ناوشکن جماران فضای بزرگی برای حمل بالگرد قرار دارد که بخشی از افزایش طول بدنه در سهند، نصیب عرشه پرواز بالگرد در بخش انتهایی ناو(پاشنه) شده به طوری که سهند می تواند بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی یعنی "اس اچ - 3 سی کینگ"، «RH-53 سی استالیون» یا دو بالگرد از رده آگوستا-بل-212 را بپذیرد.

پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در ناوشکن سهند به احتمال بسیار بالا در همین عرشه و جلوی محل پرواز بالگرد مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران قرار خواهند گرفت.

در بخش جلویی این عرشه(سینه) ناو نیز که نسبت به جماران کمی افزایش طول داشته یک توپ 76 میلیمتری فجر27 نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، نواخت تیر بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12هزار و برد نهایی 17هزار متر است که توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده.

مشابه خارجی این توپ روی جدیدترین ناوهای ساخته شده در جهان البته با پوششی که برای کاهش بازتاب راداری از سطوح تخت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

آنگونه که فرماندهان نیروی دریایی در سخنان اخیر خود ابراز داشته اند قابلیت تهاجمی و تدافعی سهند حدوداً دو برابر جماران است که به نظر می رسد باید این تفاوت را بیشتر در سامانه های موشکی آن جستجو کرد. بنابراین ممکن است مشابه ناوهای چینی یا پاکستانی شاهد استفاده از دو پرتابگر 4 تایی موشک های ضد کشتی روی سهند باشیم که گویای بهره گیری هوشمندانه تر از فضای محدود روی ناو خصوصاً عرشه 01 سهند است.

همچنین پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد که روی جماران به دو پرتابگر جعبه ای افقی(به همراه دو محفظه ذخیره پشت این پرتابگرها) بسنده شده روی سهند به دلیل فضای در دسترس بیشتر، افزایش خواهد داشت. فضاهای احتمالی برای قرارگیری این پرتابگرها بر مبنای تصاویر رایانه ای منتشر شده، پشت توپ اصلی در سینه ناو، روی عرشه 01 و جلوی پل فرماندهی که فضای آن هم تا حدودی نسبت به جماران بیشتر شده و در نهایت روی خود محل اصلی تسلیحات در عرشه 01 که به آن پرداختیم، است.

البته ممکن است متخصصان کشورمان برای تغذیه این پرتابگرها از محل های ذخیره جعبه ای شکل، زیر پرتابگرهای اصلی هم استفاده کنند که بازهم به استفاده بهینه از فضای محدود عرشه برای افزایش پایایی رزمی سهند منجر خواهد شد.

خصوصیات حرکتی

ناوشکن سهند از سامانه رانش بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که از طریق دو محور(شفت) به دو پروانه ناو نیرو می دهد. ظاهراً این ناوشکن از چهار موتور دیزلی برخوردار است که تقریباً در ابتدای نیمه عقبی ناو و در پائین ترین طبقه بدنه قرار دارند.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 07.jpg
مشاهده: 1
حجم: 63.6 کیلو بایت
در این تصویر چهار موتور که به دو جعبه دنده(گیربکس) متصل به شفت های قرمز رنگ مرتبط هستند دیده می شود



به گزارش مشرق، سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد. پروانه های این ناوشکن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد و در واقع می توان این قابلیت را به نوعی، مشابه توانایی تغییر بردار رانش در هواپیماها دانست.

به نظر می رسد سهند چندان سنگین تر از جماران نبوده و کمتر از 2هزار تن جرم داشته باشد. با این وجود 4 موتور این ناو که پیش از به آب اندازی بدنه اصلی در آن نصب شده بودند توانایی رساندن سهند را به سرعت مناسب دارند.

از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد به طوری که این ناو بدون پشتیبانی قابلیت بیش از 150 روز دریانوردی آن هم در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد که به مدد سازه قوی تر آن بدست آمده است.

مشابه خارجی ناوشکن سهند قیمتی بالغ بر 300 میلیون دلار دارد که در ایران با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته می شود. به علاوه این رده از شناورهای رزمی توسط سازندگانی متشکل از شرکت های چند کشور مخلتف ظرف 3 تا 4 سال ساخته می شود که قرار است در ایران بین 2 تا 3 سال به نتیجه نهایی برسد. همانطور که بدنه این ناو نیز سه ماه زودتر از زمان پیش بینی شده یکساله به آب انداخته شد.

در واقع هر چند طراحی بهتر، هوشمندانه تر و پخته تر سهند در کنار برخورداری از تجهیزات بیشتر و قابلیت های عملیاتی بعضاً دو برابر جماران، برتری های اصلی سهند نسبت به آن محسوب می گردد اما شاید یکی از جنبه های اصلی ساخت ناوشکن سهند که مانند جماران در تمام شرایط آب و هوایی بندرعباس که در اکثر روزهای سال گرم و شرجی است، در سه شیفت کاری ساخته می شود، اثبات توانمندی متخصصان کشور در ساخت یک شناور غول پیکر و مجهزتر در مدت زمانی کمتر از یک سوم نسل قبلی آن است، آن هم با درصد بومی سازی بسیار بیشتر و نزدیک به 100 درصد.

الحاق موج 3، 4 و خصوصاً موج5 یعنی سهند به عنوان محصولات بومی به ناوگان جنوب نداجا که باعث افزایش ناوهای رزمی موشک انداز متوسط و بزرگ آن به 8 فروند می شود توانمندی بسیار بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست خواهد داد.

با توجه به ویژگی هایی که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان برای این ناوشکن ایرانی بیان کرده اند، این شناور می تواند در زمانی قریب 3 هفته مسیر 16 هزار کیلومتری مرزهای ایران تا سواحل آمریکا (در محدوده آبهای آزاد و بین المللی) را طی کرده و ماموریتهای محوله را به انجام برساند که با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.


:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
کلت روسی ماکاروف به تاریخ پیوست

سرتیپ “ولادیمیر چیرکین” فرمانده ارتش زمینی روسیه اعلام کرد:

“ارتش روسیه برای جایگزینی کلت <ماکاروف> از دو اسلحه کمری <یاریگینا> و <سردیوچکا> استفاده خواهد نمود. خط تولید کلت ماکاروف چندین سال است که متوقف گشته و به جای آن، این دو اسلحه کمری برای جایگزینی انتخاب شده اند.”

اسلحه کمری < ماکاروف > در اواخر سالهای ۱۹۴۰، با وزن ۸۱۰ گرم، خشاب ۸ گلوله ای و کالیبر ۹ میلیمتری ( ۹х۱۸ ) به تولید و بهره برداری رسیده بود.
اسلحه کمری <سردیوچکا> با کالیبر بهبود یافته ( ۹х۲۱ ) مدل ۱۹۹۵<گراچ> برای استفاده در تمرینات آزمایشی-عملیاتی ساختارهای ارتش طراحی و تولید شده است.
اسلحه کمری <یاریگینا> بر اساس سیستم اتوماتیک با برخورداری از لوله کوتاه، از انرژی حاصل از لگد اسلحه، برای شلیک های مکرر استفاده می نماید.
بدنه و گلنگدن کلت <گراچ> از جنس فولاد کربنی و لوله ی آن از فولاد ضدزنگ ساخته شده بود. از دیگر خصوصیات این اسلحه می توان به ضامن دستی، مگسک ثابت و خشاب ۱۷ گلوله ای اشاره نمود……



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
چاقوی سوئیسی یک ارتش همه کاره+عکس
 
آشنایی با تجهیزات ناشناخته نظامی:
یک چاقوی جیبی بایستی چه مشخصاتی داشته باشد؟سبک ، کوچک ، محکم و در یک مدل از چاقوهای جیبی یک وسیله همه فن حریف.
چاقوهای سوئیسی یا در اصل، چاقوی ارتش سوئیس نوعی از چاقوهای ساخت دو شرکت سوئیسی Victorinox AG و Wenger SA است که نه فقط یک چاقو بلکه مجموعه ای از وسایل مختلف است. این وسایل شامل انواع در بازکن برای قوطی ها ، قیچی ، سیم چین و حتی قاشق و چنگال و بسیاری وسیله دیگر است.
 

 
 
یک مدل از چاقوی سوئیسی در حالت باز شده
 بدنه اصلی این چاقو از فولاد ساخته شده وبرای استفاده از جدا کردن هر وسیله از یکدیگر در درون چاقو از صفحات کوچک آلومینیومی بهره گرفته شده است.در ساخت فولاد مورد نظر برای این چاقو از ترکیب مواد مختلفی همچون : سیلکون ، منگنز و کربن بهره شده است و دارای مقاومت بالایی در برابر فشار و یا شرایط مختلف آب و هوایی است.
 
 

مدل 08 جدیدترین چاقوی سازمانی ارتش سوئیس
 در زمان ساخت این چاقو تمامی بخش های مورد نظر در درون بخش های آلومینیومی مورد نظر قرار گرفته و سپس با توجه به اندازه و قطرهای مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند و پوشش نهایی بر روی دو طرف چاقو نصب می شود.
 
 
مدل 1890،اولین چاقوی تولید شده مدل سوئیسی
.طول و قطر چاقوهای سوئیسی در مدلهای مختلف و با توجه به اندازه و تعداد وسایل به کار رفته در آن متفاوت است و معمولا طول آنها از 58 تا 111 میلی متر در مدلهای مختلف متفاوت است و قطر 85 میلی متری نیز معمول ترین اندازه برای قطر این نوع از چاقو است .
 
 
انواع مختلف چاقوهای سوئیسی
 
 معمولا قبضه چاقوهای سوئیسی به رنگهای قرمز و یا مشکی بوده و بر روی آنها آرم ارتش سوئیس به شکل یک صلیب نقش بسته است.از سال 1890 به این سو دو شرکت فوق تولید چاقوهای مختلف را برای ارتش سوئیس بر عهده داشتند و توانسته اند شهرت مناسبی را برای محصول خود در جهان بدست آورند.حتی در فرهنگ غربی زمانی که بخواهند شخص یا وسیله که توانایی چندین کار را داشته باشد مثال بزنند ، وی را به چاقوی سوئیسی تشبیه می کنند.

منبع مقاله : مشرق نیوز


:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
نسل جديد هواپيماهای جاسوسی که ميتوانند وارد خانه ها شوند

شکار پهپاد فوق پيشرفته "اسکنايگل" توسط نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بازتاب فراواني در رسانهها داشت، به طورِي که پس از اعلام اين خبر از سوي فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران، رسانههاي خارجي به ابعاد گوناگون اين حادثه پرداختند. برخي درباره پهپاد اسکنايگل و ويژگيهاي آن نوشتند، برخي درباره تاريخچه پهپادها و برخي نيز به توانايي نظامي ايران براي شکار اين هواپيماها پرداختند.



اما شرکتهاي سازنده هواپيماهاي جاسوسي درصدد هستند تا هواپيماهاي بسيار کوچکتري بسازند که از کمند رادارهاي کشورها دور بمانند، به علاوه اينکه تصاويري با کيفيت به منبع خود ارسال کنند.

پهپادهاي نسل جديد گاها آنقدر کوچک هستند که مانند يک پرنده يا يک هليکوپتر اسباببازي به پرواز درآمده و از هر مانعي عبور ميکنند.
شرکت توليد فناوري CyPhy Works ، با بودجه سازمان پژوهشهاي پيشرفته وزارت دفاع آمريکا پهپادهايي بسيار کوچک توليد کرده است که ميتوانند به دور از ديد رادارهاي امنيتي از هر گونه مانعي مانند در و پنجره عبور کرده و به راحتي از مکان مورد نظر فيلم تهيه کنند.

اما فرق اين ريزپهپادها اين است که آنها از طريق رشتههاي بسيار ريز هدايت ميشوند، چيزي به نازکي دو سيم مسي. اين امر به آنها اجازه ميدهد تا بدون هيچ محدوديت زماني تصاويري با کيفيت بسيار بالا بفرستند.
نام پهپادي که شرکت CyPhy Works ساخته است EASE نام دارد و هدف آن ورود به ساختمانها و عملياتهاي جاسوسي است. به گفته وبسايت سازمان بينالملل وسايل نقليه بدون سرنشين، رژيم صهيونيستي نيز به يکي از اين نوع پهپادها دسترسي دارد. اين پهپاد ميتواند بدون محدوديت تا مسافتهاي طولاني پرواز کند.


به گفته يکي از سازندههاي اين پهپاد، EASE ميتواند به عنوان يک سرباز پرنده عمل کنند. ميتواند وارد يک خانه شده و در آن به جستجو بپردازد.

در اين نوع پهپاد به جاي باتري از ميکروفلامن استفاده شده است که به هواپيما اجازه ميدهد تا حين پرواز تصاويري با کيفيت ارائه کند.

پهپاد PARC

بعد از اينکه ارتش آمريکا در خواست خريد اين نوع پهپاد را کرد، شرکت CyPhy Works ، نوعي بهتر با نام parc ساخت. اين پهپادها، در مکانهاي دور افتاده در افغانستان به کار برده ميشوند.

دانلود فیلم





انواع ديگر ريزپهپادها
وبسايت خبري ديليميل در گزارشي به هواپيماهاي جاسوسي آمريکا اشاره کرده است که به کوچکي حشره هستند.
بنا بر اين گزارش، اين پهپادها مانند اسباببازي کودکان بوده، اما اين ابزارهاي کودکانه در واقع پيچيدهترين پهپادها در جهان هستند. ارتش آمريکا قصد دارد اين پهپادها را آنقدر کوچک کند که به اندازه پرندگان شوند. يکي از اين پهپادها براساس مدل پرنده مرغ مگسخوار ساخته شده است.









:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
پهپاد RQ-7 Shadow

خانواده پهپاد "Shadow" به معنای سایه از جمله پهپادهای کارکشته آمریکایی است که در چند سال اخیر به صورت گسترده توسط نیروی زمینی و تفنگداران دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. این گونه از پهپاد توسط شرکت آمریکایی "AAI" طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر مسئولیت عمده شناسایی برای نیروهای آمریکایی در سطح گردان و تیپ را بر عهده دارد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 1
حجم: 63.7 کیلو بایت
پهپاد RQ-7

حجم زیادی از ماموریتهای در حوزه شناسایی به مانند هدف یابی، تخمین خسارت وارده در میدان نبرد، ارسال زنده تصاویر و دیده بانی از جمله توانایی های RQ-7 است. برای نمونه این پهپاد می تواند یک خودروی تاکتیکی نظامی را در شب و یا روز از فاصله ای در حدود 3.5 کیلومتر و ارتفاع 2400 متری تشخیص داده و تعقیب کند.

اولین اعضای این خانواده پهپادی در سال 1999 با عنوان RQ-7A وارد خدمت ارتش آمریکا شد. در سالهای بعد مدل ارتقاء یافته با نام RQ-7B به خدمت وارد شده و مدل A نیز از خدمت خارج شده است. گونه دیگری از RQ-7 نیز که اخیرا وارد خدمت شده است مدل "600" شناخته می شود. این مدل از لحاظ سامانه های شناسایی تفاوتی با سایر مدلها ندارد و به عنوان مدلی بزرگتر از لحاظ بدنه و با پایایی پروازی بیشتر شناخته می شود.

هر واحد پهپاد RQ-7 به صورت استاندارد شامل سه پرنده بدون سرنشین بعلاوه یک عدد رزرو، دو ایستگاه کنترل ثابت، یک ایستگاه کنترل متحرک و یک کامیون حاوی سیستم پرتاپ پر پهپاد می باشد. کل این سیستم را می توان در دو فروند هواپیمای باربری سی 130 حمل کرد.

دوربین الکترواپتیکال و حرارتی آن که در یک سکوی کروی درجه آزادی که به طور الکترونیک پایدار شده زیر بدنه آن قرار داشته و به وسیله نیتروژن مایع خنک می شود. این دوربین تصاویر خود را به صورت بیدرنگ(real time) از طریق یک خط انتقال داده باند C که در دید مستقیم گیرنده عمل می کند به پایگاه زمینی می فرستد.

هر چند نخستین پرواز نمونه اول این پهپاد در سال 1991 بوده اما در سال 2002 وارد تولید شده و بیش از 500 فروند از آن تولید و نزدیک به 100 فروند دیگر نیز سفارش داده شده است.

هر فروند از این پهپاد در سال 2011 قیمتی بالغ بر 50هزار دلار داشته و کل سامانه های آن یعنی با احتساب قیمت بخش های زمینی 15.5 میلیون دلار که شامل چهار هواپیما، خودروهای حامل و پرتابگر و سامانه بازیابی و هدایت زمینی است. یک مجموعه کامل این پهپاد از سری 200، به 22 نفر سرباز برای کاربری احتیاج دارد.

یکی از مهمترین مشخصات این پهپاد استفاده گسترده از مواد کامپوزیت و همچنین موتور وانکل در آن است. استفاده از مواد کامپوزیت این پهپاد را کوچک و سبک کرده و استفاده از موتور کم توان باعث شده است تا کمترین بازتاب راداری و فروسرخ از این پهپاد ساطع شده و شناسایی آن مشکل شود.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 02.jpg
مشاهده: 1
حجم: 62.7 کیلو بایت

پهپاد RQ-7B در حال آغاز پرواز

اما محموله قابل حمل توسط این پهپاد با توجه به نوع ماموریت آن تغییر می کند. حسگرهای الکترواپتیکال، فروسرخ و رادار روزنه مصنوعی با توان نقشه برداری از سطح زمین از جمله تجهیزات قابل هم توسط این پهپاد است. اما از دیگر سامانه های پیشرفته قابل حمل توسط این پهپاد حسگرهای "تصویربرداری فراطیفی" است.

در این بخش این حسگرها این توانایی را دارند که نورهای فرابنفش و فروسرخ که چشم انسان توان دیدن آن را ندارد شناسایی کرده و با استفاده از طیفهای الکترومغناطیسی موجود، هر منطقه و یا شیء را بازرسی کرده و حتی به مواد تشکیل دهنده آن نیز پی ببرد. به عنوان مثال تشخیص دهد تانک یا موشک قرار گرفته در این منطقه واقعی است یا نه.

یکی از انواع مجموعه سامانه های شناسایی که در نمونه هایی از این پهپاد استفاده می شود ساخت صنایع هوایی اسرائیل بوده که شامل یک دوربین حرارتی جلو نگر، دوربین فیلمبرداری دید در روز و نشانه گذار لیزری است. ارابه فرود این پهپاد شامل سه چرخ است، یک چرخ زیر دماغه و در چرخ اصلی زیر بدنه. عملیات فرود پهپاد شدو با کمک سامانه فرود تاکتیکی خودکار مدیریت شده و پس از فرود یک قلاب باعث توقف آن در مسافتی کمتر از 52 متر می شود.

پهپاد RQ-7 اخیرا با سامانه الکترواپتیکی مدل WESCAM 11SST مجهز شده است. این حسگر 7 تصویر ویدئویی در ثانیه را دریافت کرده و به سرعت در اختیار مرکز فرماندهی قرار می دهد. با کمک این سامانه می توان از ارتفاع 4000 متری فضایی به مساحت 300 کیلومتر مربع را در ظرف تنها یک ساعت پوشش داده و تصاویری بسیار با کیفیت از آن تهیه کرد.

از دیگر سامانه های قابل نصب بر روی "Shadow " دوربین های مخصوص عملیات در روز با توان زوم 14 برابر است که به این پهپاد کمک می کند پس از شناسایی اهداف و زوم بر روی آنها بحث هدف گیری و ارائه مختصات به واحدهای تهاجمی را نیز به انجام برساند.

پهپاد RQ-7 از یک موتور مدل " UEL AR 741 " نیرو می گیرد که توانی در حدود 28.3 کیلو وات را برای آن فراهم کرده و آن را قادر می سازد تا با سرعت 148 کیلومتر در ساعت تا ارتفاع 4500 متری پرواز کند. برد این سامانه در حدود 100 کیلومتر و توان ماندگاری در حدود 6 تا 9 ساعت را بر روی منطقه مورد نظر دارد. البته در مدل " 600 " با افزایش دهانه بال و قدرت موتور توان ماندگاری و سرعت این پهپاد افزایش پیدا کرده است. در این مدل ماندگاری در آسمان به 12 الی 14 ساعت رسیده و می توان با مسافتی در حدود 200 کیلومتر را با آن پوشش داد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 03.jpg
مشاهده: 1
حجم: 45.2 کیلو بایت

پهپاد RQ-7 مدل 600

برای به پرواز درآوردن این پهپاد نیز از یک سامانه پرتاب هیدرولیکی که بر روی چرخ قرار دارد استفاده می شود. این سامانه پهپاد را با سرعت 350 تا 400 متر در دقیقه پرتاب می کند و سپس پس از فعال شدن موتور این سامانه به پرواز می پردازد. برای فرود نیز " RQ-7 " می تواند بر روی باندی به طول 95 متر فرود بیاید و یا با نصب قلاب هایی بر روی بدنه آن این پهپاد را در آسمان به وسیله کابلهای گیرنده متوقف کرد.

پهپاد RQ-7 اصولا یک پرنده بی سرنشین شناسایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات را ندارد. اما اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از علاقه نیروهای مسلح آمریکا به مسلح کردن این پهپاد دارد.

این پهپاد در ماه جولای سال 2007 به رکورد 200هزار ساعت پرواز رسید که رکورد قبلی آن که 100هزار ساعت در 13 ماه بود را دو برابر می کرد. در ماه آوریل سال 2008 شدو به رکورد 300هزار ساعت پرواز رسید و در ماه می سال 2010 ساعات پروازی آن به بیش از 500هزار ساعت رسید. این نشاندهنده میزان اهمیت شدو در مأموریت های تاکتیکی آمریکا در این مدت و میزان اعتماد و ارزش سامانه های آن است.

در 6 آگوست سال 2012 اعلام شد این پهپاد رکورد 750هزار ساعت پرواز و 173هزار مأموریت رزمی را به جای گذاشته است.

نمونه B آن که از سال 2004 تولید شد (بنا بر اعلام برخی رسانه های غربی این مدل، در اختیار ایران قرار دارد) دارای بال های بزرگتر با دهانه بال 4.3 متر است که نه تنها از لحاظ آیرودینامیک مداومت بیشتری داشته بلکه امکان حمل سوخت بیشتری تا 44 لیتر را برای رسیدن به مداومت پروازی 6 ساعت فراهم آوردند. همچنین میزان محموله قابل حمل آن به 45 کیلوگرم افزایش یافت.

همچنین در نمونه ای از "شدو"، سامانه های اویونیک هم ارتقاء یافتند و دستگاه های رله مخابراتی هم در بال های آن نصب شد تا این پهپاد نقش سامانه هوایی رله مخابراتی را هم بین نیروهای زمینی و مراکز فرماندهی ایفا کند. در ادامه موتور این پهپاد نیز بهسازی شد و در نمونه هایی از موتورهای دیگری هم استفاده شد و نمونه هایی از این پهپاد با دهانه بال 6.1 متر به مداومت پروازی 9 ساعت می رسند.

یکی از سامانه های جانبی آزمایش شده روی نموه های از این پهپاد یک جمر است که می تواند محوطه ای 4*4 کیلومتری را تحت تأثیر قرار دهد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 04.jpg
مشاهده: 1
حجم: 67.4 کیلو بایت

از نکات جالب توجه رقابت شرکت های بزرگی مانند لاکهید مارتین، جنرال دینامیکز و ریتئون برای ساخت تسلیحات قابل حمل توسط پهپاد "شدو" است که مورد توجه ارتش آمریکا قرار دارد. تعدادی جایگاه حمل بار خارجی برای آن در نظر گرفته شده که میتواند تسلیحاتی نظیر پرتابه های هدایت شونده کالیبر 81 میلیمتری و یا بسته های امدادی برای رها کردن برای سربازان روی زمین را حمل کند.

برای این پهپاد طرح های توسعه ای دیگری هم وجود دارد که در حال پیگیری است. این نشان دهنده این مطلب است که شدو پهپاد مهم و ارزشمندی برای آمریکایی ها محسوب می شود زیرا هم به طور گسترده آن را به کار گرفته اند و هم به دنبال توسعه نمونه های مختلف آن هستند.

سرعت بیشینه نمونه های سری200 این پهپاد بالغ بر 204 کیلومتر برساعت و سرعت پیمایشی آنها 130 کیلومتر بر ساعت بوده و به برد 109 کیلومتر دست می یابند. سقف پرواز این نمونه ها در حدود 4570 متر با حفظ خط دید مستقیم ارتباطی است.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، پهپاد "شدو" نیز در اختیار ایران است. در بین پهپاد های ایرانی نمونه سهند که پیش از این در سلسله گزارش های مربوط به پهپادهای تولید شده در کشورمان به آن پرداخته بودیم شباهت قابل توجهی به شدو دارد.


:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
تجهیز پهپادهای کشور به دوربینهای 160 مگاپیکسلی

چند سالی است که با عملیاتی شدن سامانه "هد هد" در نیروهای مسلح کشورمان، تمامی منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان زیر پوشش آنلاین پرنده های بدون سرنشین ایرانی در تمام مدت شبانه روز قرار دارند و ثمره این نظارت دقیق در تامین هرچه بیشتر امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران کاملا عیان است.

اما اهمیت و ضرورت به روزرسانی و ارتقاء اجزای مختلف این سامانه، متخصصان دفاعی و دانشگاهی ایران را بر آن داشته تا زیرسامانه های "هد هد" اعم از هواگردها و دوربین های نصب شده روی آن را بهینه سازی کنند و اکنون متخصصان کشورمان موفق به ساخت دوربین های تصویربرداری دیجیتال جدید با قدرت تفکیک بالا شده اند که در پهپادهای شناسایی از جمله سامانه "هد هد" مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به نقش گسترده و رو به رشد پهپادها هم در عملیات های شناسایی، جستجو و مراقبت هوایی نظامی و هم غیر نظامی تنوع محموله های تصویربرداری آنها نیز افزایش یافته است.

برای مأموریت های مراقبتی دوربین های نصب شده روی یک سکوی پایدار شده 2 درجه آزادی مجهز به دوربین های فیلمبرداری به کار می رود ولی برای تصویربرداری، دوربین های جلونگر و پائین نگر، مزیت های خاص خود را دارند.

با توجه به خطرهای یک عملیات هوایی چه برای هواپیماهای سرنشین دار و چه بدون سرنشین هرچه تعداد عبور و زمان گشت زنی برای گرفتن تصاویر با تفکیک کافی از یک منطقه خاص کمتر باشد اهمیت دارد. بنابراین تلاش برای ساخت دوربین هایی با تفکیک و زاویه دید و کارایی بیشتر ضمن حفظ وزن سابق یا حتی کاهش آن از چالش های پژوهشی این عرصه است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 2
حجم: 53.8 کیلو بایت
نمونه ای از تصاویر هوایی مربوط به یک پایگاه هوایی مورد استفاده آمریکا

در این گزارش به معرفی سه نمونه از دوربین های با قدرت تفکیک بالا می پردازیم که برای عکسبرداری هوایی دیجیتال با قابلیت نصب روی پهپادهای کشورمان ساخته شده اند.

ساعد-3

ساعد-3 یک سامانه عکسبرداری دیجیتال هوایی با خروجی ویدئویی برای مشاهده تصویر و عکسبرداری در موقعیت دلخواه است. این سامانه قابلیتهای عکسبرداری به صورت خودکار و دستی، روشن و خاموش شدن سامانه در صورت نیاز، بازیافت تصاویر هوایی گرفته شده بدون نیاز به خارج کردن دوربین از محفظه، ذخیره سازی در کارت های حافظه CF با ظرفیت 4 و8 گیگابایت و امکان عکسبرداری در شرایط محیطی مختلف به جهت بازدهی گسترده حساسیت حسگر(ISO) را دارد.

این سامانه دارای یک دوربین 21 مگاپیکسل بوده که ابعاد هر پیکسل 6.2*6.2 میکرومتر با نسبت تصویر 3:2 بوده و حجم فایل خام هر عکس آن حدود 25 مگابایت است، بنابراین بیشینه تعداد تصاویر قابل ذخیره 320 عدد برای کارت حافظه 8 گیگ خواهد بود.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 02.jpg
مشاهده: 1
حجم: 76.4 کیلو بایت
دوربین ساعد-3

فاصله زمانی عکسبرداری این سامانه در حالت خودکار 4 الی 8 ثانیه و زاویه دید افقی آن 24 درجه(لنز 80) یا 40 درجه(لنز 50) است. سامانه ساعد-3 حدود 3.5 کیلوگرم جرم داشته، ابعاد آن 120*200*240 میلیمتر است که آن را برای نصب روی پهپادهایی در رده مهاجر-2 مناسب کرده.

ساعد-4

این سامانه نیز برای عکسبرداری دیجیتال هوایی ساخته شده و محموله آن شامل یک دوربین اندازه متوسط دیجیتال و با قدرت تفکیک فوق العاده و همچنین یک دوربین فیلمبرداری پائین نگر است. پردازش و استخراج اطلاعات از تصاویر بازیافت شده توسط نرم افزارهای پردازش تصویر مخصوص این سامانه انجام می پذیرد. این سامانه به صورت تاکتیکی طراحی شده و به راحتی آماده نصب و بهره برداری می شود.

امکان کنترل و خاموش و روشن شدن سامانه در صورت نیاز و امکان عکسبرداری خودکار از قابلیت های دیگر ساعد-4 است.

همراستا با محدوده دید دوربین عکسبرداری، یک دوربین ویدئویی پائین نگر به عنوان ویزور با قابلیت Z/W پیوسته نصب گردیده است و فرامین کاربر بر روی تصویر ویدئویی حک می گردد.

مشخصات فنی بخش عکسبردای سامانه شامل حسگر 39 مگاپیکسل با ابعاد هر پیکسل 6.8*6.8 میکرومتر، نسبت تصویر 4:3، حجم فایل خام هر عکس حدود 40 مگابایت و حداکثر تعداد تصاویر قابل ذخیره 40 فریم برای کارت 16 گیگ است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 03.jpg
مشاهده: 1
حجم: 87.2 کیلو بایت
دوربین ساعد-4

فاصله زمانی عکسبرداری خودکار 3 الی 10 ثانیه، فاصله کانونی 50 یا 80 میلیمتر و زاویه دید افقی 34 درجه با لنز 80 یا 43 درجه با لنز 50 بوده و جرم این سامانه 4 کیلوگرم با پایه برای نصب و با ابعاد 155*265*160 میلیمتر است.

دوربین ویزور سامانه نیز دارای توان بزرگنمایی اپتیکی 10 برابر با قدرت تفکیک افقیTVL 530 و زاویه دید افقی 4.6 درجه زاویه بسته و 46 درجه زاویه باز است.

مشکات-1

سامانه عکسبرداری هوایی مشکات برای تولید تصاویر عریض(Panoramic) توسعه یافته است که جهت عملیات شناسایی یک منطقه گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این سامانه هواپیما با یک بار گذر از روی منطقه هدف، با انجام هر بار عکسبرداری، تصویری به دست می آید که عرض آن 3 برابر طول(در جهت حرکت هواپیما) و با دید افق تا افق 110 درجه خواهد بود.

این سامانه متشکل از یک دوربین عکسبرداری جاروب خطی دیجیتالی بسیار پیشرفته با قدرت تفکیک فوق العاده به همراه یک دوربین ویدئویی پائین نگر(DLTV) جهت دید متناظر همزمان است. عکس های گرفته شده توسط این سامانه بر روی هارد نیمه هادی مقاوم در برابر شوک، ذخیره می گردد و پس از فرود پرنده، پردازش و استخراج اطلاعات از تصاویر بازیافت شده توسط نرم افزارهای پردازش تصویر مخصوص این سامانه انجام می پذیرد.

از توانمندی های این سامانه می توان به امکان عکسبرداری تک فریم یا پی در پی خودکار با فاصله زمانی متناسب اشاره نمود به طوری که بدون هیچ گونه فاصله، تصاویر دارای پوشش مشترک طولی مناسب خواهند بود.

از مشخصات فنی دوربین این سامانه هم باید به تعداد پیکسل 160 مگاپیکسل(7500*21250 پیکسل) با حجم فایل خام هر عک 307 یا 922 مگابایت (بسته به نوع تصویر) اشاره کرد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 04.jpg
مشاهده: 1
حجم: 78.0 کیلو بایت
دوربین مشکات-1

سرعت انتقال اطلاعات دوربین به رایانه صنعتی در این سامانه با انتقال از طریق شبکه محلی LAN با سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه است. ابعاد حسگر موجود در سامانه مشکات-1 برابر 160*170 میلیمتر، فاصله کانونی 90 میلیمتر، زاویه دید 104.33 درجه در عرض و 37 درجه در طول و جرم 12 کیلو گرم است.

مشخصات فنی دوربین ویزور سامانه نیز شامل توان بزرگنمایی اپتیکی 10 برابر، قدرت تفکیک افقی 530، زاویه دید افقی 4.6 درجه زاویه بسته و 46 درجه زاویه باز است.

عکس های هوایی این سامانه ها برای استخراج جزئیات موجود در منطقه مد نظر مناسب بوده و توان شناسایی پهپادهای کشورمان را به میزان قابل توجهی ارتقاء می دهند. ضمن اینکه برخی نمونه های آن از نظر وزن و حجم، قابلیت نصب روی پهپادهای تولید شده و در حال خدمت عملیاتی را دارند و از این بابت به کاهش هزینه های کلی می انجامند.

هر چند قدرت تفکیک این دوربین ها برای ارتفاعات پروازی پهپادهای کشورمان که عموماً در رده زیر 12 کیلومتر هستند مناسب است اما نشان دهنده روند رو به رشد کشورمان در این زمینه و حرکت به سوی دوربین های با قدرت تفکیک بالا جهت استفاده در ماهواره های تصویربرداری با کاربردهای شناسایی بوده که البته در برخی زمینه ها فناوری های پیچیده تری هم دارند.


:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
شرایط پزشکی قبولی دردانشکده ی خلبانی

شرایط پزشکی قبولی دردانشکده ی خلبانی

این تاپیک به درخواست یکی دونفرازدوستان شروط پزشکی برای قبولی دردانشکده ی خلبانی هست
برای قبولی دردانشکده جداازمدرک فوق دیپلم و............شمامیبایست شرایط جسمی زیرراداشته باشیدوتست های زیرازشماگرفته می شود

1.تست سلامت چشم
یک تست کلی که نشان دهدچشمان شماازهرنظرسالم است ازشماگرفته میشود
2.تست کوررنگی
یک صفحه متشکل از700رنگ به شمانشان داده میشودکه بایددرطی7ثانیه نوشته ویاشکل درون آنراتشخیص دهید
3.تست سرعت چشم
دراین تست که ازراه های مختلف گرفته میشودبایدثابت شوکه سرعت چشمان شمابیشترازیک دهم ثانیه است
تمامی این تست هابرای مطمئن شدن ازاین است که شمادرهنگام پروازبه راحتی قادربه شناسایی ورهگیری اهداف خواهیدبود
مخصوصاکوررنگی که برای کنترل کامپیوترهای هواپیماحیاطی است
4.دندان خراب ویاپرشده باپلاتین ویارشته دندان های ناصاف نداشته باشید
اگرهم دندان خراب داریدوبه مینانرسیده میتوانیدباروش دیگری پرکنید
دندان پرشده باپلاتین رامیتوانیدجایگزین کنید
دندان هاراهم اورتودنسی کنید
زیرادرهنگام رسیدن به سرعت 2ماخ درصورت داشتن مشکلات بالادندان های شماخردمیشودوباعث خفگی میگردد
5.قدشماکمتراز185وبیشتراز215نباشد
زیراهم به روی تعادل هواپیمااثرمیگذاردوهم برای استفاده ازسیستم های ایمنی دچارمشکل میشوید
6.هیچگونه عارضه ی قلبی و....نداشته باشید
بیماری های قلبی وعروقی_ریوی_کلیه ای_آپاندیس و.......نداشته باشید
7.تست خون
بایک آزمایش خون میزان قند-اعتیاد-غلظت خون وپلاکت شماتعیین میشودوهیچکدام رانبایدداشته باشید(غلظت خون وپلاکتونمیدونم دقیقاچجوری تایین میکنن)
زیرااگرهریک ازمواردبالاراداشته باشیددرهنگام هیجان زیادتیکاف ویارسیدن به سرعت2ماخ سکته قلبی خواهیدکرد
8.اضافه وزن نداشته باشید
قدخودراروی کاغذبنویسید
رقم اول آنراخط بزنیدو10کیلوازآن کم کنید
این بایدوزن شماباشدتا10کیلوکمترازآن هم قبول است
وزن های بالاووزن های خیلی کم درکنترل هواپیماواستفاده ازسیستم اجکت دچارمشکل میشوند
9.تست بیضه
بیضه های شماازنظرسلامت چک میشوندزیرادرصورت مشکل درهنگام پروازدست ویاشکستن دیواره ی صوتی دچاردردشدیدمیشویدوکنترل هواپیماازدست میرود
10.دست شمااصلانبایدبلرزد!
برخلاف کاری که شماالان داریدانجام می دهیدبایددست خودراشل کنیدواگه لرزشش کم بودیک دسته ماننددسته ی هواپیمابه شمامیدهندکه به یک مانیتوروصل است وآن مانیتورلرزش دست راثبت میکندکه بایدکمترازنیم باشد
11.سن شمازیر20وبالای50نباشد
این سن بهترین سن انسان برای سریع عکس العمل نشان دادن ومقابله باهیجان است
12.تست عکس العمل
این تست هم باروش های متفاوت گرفته می شودودرآن عکس العمل شمابایدکمترپنج دهم ثانیه باشد

اگه چیزی روفراموش کرده باشم میذارم
دوستان هم اگرموردی به ذهنشون رسیدکه من یادم نیومده باشه ویاجدیدااضافه شده حتمابگن
من این تست رو4سال پیش دادم


:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
رزم ناو یاماتو

نام: یاماتو
تاریخ اقدام به ساخت: 4 نوامبر 1937
تاریخ اتمام پروژه: 8 آگوست 1940
تاریخ اعزام به ماموریت: 16 دسامبر 1941
فرجام: غرق در تاریخ 7 آوریل 1945 در شمال اوکیناوا
نوع: نبرد ناو
ظرفیت: 65.027 تن
طول: 256 متر
عرض: 37 متر
قدرت پیشرانه: دارای 12 بویلر کامپون با 4 توربین چرخدنده ای با قدرت 150.000 اسب بخار
سرعت: 50 کیلومتر در ساعت

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: g704702.jpg
مشاهده: 5
حجم: 76.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: h63433.jpg
مشاهده: 7
حجم: 98.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: h73092.jpg
مشاهده: 5
حجم: 62.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: Yamato_damaged_7_apr_1945.jpg
مشاهده: 5
حجم: 62.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: Yamato_hit_by_bomb.jpg
مشاهده: 6
حجم: 72.5 کیلو بایت

مانور جالب یاماتو
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: g309662.jpg
مشاهده: 8
حجم: 79.7 کیلو بایت


نبرد ناو یاماتو دومین نبردناو بزرگ ساخت کشور ژاپن در جنگ دوم جهانی بود. این نبردناو پس از خواهرش، نبرد ناو موساشی قدرتمند ترین ناو در حوزه آسیا و پاسفیک به شمار میرفت و نامش برگرفته شده از نام یکی از ایالت های آن کشور بود. این کشتی دارای 9 توپ 460 میلیمتری و 12 توپ 155 میلیمتری بود. قطر زره این کشتی در ناحیه بدنه 650 میلیمتر بود که از کشتی در برابر انواع مین های دریائی محافظت میکرد. همچنین قطر زره آن در ناحیه عرشه کشتی 200 میلیمتر بود. این کشتی امکان حمل 2 هواپیمای گشت هوائی را نیز دارا بود.
در دهه 1930 که نظامیان در ژاپن قدرت زیادی یافتند سیاست های توسعه طلبانه این کشور موجب شد ارتش امپراطوری ژاپن ساخت ناوگان جنگی قدرتمندی را تدارک ببیند. براساس این برنامه در اواخر دهه 1930 ساخت نبردناو یاماتو آغاز شد و در سال 1940 ساخت آن به پایان رسید و تحت فرماندهی ادمیرال میازاتو شوتوکو قرار گرفت و با موفقیت آزمایشهای تست خود را پشت سر گذاشت. در 6 دسامبر همان سال این کشتی تاکایاناگی به همراه نبردناو ناگاتو و موتسو در ناوگان اول که تحت فرماندهی ادمیرال گیهاچی بود به خدمت پرداخت.

در 12 فوریه 1942 ادمیرال ایساکورو یاماموتو یکی از مشهورترین فرماندهان ژاپن در جنگ دوم به فرماندهی این کشتی منصوب شد. این کشتی به عنوان کشتی فرماندهی یک گروه از ناوگان دریائی ژاپن عمل میکرد. این فرمانده ژاپنی به دلیل افکار ضد آمریکائی خود تصمیم گرفته بود تا در جزیره میدوی با نیروهای آمرکائی وارد نبرد شود اما گروه رمز شکن واحد ضد اطلاعات نظامی آمریکا موفق شده بود تا از طریق شنود مخابرات رمز ژاپنی ها از این تصمیم مطلع شود و این حمله برای ارتش ژاپن تبدیل به یک فاجعه نظامی شد و آنها در این نبرد 4 کشتی حمل و نقل و 332 هواپیمای خود را از دست دادند. یاماموتو پس از این نبرد فرمان بازگشت به ژاپن را صادر نمود و در 17 آگوست 1942 بندر کورِ ژاپن را به مقصد جزیره تروک ترک نمود. 11 روز بعد این کشتی توسط زیردریائی های آمریکائی با 4 اژدر مورد هدف قرار گرفت اما موفق شد روز بعد خود را به بندر تروک برساند. در جریان نبرد گوادال کانال این نبرد ناو ژاپنی به دلیل فقدان آمونیم که به دلیل بمب باران آن توسط نیروهای آمریکائی رخ داد، در جزیره تروک باقی ماند و در این نبرد شرکت نکرد.
قبل از پایان آن سال چی آکی ماتسودا به فرماندهی این نبردناو گماشته شد در تاریخ 14 ماه می این کشتی برای مدت 9 روز در بندر یوکوساکا تحت تعمییر و ارتقا قرار گرفت و توپهای 155 میلیمتری آن با توپهای ضدهوائی 25 میلیمتری مجهز به سامانه رادار تعویض شد. در 16 آگوست یاماتو به منظور پیوستن به یک گروه بزرگ از ناوگان نظامی ژاپن که قصد داشتند در پاسخ به تهاجم آمریکا به جزایر تاراوا و ماکین به نیروهای آمریکائی حمله کنند از یوکوساکا خارج شد. یاماتو به همراه ناگاتو و سه ناو حمل نفر و یک نبرد ناو کوچک با هدف قطع خطوط ارتباطی نیروی پانزدهم آمریکا حرکت نمود اما یک گزارش سری اشعار میداشت که بندر پرل هاربور آمریکا تقریبا خالی از کشتی است. این یک تفسیر اطلاعاتی به همراه داشت و آن این بود که آمریکائی ها در حال برنامه ریزی برای حمله به جزیره ویک هستند. اما برای مدت 6 روز خبری از حمله نشد و ناوگان ژاپنی به تروک بازگشت (26 اکتبر).
در فاصله بین 12-17 دسامبر یاماتو ماموریت یافت در قالب عملیات BO-1 یک گروه از ناوگان حمل و نقل دریائی ژاپن را از مبداء تروک به مقصد یوکوسوکا اسکورت نماید اما به دلیل بارگیری بیش از ظرفیت و نیز قطر زیاد زره کشتی که منجر به فشار زیاد به موتور کشتی شده بود این کشتی به همراه موساشی مورد تعمییر قرار گرفتند. در 26 دسامبر همان سال یاماتو که از یوکوساکا به مقصد تروک در حال حرکت بود توسط یک فروند زیردریائی اسکات (SKATE) آمریکائی مورد حمله قرار گرفت و اولین اژدر شلیک شده از آن زیردریائی منجر به آسیب جدی به سمت راست پاشنه کشتی گردید و یک سوراخ به عمق 5 متر در بالای خط آب کشتی تشکیل داد و از این سوراخ بیش از 3 هزار تن آب به داخل انبار کشتی سرازیر شد اما یاماتو موفق شد روز بعد خود را به تروک برساند و مورد تعمییر قرار گرفت. در 14 ماه می 1944 یاماتو به مالزی اعزام شد و به ناوگان تحت فرماندهی ادمیرال جیسابورا اوزاوا در لینگا ملحق شد و سپس به تاوی تاوی اعزام گردید.

زمانی که ماموریت یاماتو و موساشی برای اسکورت ناوگان لجستیکی ژاپنی به سوی جزیره بیاک در قالب عملیات کُن لغو گردید دریادار اوزاوا ماموریت یافت در مقابل حمله نیروهای آمریکائی به جزایر ماریانا را بگیرد. ژاپنی ها تمامی ناوگان قدرتمند خود را برای این عملیات بسیج نمودند و امید داشتند که در این نبرد به کسب یک پیروزی قاطع دست یابند اما در جریان نبرد در دریای فیلیپین که بین 19 الی 20 ژوئن 1944 رخ داد ارتش ژاپن با شکستی سهمگین مواجه شد و سه ناو هواپیما بر و 426 هواپیما را از دست داد اما یاماتو موفق به بازگشت گردید.در فاصله بین 22 تا 25 اکتبر 1944 ادمیرال تاکئو کوریتا با نیروی A که نیروی اصلی تشکیل دهنده تهاجم محسوب میشد در بزرگترین نبرد دریائی تاریخ موسوم به نبرد خلیج لی یت در فیلیپین دست به حمله زد. در این نبرد یاماتو و موساشی دو نبرد ناو غول پیکر ژاپنی نقش مهمی داشتند.در روز 23 اکتبر یاماتو و رزمناو آتاگو مورد حمله دو زیردریائی آمریکائی به نامهای داس (DACE USS) و (USS DARTER) قرار گرفتند. رزمناو آتاگو که ادمیرال کوریتا در آن مستقر بود غرق شد و کوریتا مجبور شد به یاماتو نقل مکان نماید. روز دیگر در دریای سیبویان ضربه شدیدی بر نیروهای ژاپنی وارد شد و آنها سه رزمناو سنگین خود را از دست دادند. کمی بعد هواپیماهای ناو هواپیمابر (USS ESSEX) در آن روز 259 سورتی پرواز انجام داده بودند، بسوی یاماتو حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. موساشی نیز مورد حملات مشابه قرار گرفت و غرق شد.در این جنگ نیروهای A به فرماندهی کوریتا متحمل تلفات زیادی شدند و یاماتو نیز با تحمل خسارات سنگین با باقی مانده نیروهای کوریتا به برونئی بازگشت. در 25 نوامبر همان سال آروگا کوساکو به فرماندهی یاماتو برگزیده شد. در آوریل سال 1945 نیروهای متفقین تصمیم گرفتند قبل از پیاده شدن در خاک اصلی ژاپن به اوکیناوا حمله نمایند. بنابراین(IJN) نیروی دریائی امپراطوری ژاپن تصمیم گرفت با اعزام چند ناو جنگی به تقویت قوای اوکیناوا بپردازد و این عملیات را عملیات TEN-GO نام نهاد. براساس این طرح نبردناو یاماتو به همراه 9 رزمناو و 8 ناوشکن به سوی اوکیناوا حرکت کرد. این نبردناو با پشتیبانی کامیکازه های ژاپنی (هواپیماهای ژاپنی که توسط خلبانان داوطلب حملات انتحاری هدایت میشدند) و نیروهای ژاپنی مستقر در جزیره به سوی نیروهای متفقین حرکت نمود. این کشتی ماموریت داشت آن چنان بجنگد که گویا هرگز نمیتوان آن کشتی را غرق نمود. به محض خروج این کشتی از آبهای ساحلی ژاپن دو زیردریائی آمریکائی به نامهای تریدفین (THREADFIN) و هاکلبک (HACKLEBACK) به آن حمله کردند ولی به دلیل حرکت زیگزاگ و سرعت بالای کشتی موفق به هدف قرار دادن آن نشدند. آن دو زیردریائی بلافاصله مکان و ماموریت آن را گزارش نمودند.

ادمیرال رایموند اسپرانس فرمانده عملیاتی آمریکا در حمله به اوکیناوا دستور داد 6 نبردناو آمریکائی در شعاعی دورتر از برد توپخانه ساحلی مدافعان ژاپنی به یاماتو حمله نمایند. ادمیرال مارک میتسچر فرمانده ناوگان هواپیمابر آمریکا نیز دستور داد تعدادی از هواپیماهایش به نبردناوهای اعزامی برای جنگ با یاماتو بپیوندد. در پایان روز 7 آوریل خدمه یاماتو برای مقابله با حملات هوائی آماده شدند. در ساعت 8:30 دقیقه اولین موج حملات هوائی آمریکا به یاماتو آغاز شد و یاماتو با شلیک ضدهوائی به آن پاسخ گفت. در ساعت 10 صبح نخستین گروه از جنگندهای آمریکائی F6F HELLCAT به یاماتو حمله کردند در ساعت 12:30 تعداد 280 بمب افکن و آژدرانداز برروی یاماتو ظاهر شدند و در مدت زمان اندکی ناو آساشیمو با بمب باران ممتد غرق شد. در ساعت 12:37 حملات هوائی به یاماتو آغاز شد و در ساعت 12:41 اولین سوراخ بزرگ براثر بمب باران هوائی در عرشه یاماتو ظاهر شد و در ساعت 12:45 یک اژدر به مخزن کشتی اصابت نمود و خسارات زیادی برجا گذاشت.
ادامه حملات هوائی در ساعت های 12:46 و 12:47 حملات هوائی به پاشنه سمت راست بویلرهای آن نیز موجب افزایش خسارات و تلفات گردید. در ساعت 13:00 موج دوم حملات با حملات بمب افکن ها شروع شد در ساعت 13:40 ویرانگرترین حمله آغاز شد و سنگین ترین خسارت را با انهدام کامل سامانه ضدهوائی یاماتو و کشته و زخمی شدن تمامی خدمه ضدهوائی برجا گذاشت. در ساعت 14:05 یاهاگی کی دیگر از ناوهای ژاپنی نیز غرق شد. در ساعت 14:20 دقیقه مخزن سوخت کشتی منفجر شد و انفجار آن از فاصله بیش از 4 مایلی قابل رویت بود یاماتو به سرعت غرق شد و در ساعت 14:23 به زیر آب فرو رفت و از 3.332 نفر خدمه آن تعداد 3.055 نفر کشته شدند. این کشتی در نتیجه اصابت 11 اژدر و 8 بمب غرق شده بود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
5 اسلحۀ معروف بکار گرفته شده در جنگ جهانی دوم

5 اسلحۀ معروف بکار گرفته شده در جنگ جهانی دوم + عکس

امروزه بسیاری از مردم با شنیدن نام اسلحه های انفرادی به یاد سلاح های هجومی مدرنی میافتند که می توانند به صورت اتوماتیک و با سرعت بالا تعداد زیادی گلوله را شلیک کنند. اما چیزی در حدود 6 الی 7 دهه پیش جهان سلاح گرم بسیار متفاوت بود. در آغاز جنگ جهانی دوم سلاح های هجومی به معنای واقعی وجود نداشتند و اکثر سلاح های سازمانی با مکانیزم تک تیر و در موارد معدودی نیمه اتوماتیک عمل می کردند. در این مقاله قصد داریم تا شما را 5 اسلحه معروف در این کلاس، به کار رفته در جنگ دوم جهانی به عنوان آخرین نسل از این سلاح ها آشنا کنیم.

ماوزر 98
بدون شک یکی از مشهورترین سلاح های به کار رفته در نیمه اول قرن بیستم سلاح ساخت شرکت ماوزر مدل 98 است. این سلاح اولین بار در سال 1898 به ارتش امپراطوری آلمان تحویل داده شد و تا پایان جنگ دوم جهانی به عنوان سلاح اصلی ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مهمترین نکات در مورد ماوزر 98 قابلیت قرار گرفتن همزمان 5 تیر به صورت همزمان در این سلاح بود که برای اولین بار در زمان خود به انجام می رسید. این بدان معنا بود که سرباز مسلح با این تفنگ زمان کمتری را برای پر کردن سلاح صرف می کرد. گلنگدن پولادی به کار رفته در این سلاح بسیار مطمئن بوده و به راحتی قابل خارج شدن از سلاح و انجام نظافت بود.

ترکیب گلوله های کالیبر 57*7.92 میلی متری و مکانیزم تک تیر باعث می شد تا 100 درصد نیروی گاز باروت برای راندن گلوله صرف شده و سربازان آلمانی با کمک این سلاح می توانستند نفرات دشمن را در فاصله بیش از 500 متری هدف قرار دهند. با نصب دوربین بر روی این سلاح تک تیراندازان آلمانی می توانستند اهدافی تا فاصله نزدیک به 1300 متری را از پای درآورند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 1
حجم: 18.8 کیلو بایت

آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی که سابقه شرکت در جنگ دوم جهانی را داشت این سلاح را تفنگ مورد علاقه خود دانسته و پس از به قدرت رسیدن در آلمان از سلاح سازان آلمانی خواست تا دست به ارتقاء این سلاح بزنند. طراحان آلمانی این سلاح را کوتاه کرده و طول آن را از 1.25 متر به 1 متر کاهش داده که این مسئله خود به کاهش وزن سلاح از 4 به 3.5 کیلوگرم منجر شد.

چیزی نزدیک به 5 میلیون قبضه از این سلاح ساخته شده و به کشورهایی همچون ترکیه، ایران، اسپانیا، مکزیک و مالزی نیز صادر شد. در ایران این اسلحه به اسم " برنو " مشهور بود و تا چندین سال پس از آغاز حکومت پهلوی دوم به عنوان سلاح استاندارد ارتش ایران شناخته می شد. این سلاح سپس با تفنگ آمریکایی M1 جایگزین شد. امروزه هنوز هم نمونه های زیادی از این تفنگ آلمانی در بین عشایر و شکارچیان ایرانی نگهداری و استفاده می شود.

لی انفیلد SMLE
نمی توان از سلاح های جنگ دوم جهانی صحبت کرده و نامی از این اسطوره انگلیسی نبرد. سلاحی که در مدلهای گوناگون از سال 1895 تا 1957 میلادی به عنوان سلاح اصلی ارتش انگلستان و کشورهای مشترک المنافع و بسیاری از متحدین این کشور در جهان مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری آن را یکی از دقیق ترین سلاح های عصر خود می دانستند.

این اسلحه در زمان خود به خاطر داشتن توان حمل 10 گلوله و مکانیزم گلنگدنی مستحکم، سریع، ساده و قابل اعتماد در سطح جهان شناخته شده بود. نبردهای سنگین از جنگلهای مربوط شرق آسیا تا کویر شمال آفریقا و تا قاره اروپا همگی بر کفیت و قدرت بالای این سلاح صحه گذاشتند.

گلوله های 56*7.7 میلی متری این سلاح که به صورت دو مجموعه 5 تیر درون سلاح قرار می گرفتند می توانستند تا اهدافی را به صورت عادی در فاصله 500 متری هدف قرار دهند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 02.jpg
مشاهده: 3
حجم: 23.6 کیلو بایت

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه این سلاح هنوز در کشور هندوستان و در واحدهای پلیس این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. در طول سالهای طولانی خدمت در کشور انگلستان گونه های متعددی از این سلاح ساخته شد که عمدتا هدف از این ارتقاء ها کاهش وزن و طول سلاح برای راحتی بیشتر سربازان برای استفاده از این تفنگ بوده است.

در جریان جنگ دوم جهانی سربازان ارتش انگلستان در تمامی جبهه ها از این سلاح استفاده کرده و گزارشات تاریخی موجود نشان می دهد که این سلاح توانسته است به خوبی به انجام وظیفه بپردازد. با وزنی در حدود 4 کیلوگرم و طول بیش از 1 متر این سلاح در زمان خود برای بسیاری از سربازان یک انتخاب مناسب به شمار می آید.

لی انفیلد SMLE در جریان تهاجم ارتش شوروی به افغانستان یکی از سلاح های محبوب مجاهدین افغانی به شمار می رفت که با استفاده از آن نیروهای افغانی توانستند بسیار از سربازان شوروی را به هلاکت برسانند. این سلاح در نهایت با تفنگ نیمه اتوماتیک SLR در ارتش انگلستان جایگزین شد.

مویسین ناگات
اما بدون شک در طول جنگ دوم جهانی پرتلفات ترین نبردها از جهات مختلف در جبهه شرقی روی داد. ارتش شوروی در سال 1941 در حالی با حمله غافلگیرانه آلمان رو به رو شد که به نوعی به هیچ وجه آمادگی مقابله با آن حمله را نداشت. تلفات گسترده ارتش سرخ در ماه های اول این نبرد خود به خوبی گویای این موضوع است. در آن زمان سلاح سازمانی ارتش شوروی تفنگی موسوم به مویسین ناگات بود که در سال 1891 به عنوان سلاح رسمی ارتش روسیه تزاری تحویل شد.

این سلاح در جنگهای بسیاری همچون جنگهای جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره، جنگهای چچن و حتی نبردهای امروزه در افغانستان نیز هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. این سلاح با گلوله های 54*7.62 میلی متری مسلح شده و چیزی در حدود 37 میلیون قبضه از آن تولید شده است. اما شاید بتوان گفت که دو تک تیرانداز در طول تاریخ نام این اسلحه را بسیار مشهور کردند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 03.jpg
مشاهده: 1
حجم: 15.1 کیلو بایت


یکی " سیمو هیها " از فنلاند و دیگری " واسیلی زایتسزف " از شوروی، که اولی در جریان جنگ شوروی و فنلاند در سال 1939 موفق شد تا در مدت 100 روز نبرد با استفاده از سلاح ام 28 خود که یک کپی از مویسین ناگات به حساب می آید 500 سرباز روس را از پای درآورده و به عنوان مرگبارترین تک تیرانداز تاریخ شناخته شود. جالب این که این تک تیرانداز بدون استفاده از دوربین بر روی سلاح خود موفق به رسیدن به این عدد شده است.

اما تیرانداز بعدی یکی از قهرمانان نبرد استالینگراد در سالهای 1942 و 1943 است. این جوان روسی با این اسلحه توانست بیش از 200 نیروی آلمانی را از پای درآورده و نقش مهمی را در پیروزی ارتش شوروی در نبرد استالینگراد بازی کند. از لحاظ مشخصات وزنی و طولی مویسین ناگات به مانند بسیاری از هم دوره ای های خود وزنی در حدود 4 کیلو و طولی بیش از 1 متر داشت.

این اسلحه روسی به کشورهای بسیاری مثل: چین، کوبا، آنگولا، کره شمالی، عراق، ایران، مصر و فنلاند صادر شد. در نهایت این پیرمرد روسی با سلاح بسیار مشهور تر " AK-47 " جایگزین شد.

تایپ 99
شاید بد نباشد که کمی از اروپا فاصله گرفته و به آسیا بیایم. جایی که امپراطوری ژاپن با حمله به آمریکا جنگ دوم جهانی را به شکل واقعی وارد فاز جهانی کرد. در یک نگاه کلی باید گفت که در جبهه اقیانوس آرام نبردهای زمینی به مانند آنچه که در اروپا و یا آفریقا روی داد هرگز شکل نگرفته و عمده نبردها در جزایر کوچک و مختلف در اقیانوس آرام رخ داد.

ژاپنی ها از اواخر قرن نوزدهم به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای بودند و در اویل قرن بیستم توانستند در یک نبرد دریایی ارتش روسیه تزاری را شکست داده و خود را به عنوان یک قدرت بزرگ به همگان نشان دهند. ژاپنی ها پس از آن شروع به دست اندازی به سایر کشورهای همسایه شده و خصوصا در کشور چین به پیشروی و تصرف اراضی پرداختند. در آن زمان نیروهای ژاپنی از اسلحه تایپ 38 با کالیبر 50*6.5 میلی متری استفاده می کردند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 04.jpg
مشاهده: 2
حجم: 16.2 کیلو بایت


در جریان جنگهای چین و ژاپن فرماندهان ژاپنی به این نتیجه رسیدند که سلاح های آنان از قدرت کافی برخوردار نیستند و به سلاحی با کالیبر بزرگتر نیاز است. نتیجه این تفکر سلاح تایپ 99 با کالیبر 58*7.7 بود که در طول جنگ دوم جهانی به عنوان سلاح اصلی ارتش ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

تایپ 99 با یک کلیپ 5 تیری مسلح شده و تیرانداز می توانست با این سلاح اهدافی در فاصله ای بین 400 تا 600 متر شلیک کند. چیزی در حدود 3.5 میلیون قبضه از این سلاح تولید شد و به غیر از جنگ دوم جهانی در جنگ کره و جنگ داخلی چین نیز به کار رفت. طول این سلاح در حدود 1 متر و 12 سانتی متر و وزن آن 3.7 کیلوگرم بود.

M1
اما آخرین سلاح در لیست ما یکی دیگر از مشهورترین سلاح های جنگ دوم جهانی یعنی ام 1 ساخت آمریکاست. تفاوت اصلی ام 1 با سایر رقبای خود در این مسئله بود که این سلاح از مکانیزم نیمه اتوماتیک برای مسلح کردن اسلحه استفاده می کرد.

این بدین معنی بود که کاربر سلاح پس از هر شلیک نیازی به کشیدن گلنگدن نداشت و عملا خروج پوکه و وارد کردن گلوله بعدی به صورت خودکار انجام می شد. این عمل سرعت تیراندازی در ام یک را بسیار بالا برده و در مقایسه با سلاح های قبلی که شاید در بهترین حالت بین 15 تا 20 تیر در دقیقه شلیک می کردند می توانست 30 گلوله در دقیقه شلیک کند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 05.jpg
مشاهده: 2
حجم: 26.6 کیلو بایت

ام 1 در سال 1937 به عنوان سلاح سازمانی ارتش آمریکا تحویل داده شد. این سلاح با یک مجموعه 8 تایی فشنگ 63*7.62 میلی متری مسلح شده و می توانست با اهدافی در فاصله 400 متری درگیر شود. این قابلیت شلیک نیمه اتوماتیک برتری خاصی را به سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم اعطا کرد. در حالی که دیگر سربازان مجبور بودند بعد از هر شلیک زمانی را برای مسلح کردن و هدف گیری دوباره صرف کنند کاربران ام 1 می توانستند به سرعت 8 تیر را در زمانی کم به سمت هدف مورد نظر شلیک کنند.

این سلاح وزنی در حدود 4.5 کیلوگرم و طولی بیش از 1 متر داشت. چیزی بیش از 6 میلیون قبضه از این سلاح ساخته شده و به کشورهای گوناگونی مثل : آرژانتین، برزیل، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، آلمان غربی، ایران، ایتالیا، پاکستان و عربستان سعودی صادر شد. این سلاح تا اواخر دهه 1340 شمسی به عنوان سلاح سازمانی ارتش ایران در خدمت بود و در نهایت با ژ3 آلمانی جایگزین شد.


:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391